L'Aeroport de Girona-Costa Brava i Protecció Civil de la Generalitat han organitzat un simulacre d'accident aeri seguint el programa d'exercicis i simulacres previstos per al 2025. Al simulacre hi han participat tant els serveis propis de l'aeroport previstos al seu Pla d'Emergència com els de la Generalitat de Catalunya previstos al Pla Especial d'Emergències Aeronàutiques a Catalunya (AEROCAT), que s'activa per part de la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat (Departament d’Interior i Seguretat Pública).
Amb aquest exercici s'ha comprovat i avaluat la capacitat de resposta davant d'una emergència, així com l'efectivitat i la coordinació dels diversos organismes implicats, amb l'objectiu de minimitzar les conseqüències que podrien derivar-se d'un accident aeri. Alhora, s'ha comprovat la integració de la nova edició del Pla d'Emergència de l'Aeroport de Girona-Costa Brava amb el Pla Especial d'Emergències Aeronàutiques a Catalunya (AEROCAT) i amb el Pla de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM) de l’Ajuntament de Vilobí d'Onyar.
Simulacre #AEROCAT d’avui:
— SEM. Generalitat (@semgencat) February 4, 2025
Al tractar-se d’un incident de gran magnitud, el #SEM també ha activat una Unitat de Coordinació Operativa (#UCO) per tal de gestionar tots els recursos sobre el terreny conjuntament amb la #CECOS, que s’encarrega de prealertar els hospitals de la zona… pic.twitter.com/DrUAXgagFQ
Procediment d’actuació
L’exercici ha consistit en la simulació d’un accident aeronàutic que ha passat durant la maniobra d’aterratge d’una aeronau procedent d’un país No-Schengen. Per causes desconegudes, l'avió ha perdut el control i s'hauria estavellat al camp de vol. A causa de l'impacte, hi ha hagut persones ferides de diversa consideració i algunes víctimes mortals.
Després de l'activació de l'alarma per part de la Torre de Control, s'ha activat el Pla d'Emergència de l'aeroport, tot iniciant-se la ronda de trucades per avisar els mitjans interns, el telèfon d'emergències 112 i el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat.
L'exercici ha continuat amb l'arribada dels mitjans externs, que s'han incorporat a la gestió de l'accident, i s'ha iniciat l'actuació coordinada entre els uns i els altres.
S'ha constituït el Comitè de Crisi, format pel Departament d’Interior i Seguretat Pública –representat pel director dels Serveis Territorials, Eduard Adrobau−, la Subdelegació del Govern a Girona −representada pel subdelegat del Govern d’Espanya a Girona, Pere Parramon Rubio −, la Direcció de l'Aeroport, la Delegació de la Generalitat a Girona –representada pel delegat Xavier Guitart; la Guàrdia Civil, la Policia Nacional i l'Ajuntament de Vilobí d'Onyar, amb membres de les companyies aèries i dels agents de handling. També s'hi han incorporat representants de Protecció Civil de la Generalitat, de Mossos d'Esquadra, de Bombers de la Generalitat, del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) i de l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC). A la sala de crisi s'hi ha realitzat coordinadament el seguiment de la situació i s'hi ha elaborat el pla de continuïtat.
Els Bombers del Servei de Salvament i Extinció d'Incendis (SSEI) de l'Aeroport de Girona-Costa Brava han realitzat, coordinadament amb Bombers de la Generalitat, les tasques d'extinció del foc, han assegurat la zona de l'accident i han efectuat el rescat i el salvament de les persones ferides.
Els Bombers de la Generalitat hi han participat amb 18 efectius, entre els quals el cap i el sotscap territorial de guàrdia per coordinar l’operatiu, bombers dels parcs propers (Girona, Maçanet de la Selva, Cassà de la Selva i Santa Coloma de Farners) i membres del Grup d’Emergències Mèdiques (GEM). S’hi han desplaçat amb 7 dotacions (4 vehicles d’aigua i 3 vehicles lleugers i comandament).
A l’arribada a la pista d’aterratge on s’ha simulat l’accident aeri, han avaluat la situació junt amb bombers de l’aeroport, els quals han estabilitzat la zona, extingint l’incendi al motor de l’aparell sinistrat, i han delimitat el perímetre de seguretat. Així mateix, han activat el Protocol d’Accident amb Múltiples Víctimes i s’ha constituït la cèl·lula d’avaluació amb la resta de cossos d’emergències. Un cop assegurada la zona, els efectius dels Bombers de la Generalitat han iniciat les tasques de salvament i triatge de les persones afectades junt amb personal sanitari del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).
El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) ha estat l’encarregat d’oferir assistència sanitària durant el simulacre efectuat a l’Aeroport de Girona. En el moment en què ha entrat l’alerta a través del 112, la Central de Coordinació Sanitària del SEM (CECOS) ha activat diverses unitats, incloent un helicòpter medicalitzat, la unitat de drons del SEM, una unitat d’Intervenció i Suport del SEM (UIS), que són un tipus d’unitats especialitzades que actuen en situacions complexes i extraordinàries, així com 10 ambulàncies de suport vital bàsic i 4 de suport vital avançat. A més, també han estat activades 4 unitats de logística, entre elles 2 camions amb generador i material especialitzat, incloent una àrea sanitària mòbil per atendre situacions amb múltiples afectats, i un furgó operatiu assistencial amb material fungible i oxigen.
