Gelati Dino Gruppo escenifica el relleu generacional al capdavant de l’empresa

L'empresa elabora 500.000 litres de gelat a l'any i supera els 30 punts de venda

L’empresa empordanesa Gelati Dino Gruppo (formada per les marques Gelati Dino, Pavese Gelato Creativo i Compagnia del Gusto) va escenificar el relleu generacional al capdavant de la companyia, a part d’enumerar els objectius que el grup es planteja a curt, mitjà i llarg termini. Ho va fer en un acte que va tenir lloc el divendres passat a la seu central d’Empuriabrava i que va reunir unes 130 persones.

La trobada va permetre recordar el passat i l’evolució amb el pas dels anys de l’empresa, al mateix temps que va reflexionar sobre el present per acabar explicant a on es vol arribar el dia de demà. Potenciar la diversificació horitzontal per arribar a més clients, tenir una clara visió estratègica de futur, fomentar el treball en equip i dominar la categoria de gelats italians en els canals d’alt valor afegit són els principals reptes que hi ha marcats en el full de ruta.

Entre els convidats hi havia treballadors del grup (encarregats de botigues, producció, logística i administració), clients (franquiciats i distribuïdors clau) i proveïdors. També hi va assistir el fundador de la primera gelateria l’any 1978, Dino Pavese.

Amb l’eslògan “Uno sguarda al futuro” (Una mirada al futur, en italià), l’empresa de gelats artesans italians va presentar els valors que defensa el grup Gelati Dino Gruppo, creat el 2020 i que engloba les tres marques especialitzades en la venda a botiga, restauració i subministrament d’ingredients per a professionals del gelat artesà. La companyia agrupa les línies de negoci Gelati Dino (gelat que ven als establiments, propis i franquícies, disposant de més de 30 punts de venda), Pavese Gelato Creativo (gamma que distribueix al sector de la restauració) i Compagnia del Gusto(proveïdor d’ingredients per a gelaters artesans).

Actualment, elabora 500.000 litres de gelat cada any, compta amb una plantilla formada per més de 200 treballadors, arriba a més de 400 clients i té un catàleg que supera les 200 referències. Té més d’una trentena d’establiments repartits per diversos països, amb una forta presència a l’Estat. La primera gelateria va obrir el 1978 a Empuriabrava, el punt de partida d’una empresa familiar que durant la dècada dels 80 va créixer a la Costa Brava.

El 1993 va inaugurar el primer establiment a Barcelona i va ser 10 anys més tard (2003) quan va posar en marxa una nova seu productiva de 5.000 metres quadrats. L’aposta per l’expansió es feia evident el 2011, amb la posada en marxa de gelateries al Marroc i Saragossa. El 2021 ho feia a Andalusia i Madrid, mentre que un any després arribava a Qatar i Àsia, creixent internacionalment. Poc abans, el 2015, havia ampliat la seu central d’Empuriabrava amb sales de torrat i bases seques.

Aquesta trajectòria l’ha viscut en primera persona el cofundador i conseller delegat de Gelati Dino Gruppo Valter Rosso, gendre del fundador de la companyia, Dino Pavese. Rosso hi continua jugant un paper important però són els seus fills i nebots, la tercera generació del negoci, els encarregats de portar-ne les regnes. La trobada de divendres també va servir per consolidar aquesta confiança en el relleu generacional i demostrar que Stefano Rosso, Sara Rosso i Michele Montinaro “estan preparats per assumir una responsabilitat que és molt gran.

Però ells tenen molt clar què i com ho han de fer. I també tenen les eines necessàries per encarar els nous reptes que se’ls han presentat al davant. Demano a tothom que els acompanyi com ens han acompanyat a nosaltres durant aquests anys. Si ells tenen clar com s’ha de mantenir el full de ruta, els valors que cal defensar i si els objectius són clars i realitzables, hi haurà Gelati Dino Gruppo per anys”, va expressar Valter Rosso.

Evolució constant, objectius de futur i el concepte d’“italianitat”

Després de visitar per grups les instal·lacions i conèixer de primera mà les diferents línies de producció integrades a la seu d’Empuriabrava, els assistents van seguir des del magatzem, reformat per a l’ocasió, una sèrie d’intervencions per parlar del passat, present i futur.

