L’empresa gironina de moda Ohne Project va començar amb una campanya de micromecenatge per impulsar el negoci de les sabates ‘barefoot’ durant el 2023, i en poc més d’un any n’han produït uns 20.000 parells i ronden el milió d’euros de facturació en línia. “No vam arribar-hi, però hi estàvem a prop”, ha dit Manel Garcia, cofundador de l’empresa, referint-se a la facturació anual. El moviment ‘barefoot’ promou utilitzar un calçat que transmet la sensació d’anar descalç, un estil que consideren de “futur” perquè “és bo per a la salut i té tot el sentit del món”. Ara incorporen nous models, com botes i sabates de vestir. Aposten per diferents preus perquè actualment “és inaccessible” i cal “democratitzar” el ‘barefoot’.
La idea del ‘barefoot’, ha explicat Garcia, “és que simuli tant com sigui possible que no portes sabates, que [el calçat] interfereixi el mínim en la biomecànica del peu”. Es tracta d’un producte “respectuós i minimalista”, però per a poder-lo definir com a tal, cal que la planta sigui “completament plana”, que no hi hagi diferència entre el taló i la punta, i que “sigui molt flexible”. Garcia compara deixar de fumar, perquè “saps que el tabac és dolent”, amb promoure un calçat respectuós amb el peu perquè “és bo per a la salut i té tot el sentit del món”.
Ohne Project va començar quan en Manel i la seva parella, Hanna Buschmann, vivien a Alemanya, buscaven calçat respectuós per als nens i ell va aprofitar per comprar-se unes sabates que respectessin els peus, però no va trobar res que li agradés. Va ser llavors que la parella va decidir començar a fer sabates ‘barefoot’ estètiques, que la gent pogués portar. El nom de la marca prové de traduir ‘sense’ a l’alemany: ‘ohne’, i després de descartar el nomOhne Shoes per no limitar-se “només a sabates”, van decidir utilitzar ‘project’, ja que la idea també és confeccionar roba i accessoris.
Amb la campanya de micromecenatge van aconseguir uns 40.000 euros, que van invertir, conjuntament amb els seus estalvis, en la seva primera producció de sabates ‘barefoot’. Tot i que la primera tirada va ser d’uns 800 parells, actualment fan “produccions més grans” i ja n’han produït uns 20.000 parells des dels seus inicis. Tota la producció es fa a la zona d’Elx perquè aquest és “un factor diferencial”, tot i que són conscients que moltes empreses han començat fabricant al territori i han hagut de traslladar la producció a altres indrets perquè a partir de certs volums no han pogut mantenir la producció local. Des d’Ohne Project no contemplen aquesta possibilitat, per ara “no hi ha intenció”, ha comentat Garcia, que destaca que no té “res en contra” d’Àsia, però “ja no tens un factor, per a mi, que és diferencial”. A més a més, aposten per ser un “projecte globalment respectuós”.
L’empresa comercialitza el seu producte mitjançant la venda en línia, on durant l’últim any han rondat el milió d’euros en facturació. A banda d’internet, també tenen presència en diverses botigues arreu d’Espanya, tot i que no són pròpies, encara que no descarten obrir-ne perquè “al final és una cosa maca,” tot i que no serà “a curt termini”. El producte es troba en establiments espanyols i europeus, però també hi ha botigues interessades de fora d’Europa i a l’Àsia.
Democratitzar un mercat interessant
El cofundador destaca que el mercat espanyol és “molt interessant”, perquè hi ha moltes botigues amb producte ‘barefoot’ i també hi ha “moltes marques noves”. Considera que el mercat potencial “és tothom” perquè encara que “potser les generacions anteriors no faran el canvi tan fàcilment, perquè estan molt acostumats”, totes les noves generacions que començaran a créixer vindran amb la filosofia del calçat respectuós, però alhora necessitaran un producte “que estèticament els agradi”.
Les sabates ronden els 160 euros, però la intenció és “democratitzar aquest tipus de calçat de manera que més gent pugui accedir-hi” sense perdre’n “l’essència”, ha compartit Garcia. Busquen un model que segueixi les tendències i que sigui fet local, per això intentaran tenir un rang de preus més baixos que els actuals.
Fins ara, l’empresa es gestionava des de la casa de Garcia i Buschmann a Caldes de Malavella (Selva). “És una mica encara com per estar per casa, és un projecte que ha començat [de forma] molt casual i també és una cosa maca”, ha explicat Manel Garcia durant l’entrevista. Amb l’evolució, han contractat una dissenyadora per poder “professionalitzar” l’empresa i fer “les coses fàcils per a la fàbrica”.