Albiren al Cap de Creus una aranya mai vista a Catalunya

Pertany al gènere conegut com “aranyes ratolí” per la seva cobertura de pèls

El Parc Natural del Cap de Creus (Alt Empordà) ha estat escenari d’una descoberta inèdita a Catalunya: la presència de l’aranya Scotophaeus validus. La troballa es va produir durant una bioblitz organitzada al Mas Ventós el passat mes d’octubre, una activitat de ciència ciutadana que va comptar amb la participació d’experts i voluntaris per registrar tantes espècies com fos possible en aquesta àrea protegida.

L’especialista en aràcnids Jofre Espigulé va ser l’encarregat de citar aquesta espècie, que fins ara no s’havia detectat mai a Catalunya. L’aranya trobada, un mascle, pertany al gènere conegut com “aranyes ratolí” per la seva cobertura de pèls al llarg del cos.

Aquestes aranyes formen part de la família Gnaphosidae, comunament anomenades “aranyes de sòl”, caracteritzades per la seva activitat nocturna i per viure habitualment a terra. Tanmateix, l’exemplar del Cap de Creus es va localitzar a l’escorça d’un pi, a un metre i mig del terra, en una situació atípica.

Una bioblitz amb resultats prometedors

La bioblitz va permetre documentar més de 300 espècies d’aus, mamífers, papallones, abelles, rèptils, plantes i amfibis. Aquesta iniciativa de ciència ciutadana no només contribueix al coneixement de la biodiversitat local, sinó que també sensibilitza la població sobre la riquesa natural del parc.

La troballa de l’aranya Scotophaeus validus suposa un pas endavant en l’estudi de la fauna del Cap de Creus i reforça la importància de realitzar aquest tipus d’activitats. Segons s’ha informat, pròximament es publicarà un article científic que documentarà aquesta descoberta i el seu context.

El Parc Natural del Cap de Creus continua demostrant ser una joia de biodiversitat a la demarcació gironina i un punt d’interès prioritari per a científics i amants de la natura.