Salvador Sunyer deixa la direcció del Temporada Alta i passarà el relleu a Narcís Puig

La mostra d'arts escèniques tanca l'edició amb més espectadors en sala de la història

El fundador i actual director del festival Temporada Alta deixarà el càrrec a finals d'aquest any i passarà el relleu a l'actual director artístic de la mostra, Narcís Puig. Ara, assegura que passarà en segon terme per fer algunes accions puntuals dins de l'empresa gestora del Temporada Alta, Bitó Produccions.

L'encara director ha assegurat que el festival mantindrà "les línies mestres" que s'han seguit fins ara, com és mantenir la seu a la demarcació de Girona, aposta per internacionalitzar l'escena catalana i acostar les arts escèniques als nous públics. L'anunci l'ha fet el mateix dia en què Temporada Alta ha fet balanç de la 33a edició del festival, l'any que ha tingut més espectadors de la història.

Després que l’any passat s’assolís la millor xifra de públic total dels últims anys, enguany torna a superar-se i assoleix 60.436 espectadors de sala, gairebé 10.000 més que en la passada edició, que en van ser 51.800. En total, el festival ha rebut 66.557 assistents entre els espectadors de sala (60.436), els participants en el projecte A Tempo (3.808) i els assistents a activitats complementàries (2.313). A aquestes dades també cal tenir en compte que entre les 191 funcions s’ha arribat al 92% d’ocupació i hi ha hagut 23 espectacles amb entrades exhaurides en totes o algunes de les seves funcions.

Després de més de tres dècades programant arts escèniques, amb una especial aposta pels espectacles internacionals i l’ajuda en les produccions, Temporada Alta es manté com una gran festa d’inici de la temporada escènica del país i, alhora, un espai d’impuls de nous projectes que, després de passar per Girona, tenen vida pròpia i nodreixen la programació teatral del país i d’arreu del món.

Al llarg de les 12 setmanes que ha durat el festival, s’han presentat 110 espectacles en 191funcions entre Salt, Girona i les 8 subseus escampades pel territori. Enguany, com en la darrera edició, es va tornar a aconseguir una molt bona arrancada de venda d’entrades: un 35% de les entrades venudes a la fi del primer día de venda general. A més, 5.833 persones han comprat entrades per primera vegada pel festival, un 12,60% han sigut menors de 30 anys i un 26,2% de fora de les comarques gironines.  

Amb trenta-tres edicions a l’esquena, el festival s’ha convertit en un dels principals agents del país pel que fa al suport a la creació i 12 de les produccions o coproduccions d’aquest any han aconseguit una gira o temporada en teatres dins o fora del país. És el cas per exemple de Gola, d’Oriol Pla i Pau Matas, que està fent temporada al Teatre Nacional de Catalunya, Totentanz-Morgen ist die Frage, que es pot veure al Teatre Lliure de Barcelona o Un sublime error, de Jan Lauwers, que després de la seva estrena al festival s’exhibirà al Heartbreak Hotel de Barcelona, al Teatro de la Abadía de Madrid i una gira internacional. També 38 de les coproduccions d’edicions anteriors segueixen representant-se anys després de la seva estrena.

Amb l’objectiu d’actuar com a espai d’exhibició del més interessant de l’escena mundial, Temporada Alta ha programat 23 espectacles d’artistes internacionals de 17 països, destacant la presència d’Isabelle Huppert a Girona per presentar Bérénice, una nova adaptació del clàssic de Racine dirigida per Romeo Castellucci. Precisament aquesta representació ha tingut lloc en el marc del Big Bang – Setmana de Programadors, que enguany ha adoptat un nou nom i ha acollit 75 professionals nacionals i internacionals.

Ingressos de 3,67 MEUR

Pel que fa a nivell econòmic el Temporada Alta ha tancat amb uns ingressos de 3,67 milions d'euros. De tots aquests diners, el 48% prové de les administracions, un 30% de les entrades i un 22% de les empreses. Aquesta situació és especialment important per a Sunyer perquè assegura que fa anys que persegueix el repte de fer una edició amb l'equilibri d'un 33% entre aquestes tres potes.

Aquesta tardor s'ha aconseguit que el volum d'ingressos per la venda d'entrades ja fregui el terç dels ingressos i de fet és l'any que més diners s'han recaptat percentualment en la venda d'entrades.

El repte que queda pendent és l'aportació de les empreses, que està al 22%. Sunyer afirma que malgrat tot, és una fita històrica que no tenen la majoria de festivals europeus. A més, posa èmfasi en la importància que les empreses que fan de mecenes "no han intercedit mai en la programació artística".