Valter Rosso, responent a les preguntes del consultor extern Xavier Pascual, va recordar el punt de partida i va destacar els pilars fonamentals que han dut Gelati Dino Gruppo a créixer, evolucionar i convertir-se en l’empresa de gelats artesans més gran de l’Estat. Va parlar de la importància del treball de l’equip per assolir un producte de qualitat, del saber mantenir en tot moment l’essència familiar i els orígens italians, de la passió a l’hora de cuidar el negoci i també de la confiança que s’ha generat en els clients.

“Els primers anys eren un desafiament perquè ens havíem d’adaptar a l’idioma, a una cultura del treball diferent, al mercat i al consumidor final. No va ser fàcil i vam haver de fer sacrificis, però vist tot amb perspectiva el camí ha valgut la pena”, reflexionava.

Va subratllar “l’aposta per una innovació continuada” per “adaptar la nostra fórmula als nous temps i mantenir la qualitat de producte” com una de les claus de l’èxit. També va presentar el concepte d’“italianitat”, un “valor afegit” que els representa i alhora dona importància a “la família, al territori i a donar valor a les persones. Hem traslladat a Catalunya els valors tradicionals del nostre país i la nostra manera de fer. Treballem pel benestar de la família, per involucrar-nos en el negoci, per donar valor als productes del territori i per estimar les persones, el nostre capital humà”.

Per a Valter Rosso també és transcendental“posar-hi passió, perquè això permet gaudir del que fas” i, sobretot “la confiança dels clients, que han crescut amb nosaltres i permet que els nostres gelats passin de generació en generació”.

Stefano Rosso, director de màrqueting de Gelati Dino Gruppo, va enumerar els objectius principals del full de ruta que hi ha previst per als propers anys. “Tenir una visió a llarg termini, potenciar la diversificació i fomentar el treball en equip són les nostres principals metes amb la voluntat de fer gelats d’un alt valor afegit”, destacava durant un discurs que va tenir com a punt de partida una anècdota personal.

“Fa cinc anys un distribuïdor nostre ens explicava que la marca Dino no encaixava en els seus restaurants. Ens vam plantejar molts dubtes i no sabíem si estàvem preparats per resoldre aquesta situació. Ens vam proposar afrontar el que consideràvem un repte. Vam agafar com a exemple la frase de l’expresident dels Estats Units, John Fitzgerald Kennedy, que havia dit que el seu país havia escollit anar a la Lluna no perquè fos fàcil, sinó perquè era quelcom difícil. Tenia una visió clara i es va aconseguir el que semblava impossible”.

Fent aquest paral·lelisme, Stefano Rosso recordava el pla estratègic que Gelati Dino ha dut a terme al llarg dels últims anys. “La diversificació vertical sempre havia estat present però ens tocava créixer horitzontalment per arribar a més clients. Amb Dino hem elaborat gelats, obrint botigues pròpies i franquícies; Pavese pensa en els restaurants i amb Compagnia del Gusto creem productes per als gelaters i pels pastissers”.

Remarcava que tot això ha estat possible gràcies “al treball en equip i a una bona coordinació entre totes les parts implicades”, un dels pilars determinants per “haver fet possible el que semblava impossible”.

Xavier Mon, membre del Consell d’Administració de Lacrem (societat matriu del fabricant de gelats La Menorquina) i persona amb prop d’una trentena d’anys d’experiència en el mercat de gran consum, va descriure la seva relació amb Gelati Dino Gruppo i l’equip que el conforma. “Quan vam començar a col·laborar, fa pocs anys, pensava que caldria fer molta feina a la part estratègica, però m’equivocava. L’empresa està ordenada, el concepte de gelateria italiana s’ha modernitzat i ha millorat mantenint l’essència. El negoci és més sòlid, ric i està en molt bones mans”, va dir.

L’última intervenció de la nit va anar a càrrec de Pablo Maella, llicenciat en Filosofia i professor de l’escola de negocis IESE Busines School. Es va encarregar de fer una reflexió sobre quina ha de ser l’actitud a l’hora d’enfrontar els nous reptes i els canvis durant la vida i va agafar com a exemple l’evolució de Gelati Dino, el que considera “una veritable història de canvi constant”.