Abertis també reclama una millora de l'N-II

El director de la concessionària diu que la via ràpida no ha de ser l'alternativa als trams sense desdoblar

El director general d'Abertis Autopistas, Josep Lluís Giménez, ha advertit que l'AP-7 no ha convertir-se en la solució per als trams de l'N-II sense desdoblar. Durant un debat, Giménez ha defensat que l'AP-7 ha de tenir la funció de via de gran capacitat i que l'N-II s'ha de destinar al trànsit local.

A més, ha apostat per millorar el tram nord però no desdoblar-lo. "Si cada vegada que tenim un problema de circumval·lació ho traslladem a l'autopista, la desnaturalitzem", ha dit. El director general d'Infraestructures i Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha defensat que s'ha de desdoblar tota la via i que "només es pot discutir" si cal fer-ho entre Figueres i Bàscara i al tram final de la Jonquera.

El Col·legi d'Enginyers de Camins de Girona ha organitzat aquest dimarts a la Cambra de Comerç de Girona el debat 'L'N-II, un problema endèmic' per tractar la situació d'aquesta via. Al debat hi ha participat el president la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, el secretari general de la patronal del transport Asetrans, Carlos Palacio, el delegat provincial del Col·legi d'Enginyers de Camins a Girona, Robert Lluís, el director d'estudis de mobilitat a Intelligentmobility, Xavier Abadia, el director general d'Abertis Autopistas, Josep Lluís Giménez, i el director general d'Infraestructures i Mobilitat Terrestre de la Generalitat, Xavier Flores. 

Durant el debat, el director general d'Abertis ha afirmat que l'autopista no és la solució per assumir el trànsit de la nacional en aquells punts conflictius que no s'han desdoblat. Per exemple, ha indicat que no seria bona la solució d'usar l'AP-7 entre els enllaços de Figueres sud i Figueres nord (que s'està completant) com a circumval·lació gratuïta que faci les funcions de nacional. L'Ajuntament de Figueres va demanar a l'abril que l'autopista fos gratüita i fes les funcions de circumval·lació fins que es fessin les obres a la nacional. 
"Si fem això estaríem cometent un error enorme de planificació perquè estem barrejant trànsits diferents, i això fa que l'autopista sigui ineficient", ha valorat Giménez, que reconeix que sí s'ha fet aquesta solució per Girona però que s'ha afegit un carril més per banda.

Segons el director general d'Abertis Autopistes, cal que l'N-II es destini als trànsits interns i actuï "de via capil·lar" per unir el territori però cal reservar la funció de via de gran capacitat per connectar amb Europa a l'autopista. Per això, Giménez creu que els trams del sud de la nacional s'han d'acabar perquè ja estan o bé en obres o bé molt avançats en projectes però, en canvi, considera que l'N-II al nord ha de ser una via d'únic carril. Això sí, afegeix que cal fer les variants de Pont de Molins i Bàscara, buscar una solució per a la variant de Figueres i fer més segura la carretera amb millors enllaços i vorals.

Giménez ha carregat contra la planificació que fa l'Estat de la xarxa viària. "L'administració de l'Estat té una filosofia de mitjans del segle XX i el ministeri només té interès per tallar cintes i fer inauguracions", ha etzibat. Per això, aposta perquè l'Estat segueixi les passes de Catalunya i comenci a aplicar un "nou model" que prevegi la col·laboració público-privada per permetre que les infraestructures siguin "eficients".

La Generalitat vol la via desdoblada, amb possibles excepcions

Per la seva banda, el director general d'Infraestructures i Mobilitat Terrestre de la Generalitat, Xavier Flores, ha destacat que pràcticament el 75% de la nacional té una solució per desdoblar-se, ja sigui perquè hi ha trams acabats (Fornells-Caldes o l'acord amb Abertis per a la circumval·lació de Girona) o pels trams en obres o projectes acabats.

Flores ha declarat que és "obvi" que els trams pendents del sud s'han de desdoblar però ha afegit que estarien disposats a "discutir" si cal convertir en autovia alguns trams del nord. Concretament, s'ha referit al Figueres-Bàscara i al darrer tram fins arribar a la Jonquera.

Debat per l'aplicació de l'eurovinyeta

Al debat també hi eren presents transportistes que han criticat que amb la prohibició dels camions de circular per l'N-II (vigent des de l'abril) han hagut d'assumir més costos. El secretari general de la patronal Asetrans, Carles Palacio, ha remarcat també que a partir del 2014 els transportistes hauran de pagar per circular per l'eix transversal a través de l'anomenada eurovinyeta.

Palacio ha demanat al director general d'Infraestructures i Mobilitat Terrestre si ja s'han acordat els preus i també li ha preguntat sobre si, finalment, només l'hauran de pagar aquells vehicles que travessin tot Catalunya o si la Generalitat optarà perquè també la paguin els transportistes que facin recorreguts interns. El director general no ha negat aquest extrem i s'ha limitat a manifestar que tot està en estudi en aquests moments.