Els sindicats han anunciat que reobriran la via judicial si l’Ajuntament de Girona destina el 0,5% d’increment de sous a pagar la Valoració de Llocs de Treball (VLT). El comitè, que ha celebrat una assemblea de treballadors, rebutja que l’equip de govern faci servir aquesta fórmula i demana que l’augment s’apliqui de manera lineal a totes les nòmines. “Si la decisió es pren de manera unilateral, molts treballadors interposaran **demandes”, diu el portaveu de CCOO, Rafa Navarro. La regidora d’Hisenda, Sílvia Aliu, assegura que la decisió no està presa i matisa que, en tot cas, els salaris s’apujaran (perquè tan sols es redirigiria el 0,5% del complement específic). A més, recorda que s’han destinat 6 milions a pal·liar desigualtats.
La Valoració de Llocs de Treball (VLT), aprovada l’any 2019, estableix què ha de cobrar cada treballador municipal en funció del lloc de treball que ocupa. A l’Ajuntament de Girona, hi ha uns 200 treballadors que tan sols n’han percebut un 12%, i un altre grup —en aquest cas, uns 300— que encara tenen pendent de percebre-la tota.
Segons el pacte al qual es va arribar durant l’anterior mandat, els pagaments s’anirien posant al dia en un termini de vuit anys —fins al 2027— en funció de la disponibilitat pressupostària. Els sindicats, però, s’oposen que l’equip de govern pugui fer servir el 0,5% d’increment de sous als funcionaris que ha d’aprovar l’Estat per pagar la VLT.
Sostenen que això suposaria que tota la plantilla deixés de cobrar la puja, perquè aquesta bossa de diners es redirigiria a abonar els conceptes pendents de la VLT. Aquest dimarts, els cinc sindicats del comitè d’empresa (CCOO, UGT, la Intersindical, el CSIF i el SIP-Fepol) han celebrat una assemblea amb la participació d’uns 120 treballadors del consistori.
Rafa Navarro explica que, sobretot, la reunió ha pivotat al voltant del temor que l’equip de govern opti per aquesta fórmula “de manera unilateral”, en comptes d’aplicar aquest 0,5% addicional a totes les nòmines. “La majoria dels treballadors s’hi han oposat”, afirma el portaveu de CCOO. “Els acords als quals vam arribar recullen que els augments salarials van a banda del pagament de la VLT”, hi afegeix.
Nou conflicte judicial
El portaveu de CCOO també ha explicat que, de moment, estan a l’espera de veure què decideix l’equip de govern. Els sindicats, però, ja han anunciat que si la mesura tira endavant s’obrirà un nou conflicte judicial amb la plantilla. “Molts treballadors i treballadores interposaran demandes contra el consistori”, ha afirmat el portaveu de CCOO, advertint que la situació també pot derivar en mobilitzacions.
Tot i que l’assemblea ha posat el focus en la VLT, durant la reunió també s’han tractat altres punts vinculats a acords entre l’Ajuntament i els sindicats, com ara el reconeixement dels triennis al personal laboral.
Complement específic
La regidora d’Hisenda, Sílvia Aliu, que ha assistit a l’assemblea, subratlla que l’objectiu del govern “és trobar totes les eines per pagar la Valoració de Llocs de Treball”. En el cas de l’Ajuntament de Girona, l’increment de sous del 0,5% —aprovat pel Consell de Ministres però encara pendent de publicació al BOE— suposa una bossa d’uns 300.000 euros.
Sílvia Aliu matisa que la part que proposen redirigir afecta únicament el complement específic de les nòmines, mentre que la resta de conceptes —com el sou base o el destí— s’apujaran per a tota la plantilla.
“La proposta del govern és que el 0,5% d’aquest complement s’apliqui de manera no lineal i es destini a aquelles persones que encara no han rebut el 100% de la VLT”, explica Aliu, que destaca que la decisió encara està en estudi. “Hi ha un informe de secretaria que ens avala”, hi afegeix.
Aliu reconeix que, si la mesura tira endavant, suposarà “un impacte petit” per als qui encara no han cobrat tota la valoració. “Però sí que serà més del que tenen ara”, puntualitza, criticant que les regles fiscals de l’Estat dificultin l’abonament de la VLT i obliguin l’Ajuntament a buscar fórmules alternatives.
6 MEUR per pal·liar desigualtats
Finalment, Sílvia Aliu recorda que el govern ha posat fi a les desigualtats retributives i ha resolt el conflicte judicial obert amb els treballadors pel pagament de les retroactivitats. Entre l’abril i el desembre d’aquest any, es destinaran 6 milions d’euros (MEUR) per liquidar els compromisos pendents amb la plantilla.
D’aquesta quantitat, 1,6 milions provenen dels comptes de l’any passat, 2,4 milions de la modificació pressupostària i 2,2 milions del Fons Impulsa —un préstec de l’Estat destinat a pagar sentències fermes—. “Ja ens l’han concedit i permetrà abonar les retroactivitats pendents”, conclou la regidora d’Hisenda.