L'Institut Alexandre Deulofeu de Figueres (Alt Empordà) ha difós un manifest criticant les proves diagnòstiques de 2n d'ESO i acusa el Departament d'Educació d'amenaçar-los amb sancions després que es neguessin a corregir-les.
En una carta que han fet arribar a tots els centres educatius de la comarca, el centre argumenta que les proves van arribar tard i que van decidir celebrar un claustre extraordinari per abordar la situació. Des del centre consideren que les proves són "de baix nivell" i que suposen una feina "afegida" a l'alumnat i al professorat. Per això, van decidir no entrar les dades a l'aplicatiu i enviar un escrit al departament argumentant la seva posició.
La resposta, asseguren, va arribar a través de l'inspector, que els va recordar les seves funcions i "les possibles sancions en cas d'incompliment". Unes sancions que afectarien cinc professors correctors i la directora i que inclourien "suspensió de sou i feina, trasllat i pèrdua de plaça per als funcionaris".
Segons expliquen des de l'institut, la directora va convidar l'inspector a explicar la situació en un nou claustre. "Davant d'aquestes amenaces, el Claustre li va demanar que sortís i decidim corregir per protegir els cinc companys aplicadors i la directora", expliquen a l'escrit que han fet arribar als mitjans de comunicació. Per fer-ho, van demanar que es reobrís l'aplicatiu -que ja estava tancat-. Des del centre asseguren que, malgrat el compromís de l'inspector de reobrir-lo uns dies després, no van poder introduir les dades i van demanar per escrit "garanties" que no se'ls aplicaria cap sanció, tenint en compte que finalment les proves es van corregir.
A la missiva que han fet arribar als centres, demanen el suport dels instituts de la comarca i els insten a fer-ne difusió. Al manifest, a més, acusen el Departament d'Educació de fer "polítiques erràtiques" i "d'improvisació barroera". "Hi ha un fracàs palpable a les aules i el Departament d'Educació no només no se'n fa responsable, sinó que s'amaga amb excuses insolents com ara la covid o la immigració", afirmen.
En aquest sentit, demanen que se'ls tingui en compte; "directrius clares"; un sistema informàtic de qualitat; "ensenyar continguts, no competències" o acompanyar l'alumnat que no ha adquirit els continguts, fent que repeteixi curs".
D'altra banda, demanen que es cobreixin amb "immediatesa les baixes dels docents des de principi de curs i fins al final", que "es valori" la seva feina" i "respecte per la comunitat educativa". També reclamen més inversió en educació i "un ensenyament públic de qualitat".
Aqeust diari ha contactat amb el Departament i està a l'espera de rebre resposta.