La IAEDEN rebutja la futura connexió entre l'N-II i l'AP-7 al seu pas per Borrassà

Consideren que és una infraestructura innecessària en una zona "fortament afectada"

El govern espanyol ha presentat un nou projecte per construir una connexió entre la futura N-II desdoblada i l'autopista AP-7 a l'altura de Borrassà, un projecte que ha aixecat crítiques per part d'entitats ecologistes. El pla, amb un cost estimat de 25 milions d’euros (MEUR), inclou la creació d'una rotonda, passos elevats, un calaix encaixat de quatre carrils per sota la línia del TAV i un nou aparcament.

El projecte es desenvoluparà sobre sòl de protecció agrícola, fet que ha generat una resposta contundent per part de la IAEDEN-Salvem l'Empordà, una de les principals entitats de defensa ambiental a la comarca. L’organització ja ha anunciat que presentarà al·legacions, tal com va fer amb el projecte de desdoblament de l'N-II entre Figueres Sud i Pont de Molins, que actualment encara està pendent de resposta.

Des de IAEDEN-Salvem l'Empordà critiquen la "poca necessitat" d'aquesta nova infraestructura, especialment en un context d'emergència climàtica. Segons l’entitat, la comarca de l’Alt Empordà està ja fortament afectada per una xarxa viària extensa, i consideren que continuar ampliant carreteres respon a una lògica "desarrollista" pròpia del segle passat, que no s'alinea amb les necessitats actuals de sostenibilitat i reducció d'emissions.

El desdoblament de l'N-II, que es projecta des d’Orriols fins a la Jonquera, i l’allargament de la C-31 fins a l’estació del TAV de Vilafant són altres exemples d’aquesta política d’infraestructures que l'entitat critica. A més, recorden la recent aprovació inicial per part de la Diputació de la variant de Vilafant, malgrat que un projecte similar va ser rebutjat pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per irregularitats en el procediment.

Segons l'entitat, la creació de noves carreteres en aquesta àrea, com la variant de Borrassà, que se sumarien als 8 quilòmetres de carretera ja existents entre el Pont del Príncep i Figueres Oest, resultaria en un excés d'infraestructures viàries. Amb el desdoblament de l'N-II, la comarca tindria dos eixos Nord-Sud paral·lels, amb un total de deu carrils per direcció, cosa que, segons IAEDEN-Salvem l'Empordà, representa un increment innecessari de l’espai destinat al cotxe privat.

Aquesta preocupació s’emmarca en el context d’emergència climàtica, amb el sector del transport responsable del 32% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle a Catalunya, una xifra que s'eleva al 38,5% a la província de Girona. L'entitat ecologista reclama una major aposta pel transport públic col·lectiu i la necessitat de reduir les emissions provinents del transport privat motoritzat, que a més de contribuir al canvi climàtic, afecta negativament la salut pública.