El comerç i la restauració de Girona recupera la normalitat després de l'apagada

La presidenta dels comerciants afirma que les botigues funcionen a ple rendiment

El comerç i la restauració del centre de Girona ha reobert a ple rendiment i l’apagada elèctrica només arrossega alguns problemes amb datàfons i internet. La presidenta de Girona Centre Eix Comercial, Mercè Ramírez de Cartagena, ha explicat que la majoria de botigues van tancar dilluns perquè no podien atendre els clients sense llum: “Els comerços d’alimentació van continuar oberts, però el gruix va tancar”. Una de les incògnites era si podrien abaixar persianes i connectar alarmas. Ho van poder fer perquè el subministrament es va anar recuperant al vespre. L’escena aquest dimarts a les terrasses de la plaça Independència és de normalitat, amb la restauració fent comandes amb dispositius electrònics i els clients pagant amb targeta.

Comandes amb dispositius electrònics, pagaments amb targeta, begudes fredes, menjar calent i els clients asseguts a les terrasses mirant el mòbil. La imatge aquest dimarts al matí a la plaça Independència de Girona ha estat de normalitat després de l’apagada elèctrica.

El vicepresident de l’Associació d’Hostaleria de Girona, Xavier Manresa, ha afirmat que, tenint en compte les afectacions generals, els bars i restaurants de la ciutat van tenir “més sort”: “Sí que és cert que vam perdre el migdia, amb tot el que això comporta perquè va ser just a l’hora de dinar, quan teníem moltes reserves i vam haver de dir a molts clients que no els podíem atendre, però vam ser dels primers llocs on va tornar l’electricitat”. Va ser progressivament, però a bona part del centre i del Barri Vell alguns locals fins i tot van poder acabar servint dinars “tardans” i donar servei per a l’hora de sopar.

Les botigues també han reobert i funcionen a ple rendiment. La presidenta de Girona Centre Eix Comercial, Mercè Ramírez de Cartagena, ha explicat que només tenen constància de problemes puntuals d’algunes botigues amb els datàfons o amb la xarxa d’internet.

“La llum va anar tornant gradualment als comerços, alguns ja tenien llum cap a les tres de la tarda i la majoria a mitja tarda, però al vespre algunes botigues encara estaven sense subministrament elèctric”, ha explicat Ramírez de Cartagena. Això va fer que alguns comerços patissin per si podrien abaixar persianes o activar els sistemes d’alarma per a la nit. “Cap a les nou del vespre podem dir que es va restablir l’electricitat, i vam poder tancar”, ha afegit.

Durant el tall del subministrament, la majoria de les botigues van optar per tancar perquè no podien atendre clients “i tampoc corria gent pel carrer”. Els treballadors es van organitzar per fer torns, fins que van poder tancar amb seguretat. Les botigues que van intentar mantenir l’activitat van ser les d’alimentació, perquè els veïns sí que anaven a comprar menjar.

L’electricitat ha tornat però encara hi ha problemes de telefonia: “Alguns comerços tenen problemes amb els datàfons, però esperem que al llarg del dia se solucionin”. Girona Centre Eix Comercial ha començat a contactar aquest matí amb els botiguers per recopilar incidències, perquè ahir va ser impossible i la jornada va ser “una mica caòtica”.

“Només vam poder treballar dues hores i, per tant, tenim les pèrdues d’un dia”, ha afirmat la presidenta dels comerciants que afegeix, però, que tenint en compte les afectacions a persones que van quedar atrapades pels problemes de mobilitat i no van poder tornar a casa, no es poden queixar: “És un dia menys de facturació però amb una circumstància tan excepcional és el mínim que pot passar”.

Ara, exposa Ramírez de Cartagena, toca aprendre la lliçó i establir sistemes alternatius per poder-se adaptar a no tenir llum. La presidenta situa com a exemple aprendre a abaixar les persianes de manera manual perquè alguns comerços es van trobar dilluns amb aquest problema.