Casa en Flames de Dani de la Orden guanya el 15è Cerdanya Film Festival

El certamen va acollir més de 5.500 espectadors

El Cerdanya Film Festival (CFF), una de les grans cites culturals de l’any al Pirineu, va clausurar dissabte la seva 15a edició al Casino Ceretà de Puigcerdà amb l’acte de lliurament dels premis.

El jurat va premiar com a Millor Curtmetratge de ficció Blava Terra de Marine Auclair (que també va recollir el premi a millor guió  i a millor actriu), el premi al Millor Documental va ser per Lola, Lolita, Lolaza de Mabel Lozano i el premi al Millor llargmetratgePremi del Públic va recaure a Casa en flames de Dani de la Orden, entre altres.

Les filmacions guanyadores en les seccions de curtmetratge de ficció i documental del CFF, consolidat com a festival de referència de la indústria cinematogràfica transfronterera, es classifiquen directament pels Premis Goya de l’Acadèmia de Cinema. Els premis a la Millor direcció van recaure ex aequo a Àlex Lora per La gran obra; i Eva Libertad i Núria Muñoz per Mentiste Amanda, que a més va rebre la menció del jurat.

Amb la gala d’entrega de guardons, conduïda per l’humorista Toni Albà, el certamen, que va arrencar el passat 1 d’agost, posa el colofó a onze dies de projeccions i nombroses activitats paral·leles. En total, s’han projectat fins a 160 pel·lícules entre curtmetratges i llargmetratges en el que ha estat l’edició més ambiciosa sota l’estela de la gran aposta pel talent emergent.

Enguany hi ha passat, concretament, més de 5.500 espectadors (amb tres dies menys de programació de pel·lícules que l’edició anterior). D’altra banda, els professionals i participants del Congrés Transfronterer de l’audiovisual del Pirineu, els assistents a l’Industry Days (amb rècord de participants) i els participants en les diverses activitats i propostes, com ara el Videoart i l’experiència immersiva Vòrtex, sumen un total d’unes 11.000 persones.

El director, Jordi Forcada, destaca que “l’edició d’enguany ha estat un èxit tant de públic com de repercussió”. “Hem millorat les xifres en el camp dels llargmetratges i també hem portat més professionals i de renom que l’edició passada.

Pel que fa a la programació paral·lela, la Cerdanya ha comptat amb una desena de productors top en l'àmbit espanyol, una desena d’empreses distribuïdores de curtmetratges, productors juniors i més de cinc projectes en primer test. Les activitats de videoart han tingut molt d’èxit, igual com les de networking, i també la projecció de Casa en Flames, que per petició popular hem hagut de programar una sessió extra”.

La gala de cloenda del Festival al Casino Ceretà de Puigcerdà va comptar amb la presència dels guardonats i els representats públics. Entre ells, l’alcalde de Puigcerdà, Jordi Gassió, que va ressaltar que “el CFF ha esdevingut un certamen molt important tant per a Puigcerdà com per a la comarca”.

“A la vila tenim activitats de tota mena, però aquesta és d’aquelles que li donen categoria i són les marquen en un àmbit concret de la cultura, ja que tots sabem que cada vegada es va menys al cinema –la prova n’és, malauradament, el tancament del cinema avinguda de Puigcerdà- així que aquest tipus de festivals donen a conèixer que el cinema és molt important”.

Segons Forcada, “l’objectiu de futur que s’ha marcat el festival passa per projeccions regulars, activitats a les escoles (que ja hem concertat fa uns mesos) i el laboratori d’hivern (que inclou rodatges a la neu i en espais innovats) i així seguir consolidant la indústria. També apostem pel projecte del Hub Audiovisual teixint aliances entre els professionals del Pirineu i l’àmbit transfronterer per consolidar l’audiovisual al territori”. De cara a la següent edició, el certamen seguirà donant veu i espai al cinema més nou i a films de prestigi a escala mundial.

Palmarés 2024

El palmarès de la 15a edició del festival ha estat el següent: el premi Millor Curtmetratge de Ficció se l’ha endut Blava Terra de Marine Auclair; el premi Millor Curtmetratge Internacional – Premi del Públic ha estat per Rouge, de Jason Boussioux; el premi Millor Curtmetratge d’Animació ha recaigut a Flocky, d’Esther Casas; i el premi Curtmiratges directora jove a Records de la meva mare de Nú Larruy.

Per altra banda, el jurat ha guardonat amb el premi Llargmetratges – Premi del Públic a Casa en Flames, de Dani de la Orden; el premi Mirada Social a Moro, de Pablo Barce; el premi Millor Curt Documental a Lola, Lolita, Lolaza, de Mabel Lozano; el Millor Documental a L’escamot pirinenc, de Felip Solé; el premi Memòria ex aequo a Donde no habite el olvido, de Maria Clauss, i Que se sepa, d’Amaia Merino i Ander Iriarte.

El palmarès de la 15a edició del Cerdanya Film Festival també inclou el premi Millor Pel·lícula de Muntanya que ha estat per Canigó 1883 d’Albert Naudín; el premi al Millor Film en català que ha recaigut a Ésser, d’Anna Oset; el premi a Millor Direcció que ha estat per Àlex Lora, amb La gran obra, així com a Eva Libertad i Núria Muñoz per Mentiste Amanda; i el premi Millor Guió Original que se l’ha endut ex aequo Andrea Noceda, per Pathos, i Marine Auclair per Blava Terra.

Finalment, el premi a Millor Producció ha estat per Demà, d’Estefania Ortiz; el premi Talent Emergent – Opera Prima a Cava, d’Alejandro López; el premi Millor Muntatge a Nerea Muguerza per Lucía; premi Millor Fotografia a Leire Egaña per Europa; el premi Millor Interpretació Coral a Luís Bermejo i Fernando Soto per Pathos; el premi Millor Interpretació Individual a Alexia Álvarez per Blava Terra, Emma Vilarasau per Casa en Flames i David Verdaguer per La casa.

El jurat, a més, ha fet la següent menció: disseny de so a La reina del pop, de David Goñi. Els projectes premiats al concurs de pithc links han estat: Somos lo peor (Pol Diggler), Cosmo (Miguel Valle), Perú (Adriana Cabeceran) i Recortes de personal de Ben Manzanera.