L’esdeveniment cultural Figueres de Por es consolida com una trobada literària anual, inspirada en la llegendària reunió de Vil·la Diodati del 1816, on escriptors com Mary Shelley i John Polidori van donar a llum obres fonamentals de la literatura de terror i ciència-ficció.
A Figueres (Alt Empordà), aquest esperit es trasllada a la nit de Tots Sants, recreant una tradició similar amb la participació d’escriptors i il·lustradors locals que es tanquen en espais emblemàtics per a la creació d’històries de terror ambientades a la ciutat.
Aquesta iniciativa, celebrada per primera vegada el 2022, ja ha produït dos reculls de contes, Figueres de Por (2023) i Figueres de Por II, que veurà la llum el 8 de novembre del 2024 en una presentació especial a La Cate de Figueres.
Vilabertran: escenari de la tancada literària de 2024
L’edició del 2024 tindrà lloc a la Canònica de Vilabertran, un espai ple de misticisme i història que crearà el context ideal per a la inspiració dels participants. A més, l’esdeveniment serà obert al públic fins a les 22.00 h, amb activitats com la il·luminació de la canònica amb espelmes, visites guiades i la presentació del Concurs de Fotografia Tenebrosa.
A partir de les 22.00 h, els escriptors i il·lustradors es concentraran per treballar en les seves creacions fins a l’alba, emulant l’experiència creativa de Vil·la Diodati.
La Xarxa Creàlit i el naixement d’una nova tradició
D’aquestes trobades ha nascut Creàlit, la Xarxa de Creació Literària de Figueres i l’Alt Empordà, que reuneix escriptors i artistes amb l’objectiu de fomentar la producció literària en català. Des de la seva fundació, Creàlit ha organitzat diverses iniciatives, com Regalem Paraules o activitats per a la Marató de TV3, i continua treballant per donar visibilitat a la literatura de gènere fantàstic i de terror a la ciutat.
Amb el suport d’entitats com La Cate i la participació d’escriptors i il·lustradors de renom, Figueres de Por es perfila com un esdeveniment cultural clau per a la dinamització literària de la ciutat, potenciant la creació en català i alimentant la passió pel gènere de terror