Una obra de terror gòtic ucraïnès del segle XIX inaugura el FITAG

Una vintena d’espectacles conformen un programa que es podrà veure fins al 31 d’agost

La 24a edició del Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona (FITAG) va aixecar ahir el teló al Teatre Municipal de la ciutat, marcant l'inici de cinc dies d'intensa activitat teatral. La inauguració va ser protagonitzada per l'espectacle *The Viy*, una producció de dansa-teatre a càrrec de la companyia ucraïnesa Educational Theatre of Zaporizhzhia National University. Basada en la novel·la gòtica del mateix nom, escrita el 1835 per l’autor ucraïnès Nikolai Gogol, l'obra va captivar el públic amb la seva fusió d'elements tradicionals i contemporanis.

L'acte inaugural va comptar amb la presència de diverses autoritats, incloent-hi el vicepresident quart i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Jordi Camps; la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat, Sílvia Paneque; el segon tinent d’alcaldia i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats, i el director del FITAG, Xavier Valentí. També hi va assistir la diputada de la Diputació de Girona Imma Muñoz, entre altres representants institucionals.

El FITAG d'enguany, sota el lema "Clima FITAG", presenta un ampli ventall de propostes que combinen talent local i internacional. Durant els cinc dies del festival, es podran veure actuacions de vint companyies gironines i catalanes, així com d'altres d'arreu de l'Estat, com València, País Basc, Madrid, Castella-La Manxa i Navarra. A més, la programació inclou companyies de països com Itàlia, Algèria, Polònia i el Marroc, entre d'altres, que aportaran la seva perspectiva única al panorama teatral.

Les representacions tindran lloc en diversos espais de Girona, des de l’auditori Viader i el pati de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona fins al Centre Cultural La Mercè i el Pati de les Magnòlies de la Generalitat. Per tal de fer front a les possibles inclemències meteorològiques, s'han habilitat altres espais que funcionaran com a refugis climàtics teatrals, com l’aparcament SABA de la plaça Pompeu Fabra, El Foment o el refugi antiaeri.

El festival també es projectarà fora de Girona gràcies a la iniciativa FITAG als Municipis, que portarà espectacles a cinc localitats gironines: Caldes de Malavella, Campdevànol, la Cellera de Ter, Sant Gregori i Vidreres. Amb això, el festival reafirma el seu compromís de fer arribar les arts escèniques de caràcter amateur a tot el territori, promovent la descentralització cultural.

Durant la inauguració, Jordi Camps va destacar l’èxit continuat del FITAG, considerant-lo "una finestra al món per afavorir l'intercanvi cultural i per promocionar internacionalment casa nostra". També va subratllar la varietat d’espectacles que es presenten, fent especial èmfasi en els espectacles infantils, itinerants i d'improvisació, que consoliden el festival com un referent en l'àmbit teatral amateur.

Per la seva banda, la consellera Sílvia Paneque va remarcar la importància de la cultura com a "ànima d’una societat" i va reafirmar el compromís del Govern amb iniciatives culturals com el FITAG, destacant el seu paper en la cohesió social i la construcció d’un futur més just i sostenible. Quim Ayats, regidor de Cultura de Girona, va posar en relleu la trajectòria gairebé centenària del festival, valorant el seu compromís amb la cultura de proximitat i la seva capacitat d'evolucionar sense perdre de vista les arrels.

El director del festival, Xavier Valentí, va donar la benvinguda als participants en vuit idiomes diferents, convidant tothom a gaudir d’una selecció apassionant d’obres teatrals que, sens dubte, deixaran empremta en aquesta nova edició del festival.