L’alcalde de Girona reconeix disfuncions en la recollida de residus

Salellas també destaca l'incivisme de molts veïns que fan "turisme d'escombraries"

L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha reconegut en una sèrie de publicacions a la xarxa social X que els contenidors desbordats i residus acumulats en alguns punts de la ciutat durant les festes de Nadal denoten un servei “insuficient" per part de l'empresa concessionària i deixen unes imatges que "no són les que voldríem”. Alhora, ha demanat disculpes per les molèsties ocasionades i ha defensat el nou model de recollida de residus que s’està implantant de manera progressiva com “un repte i una oportunitat” per assolir estàndards europeus de reciclatge.

Girona es troba immersa en un procés de canvi integral en la gestió dels residus, que afecta 45.000 de les 50.000 llars de la ciutat. Aquest model combina actualment quatre sistemes diferents: el porta a porta, àrees temporals, contenidors intel·ligents i contenidors convencionals, que es mantindran fins al llarg del 2025. Salellas ha destacat que aquests canvis busquen incrementar la taxa de reciclatge del 52% actual fins al 70%, amb beneficis ambientals i econòmics per als gironins.

El model inclou una taxa de residus vinculada al volum generat i al grau de reciclatge, seguint les directrius de la Unió Europea. L’alcalde ha defensat que aquest enfocament situa Girona com “la ciutat gran amb el model més atrevit del país”.

Desajustos i incivisme: els principals obstacles

Salellas ha identificat diversos problemes que han dificultat la implementació del nou model, com la convivència dels diferents sistemes de recollida, que ha provocat disfuncions en algunes zones, especialment durant les festes. Així mateix, ha denunciat la manca de compromís cívic d’alguns veïns que no segueixen el porta a porta o eviten utilitzar la targeta dels contenidors intel·ligents, cosa que provoca desbordaments a les àrees amb sistemes tradicionals fruit del ja conegut com "turisme d'escombraries".

Un altre problema destacat és la recepció de residus provinents de municipis veïns on ja s’ha implantat el porta a porta, fet que sobrecarrega la recollida a Girona. En aquest sentit, l’Ajuntament ha incrementat la presència policial i les sancions per fer front a aquesta situació.

Mesures correctives i reforços

Per millorar la situació, l’Ajuntament ha avançat la instal·lació de noves àrees d’emergència als barris amb porta a porta, ha reforçat la recollida de voluminosos i ha implementat millores a zones com Montilivi, Vista Alegre i Torre Taialà. També s’ha ampliat la presència de deixalleries mòbils i s’han recuperat minideixalleries per a residus específics, com piles i bombetes.

Durant aquest Nadal, s’ha intensificat la recollida de cartró, amb resultats més satisfactoris que l’any anterior, quan es va sancionar l’empresa concessionària pel deficient servei. Salellas ha reiterat que, si cal, es tornaran a prendre mesures sancionadores per garantir la qualitat del servei.

Un camí cap a Europa amb participació ciutadana

L’alcalde ha reafirmat el compromís del govern municipal per assolir els estàndards europeus de reciclatge, tot mantenint la ciutat neta i ordenada. En aquest sentit, ha anunciat un nou contracte de neteja per a parcs infantils i espais per a gossos, que entrarà en vigor al juny.

Finalment, Salellas ha garantit que el procés de transició es farà amb espais de diàleg i flexibilitat per escoltar les necessitats de la ciutadania i ajustar el sistema quan sigui necessari. “Sempre hem mirat cap a Europa. Ens toca demostrar que som capaços de fer-ho bé. Si ho aconseguim, hi guanyarem tots”, ha conclòs.