Els treballadors de La Sopa de Girona denuncien condicions crítiques i exigeixen millores

Asseguren que la situació s'arrossega des de fa anys i els impedeix oferir un bon servei

El col·lectiu de treballadors del Centre d’Acolliment i Serveis Socials (CASS) La Sopa de Girona, ha emès una queixa formal per denunciar les condicions laborals i estructurals que afronten en el dia a dia.

En un document que han fet arribar als mitjans, els empleats exposen els problemes que, segons expliquen, han anat acumulant-se durant anys i que impedeixen oferir un servei de qualitat a les persones vulnerables que acull el centre.

Segons els treballadors, la situació és “crítica” en termes d’infraestructures, ja que les instal·lacions pateixen problemes recurrents de subministrament d’aigua que impedeixen oferir serveis bàsics d’higiene i bugaderia.

Expliquen que han hagut de recórrer a solucions precàries com escalfar aigua en termos i olles per donar resposta a les necessitats dels usuaris del servei. A més, assenyalen que les habitacions es troben en mal estat, estan sobresaturades i no han rebut el manteniment adequat durant anys.

A banda d’això, han de compartir espais minúsculs, sense espai de privacitat, i afirmen que l’aparició de plagues de paneroles i xinxes és una problemàtica recurrent en aquestes instal·lacions.

Condicions laborals deficients i falta de personal

El col·lectiu de treballadors també denuncia que no disposen d’espais de treball adequats ni d’equipament tecnològic bàsic per dur a terme les seves tasques. Alerten que els despatxos no compten amb aire condicionat, una situació que, diuen, ha obligat el personal a treballar a temperatures superiors als 30 graus durant els mesos d’estiu.

Pel que fa a la plantilla, expliquen que la manca de personal és un problema que es repeteix any rere any, provocant que els treballadors actuals assumeixin tasques que no els corresponen i augmentant la seva càrrega laboral. Afegeixen que alguns treballadors, mal anomenats “corre-torns,” treballen en condicions irregulars, fora del conveni vigent i del contracte laboral.

Reclamacions a l’Ajuntament i a Serveis Socials

Els treballadors recorden que fa més d’un any van presentar un document amb les seves peticions a l’Ajuntament de Girona i a l’Àrea de Serveis Socials, on descrivien les necessitats de millora per al centre.

Malgrat que es van iniciar una sèrie de reunions amb representants polítics i directius de Serveis Socials, els treballadors asseguren que no s’ha avançat en cap de les demandes presentades. Reclamen que el Consorci d’Acolliment La Sopa sigui integrat a l’estructura de l’Ajuntament de Girona per tal de garantir unes condicions laborals adequades, així com una valoració justa dels llocs de treball.

Finalment, el col·lectiu expressa el seu malestar per la falta d’una perspectiva de gènere en els serveis del centre, especialment pel que fa a l’atenció a dones que arriben al centre després de patir situacions de violència o d’haver viscut al carrer.

Exigeixen la creació d’espais diferenciats i adequats per aquest col·lectiu i recorden que la cura dels treballadors és fonamental per garantir un servei públic de qualitat i evitar l'estrès que, afirmen, cada cop afecta més membres de la plantilla.

Amb aquesta denúncia, el col·lectiu fa una crida a l’administració local perquè prengui mesures immediates per revertir una situació que, diuen, afecta tant els treballadors com els usuaris del centre.