El Festival Castell de Peralada (Alt Empordà) va ser testimoni ahir de la primera aparició a l'Estat d'un jove pianista que està predestinat a fer història en el món de la clàssica. Yunchan Lim, amb només 20 anys, va desgranar durant 90 minuts peces de Mendelssohn, Txaikovski i Mussorgski protagonitzant un mestratge fascinant tant pel que fa a la tècnica com a l'execució.
En una església del Carme com a escenari i amb totes les entrades exhaurides, Lim va sortir enfundat en un vestit negre que gairebé no omplia per seure davant el piano amb una autoritat mai vista en algú tan jove.
La primera part del recital, conformada per dues romances de Mendelssohn (la Op. 19 i 85) i Les Estacions de Txaikovski, va fer emmudir el temple on es podia sentir caure una agulla a terra.
De fet, molts dels assistents semblava que no s'atrevien ni tan sols a respirar per tal de no trencar una actuació del coreà que, en molts moments interpretava les peces cap endins, per a si mateix, amb la mirada perduda als laterals de l'absis i al transsepte.
En la segona part, Yunchan Lim va desplegar les deu peces que conformen la suite Quadres d'una Exposició de Mussorgski amb una força, temperança i tempo pràcticament perfectes.
Va ser especialment destacable la interpretació dels moviments número 5 (Els pollets que encara no han nascut), 6 ("Samuel" Goldenberg and "Schmuÿle") i 7 (Llemotges. El mercat), un autèntic tour de force on Lim va fer volar els dits per damunt el teclat mentre abundants gotes de suor li regalimaven pel rostre.
La nota discordant va provenir d'una parella a qui li va sonar el telèfon mòbil en plena actuació i, lluny d'apagar o silenciar-lo, l'home es va limitar a agafar la bossa de la seva muller i amagar-la en una de les naus laterals. El problema aleshores, quan va sonar per segona vegada, va passar a mans de l'esperit sant.
El coreà va tornar a l'escenari per a rebre dues ovacions i interpretar una transcripció de la siciliana BMW 1031 de Bach. Després es va aixecar del piano i marxar. Sense acomiadar-se. Com una agredolça aparició que mai saps si tornaràs a veure, però que ganes, no te'n faltaran.