La Casa de Cultura Les Bernardes de la Diputació de Girona ha inaugurat la mostra retrospectiva 'L’atracció de l’abisme', dedicada a l’artista suís H. R. Giger, conegut mundialment per la creació del monstre protagonista del film Alien (1979), dirigit per Ridley Scott.
Aquesta exposició, que commemora el desè aniversari de la mort de Giger, és la primera vegada que es presenta a l'Estat espanyol i ofereix una visió global de l'obra d'un dels artistes més influents del segle XX.
En l'acte d'inauguració han participat diverses personalitats, entre elles Jordi Camps, vicepresident i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Othmar Hardegger, cònsol general de Suïssa a Barcelona, i Pere Parramon, subdelegat del Govern espanyol a Girona, entre d'altres.
La mostra inclou al voltant de cent obres de Giger, entre pintures, escultures, serigrafies, dibuixos i fotografies, a més de material audiovisual que recorre les diferents etapes creatives de l’artista. També s'hi exposen treballs d’altres autors vinculats al surrealisme com Hans Bellmer, Salvador Dalí i Ernst Fuchs, en un diàleg artístic que explora les connexions entre aquests creadors.
L’exposició, organitzada amb la col·laboració del Museu H. R. Giger de Gruyères (Suïssa), es podrà visitar fins al 21 de desembre a Salt, oferint una oportunitat única de conèixer més de prop l'univers fantàstic i fosc que va caracteritzar l’obra de l’artista suís. Segons Jordi Camps, "aquesta exposició és un dels plats forts de la temporada expositiva" i una gran ocasió per al públic de les comarques gironines.
H. R. Giger: un artista visionari
H. R. Giger (1940-2014) és conegut per la seva capacitat de crear atmosferes inquietants i monstres icònics, sent especialment recordat per la seva contribució al cinema de ciència-ficció amb Alien.
L'obra de Giger va transformar el gènere, aportant un nou concepte de terror espacial i una profunda reflexió sobre la por al desconegut. La seva creació més emblemàtica, l’alienígena del film de Ridley Scott, ha esdevingut una icona cultural comparable a figures com Dràcula o Frankenstein en el cinema de terror.
La seva influència va molt més enllà del cinema. Les seves obres, sovint de caràcter visionari, exploren temes contemporanis com la relació amb la tecnologia, la fusió entre l’ésser humà i la màquina, i la destrucció del medi ambient, anticipant preocupacions existencials que encara avui ressonen.
La seva capacitat per plasmar aquestes qüestions amb un gran impacte visual ha convertit Giger en una figura clau dins l’art contemporani, i la seva obra continua despertant l’interès de la comunitat artística a escala mundial.