Les comarques gironines tindran set noves unitats judicials en tres anys per alleugerir la sobrecàrrega de feina. Les primeres a entrar en servei, ja al 2025, seran a Santa Coloma i Figueres. Les altres es desplegaran a la Bisbal, a Olot i a Girona (on n’hi haurà tres). El president de l’Audiència de Girona, Adolfo García Morales, ha subratllat que la mesura ajudarà a reduir la sobrecàrrega judicial a la demarcació, que de mitjana se situa en un 130% per sobre de mòdul –és a dir, la que es considera adient– i que, en algun cas, arriba fins al 200%. A més, a partir del juliol (excepte a Girona i Figueres) es començarà a implantar la nova organització judicial, que substituirà els actuals jutjats unipersonals per tribunals d’instància.
Santa Coloma de Farners i Figueres disposaran d’una unitat judicial nova abans no acabi el 2025. Així ho ha destacat la presidenta del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), Mercè Caso, que les ha assenyalat com a “prioritàries” durant la reunió de la sala de govern celebrada a l’Audiència de Girona. A més, es preveu que en els pròxims tres anys se n’incorporin set més a les comarques gironines: una a la Bisbal d’Empordà, una altra a Olot i tres més a Girona.
Aquestes noves places no seran només de jutge o jutgessa, sinó que estaran dotades del personal funcionari necessari i s’incorporaran a l’estructura de la nova organització judicial prevista per la llei d’eficiència. Aquesta normativa substituirà progressivament els jutjats unipersonals per tribunals d’instància, amb l’objectiu de millorar el rendiment i oferir un servei més eficaç.
Actualment, els jutges de les comarques gironines treballen amb una sobrecàrrega del 30% per sobre del límit considerat adequat. En alguns òrgans, com la jurisdicció civil de l’Audiència o la primera instància de Girona, aquesta càrrega supera el 200%. “Parlem com si el 130 fos la panacea”, ha advertit el president de l’Audiència de Girona, Adolfo García Morales, alertant de la gravetat de la situació.
En la mateixa línia, Caso ha remarcat que aquesta pressió repercuteix en els endarreriments i en el greuge als ciutadans: “El que seria exigible seria treballar al 100%, no menys, però és que tots estan superats”, ha subratllat. Segons ella, només amb una entrada més raonable d’assumptes o amb més unitats judicials es podrà neutralitzar la situació.
La presidenta del TSJC ha reconegut que la implantació dels tribunals d’instància suposa un repte, però ha assegurat que els professionals del sector “treballaran incansablement” per garantir-ne l’èxit. “És un pas endavant”, ha afirmat, tot admetent que l’organització actual no ofereix una resposta adequada per garantir la tutela judicial efectiva.
D’altra banda, Caso i García Morales han coincidit a assenyalar el problema estructural de mobilitat dels jutges a Catalunya i, en particular, a Girona. Han denunciat que la manca d’estabilitat és conseqüència de les condicions laborals i econòmiques adverses, com ara el cost de la vida i l’elevada càrrega de feina. Per això, han reclamat el complement de mobilitat i el complement específic per a Girona, que fa temps que es reivindiquen, com a eines per evitar que els professionals abandonin ràpidament les seves destinacions.