El senador de Junts per Girona, Joan Bagué, ha anunciat aquest dilluns que han tancat un acord amb Adif per desencallar la reforma de la plaça d’Espanya. Es tracta de l’últim dels projectes de reposició pendents per les obres del TAV a la ciutat, una dècada després de la posada en funcionament del servei. Bagué ha detallat que l’Ajuntament de Girona portarà aquest conveni a aprovació en el plenari del mes de maig i això permetria tirar endavant les obres. Per altra banda, Bagué ha anunciat que l’estació de l’AVE a l’aeroport de Girona és “prioritària” per l’executiu espanyol. El de Girona, conjuntament amb el d’Elx, seran dels primers a connectar-se per alta velocitat per la proximitat de les terminals amb la línia de tren.
Junts ha marcat tres infraestructures com a prioritàries per aquest 2025. La primera d’elles és la plaça d’Espanya de Girona, que es troba davant de l’estació de trens. Havia estat l’estació de busos de manera provisional mentre es construïa la definitiva que hi ha soterrada al costat de l’estació del TAV.
Ara, queden les antigues andanes i un conjunt d’asfalt. Per resoldre aquesta situació, l’oficina parlamentària de Junts porta “mesos treballant” en un conveni amb Adif. Aquest document permet determinar “quina part del terreny és de l’Ajuntament de Girona i quina és de l’empresa pública”.
A partir d’aquí es fixarà de qui és responsabilitat la reforma de la plaça d’Espanya i en quin grau, però també permetrà desencallar altres punts en desacord com ara el percentatge de titularitat que té Adif de la plaça del Poeta Marquina i desencallar algunes concessions que hi havia enrocades.
Segons ha detallat Joan Bagué, l’Ajuntament de Girona preveu portar el conveni amb Adif a aprovació de cara al plenari del mes de maig. Una vegada s’aprovi aquest document, Bagué confia que l’obra es pugui tirar endavant al llarg d’aquest 2025. Aquesta reforma posaria el punt final als projectes de reposició que tenia pendents Adif per les obres del TAV a Girona. Malgrat que ja fa més d’una dècada que el tren d’alta velocitat circula per la capital gironina, Adif encara no havia completat totes les reposicions pendents.
Pas a nivell de Flaçà
Una altra infraestructura prioritària per Junts aquest 2024 és la supressió del pas a nivell que hi ha a l’estació de trens de Flaçà (Gironès): Joan Bagué ha recordat que aquesta estació serveix de baixador per a molts usuaris de la línia ferroviària de la Costa Brava Centre i per això creu que és necessari dotar de més seguretat aquest punt després de 25 anys de reclamacions. “Els diners estan assignats”, afirma el senador.
L’última de les infraestructures clau per a Junts a la demarcació de Girona aquest 2025 és l’estació del TAV a l’aeroport de Girona. Joan Bagué explica que han parlat amb l’Ajuntament de Vilobí d’Onyar i assegura que el consistori “està posant les coses fàcils” perquè aquesta infraestructura tiri endavant.
El senador gironí recorda que hi ha “una demanda” per part del teixit empresarial i turístic perquè es construeixi. Després de preguntar al ministre de Transports sobre l’estat del projecte, Joan Bagué ha assegurat que l’estació de l’aeroport gironí és “prioritària” per a l’executiu espanyol, conjuntament amb la de l’aeroport d’Elx.
El motiu és que les dues terminals aeroportuàries estan molt a prop de la línia d’alta velocitat, i per això el govern espanyol treballarà per avançar en aquests projectes, a banda del potencial turístic que tenen les dues estacions.