Al tractar-se d’un incident de gran magnitud, el SEM també ha activat una Unitat de Coordinació Operativa (UCO) per tal de gestionar tots els recursos sobre el terreny conjuntament amb la CECOS, que s’encarrega de prealertar els hospitals de la zona i es coordina amb les Centrals de Coordinació de Bombers i Mossos d’Esquadra durant tot l’incident.
A més a més, el SEM ha activat un equip de 4 psicòlegs que han acudit a l’aeroport amb l’objectiu de donar suport a les persones afectades i als seus familiars.
El Sistema d’Emergències Mèdiques ha intervingut en aquest incident amb un total de 70 professionals, entre assistencials i observadors del Grup de Treball d’Incidents de Múltiples Afectats i 3 comandament de territori.
La Guàrdia Civil, amb un equip format per agents de la Jefatura Fiscal y de Fronteras, agents d'informació, agents de policia judicial, gossos ensinistrats amb els seus guies, els equips de drons i els desactivadors d'explosius, i s’ha encarregat de la instrucció de l’atestat policial per accident aeri amb víctimes i ha realitzat l’aixecament dels cossos i la identificació de les víctimes per portar a terme la investigació operativa. També ha intervingut marcant el perímetre de seguretat a la zona restringida, ha controlat els accessos a les instal·lacions i el funcionament correcte de la seguretat operacional de l'aeroport i ha participat en les tasques de la sala d’afectats i familiars.
D'altra banda, la Policia Nacional, amb un equip format per agents del Punt Fronterer de l’Aeroport de Girona-Costa Brava, especialitzats en estrangeria i fronteres i amb una àmplia experiència en detecció de documents falsos, s'ha encarregat de les operacions a la zona d'arribades, encarregant-se de la recepció dels ocupants de l'aeronau accidentada, de la seva identificació i control documental i d’estrangeria, per poder ser posats posteriorment en contacte amb els seus familiars.
Els Mossos d'Esquadra han intervingut per garantir la protecció i seguretat de l’accés de la zona de l’accident amb l’objectiu d’impedir l’entrada de persones alienes a la gestió de l’emergència. També ha facilitat l’accés a la zona de l’accident als serveis d’emergència, la recopilació d’informació dels afectats i la preservació de possibles indicis i/o proves de l’accident en coordinació amb la Guàrdia Civil, que és la responsable en zona restringida, on s’ha dut a terme el simulacre. Finalment, Mossos ha portat la gestió i titularitat de la Sala de Familiars en coordinació amb la resta de cossos intervinents.
En aquest simulacre s’ha comptat també amb la participació de mitjans aeris de la Generalitat, així com amb l’ús de drons del SEM i de l’equip PEGASO de la Guàrdia Civil, que han retransmès imatges de l’actuació a temps real a la sala de crisi.
La Subdelegació del Govern d’Espanya a Girona, d’acord amb allò que preveu l’AEROCAT, ha aportat també la presència del Cap de Protecció Civil com a membre del Consell Assessor.
Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) ha coordinat el grup logístic del qual depèn l’atenció psicosocial a les persones afectades. Dins d’aquest grup ha participat un equip de la ERIE d’intervenció psicosocial de Creu Roja així com del TSCAT: Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya.
El Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) ha activat també personal de l’operativa territorial de la DGPC així com la subdirectora de Coordinació i Gestió d’Emergències i que alhora té el càrrec de PECO, la Persona de Contacte per les Víctimes d’Accidents d’Aviació Civil d’acord amb la normativa d’accidents aeris. L’operativa territorial de protecció civil realitza la coordinació del grup logístic en el lloc de l’emergència.
Per part de l'Ajuntament de Vilobí han participat al simulacre patrulles de la Guàrdia Municipal, que han facilitat la mobilitat dels serveis d'emergència a la terminal i als accessos a l'aeroport.
L’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC) del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica ha intervingut al simulacre amb cinc metges forenses i un tècnic especialista en patologia forense, qui han procedit juntament amb la policia científica a la identificació dels cadàvers i determinació de les causes i circumstàncies de la mort.
També hi ha participat la subdirectora de la Divisió de Girona de l’Institut, que s’ha incorporat a la Sala de Crisis. L’IMLCFC s’ha encarregat de l’aixecament de cadàvers, l’elaboració del nombre de víctimes mortals i la recollida la informació necessària per dur a terme les tasques identificatives.
Per la seva banda, la Creu Roja ha participat al simulacre amb un vehicle logístic i una ERIE psicosocial, amb un total de 6 persones.
Per últim, s’ha comptat amb un centenar de figurants, alumnat de les facultats d'infermeria i de psicologia de la Universitat de Girona, que han simulat ser passatgers de l’avió accidentat o familiars d’aquests que en tenir coneixement de l’accident s’han personal a l’aeroport.