La Cambra de Comerç de Girona ha presentat al·legacions al Projecte de la Zona de Baixes Emissions de Girona (ZBE) durant el procés d’informació pública perquè es tinguin en compte abans de la seva aprovació inicial.
En les al·legacions de la Cambra, aquesta assegura que sobta la inclusió de la Devesa, un dels pulmons ambientals de la ciutat, dins la ZBE, donat que “pràcticament ja no existeix trànsit rodat en l’àmbit del parc”.
Aquesta inclusió, a parer de la Cambra, “compromet l’activitat del mercat setmanal de la Devesa, els venedors del qual provenen de manera molt considerable de fora del municipi”. És el mateix que succeeix al Recinte Firal, i que també s’ha inclòs dins la zona. També el nucli antic ja té el trànsit extremadament limitat, està lliure d’emissions, i al seu entendre no caldria que formés part de la ZBE.
Per altra Banda, la ZBE inclou els accessos a les estacions de tren (TAV, Regionals i Rodalies) i d’autobusos, que per la seva funció en la mobilitat "haurien de quedar fora dels límits".
No es pot copiar el model de Barcelona
Segons la Cambra de Comerç de Girona, el model de la ZBE implantada a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) s’ha pres com a referència en la confecció del projecte a Girona i això s'ha fet de forma "equivocada".
Asseguren que la ZBE de Barcelona és la d’una àrea metropolitana, que no és el cas de la ZBE de Girona, que limita l’abast de la delimitació estrictament a una part del seu terme municipal administratiu i no al continu urbà que forma amb Salt, Sarrià de Ter i Quart.
"Girona, a causa de la seva centralitat i a la configuració com a nucli administratiu i de serveis per a tota la demarcació, és un municipi receptor, cada dia, de vehicles dels nuclis de població del seu voltant i també de l’entorn de tota la demarcació".
Efecte barrera i possible encariment de productes
La memòria del projecte expliquen des de la Cambra que no té prou en compte l’efecte “barrera” que pot tenir sobre els proveïments que requereixen els ciutadans de Girona en termes de sobrecost de producte i, fins i tot, de disponibilitat de subministrament, atenent les limitacions horàries d’accés al centre urbà on, entre altres equipaments de ciutat, hi podem trobar, per exemple, el Mercat Municipal de la plaça del Lleó.
Greuges, discriminacions i “efecte confinament”
Únicament es preveu una excepció de la ZBE per a autònoms amb un baix nivell d’ingressos, cosa que resulta "clarament insuficient i de molt difícil justificació. Això suposa un possible greuge comparatiu pels residents a Girona" diuen a la Cambra.
La normativa forçarà també a un canvi de vehicle (més sostenible) als particulars, amb el cost econòmic que això comporta. "L’impacte patrimonial variarà en funció de la renda de l’individu, però és segur que perjudicarà a les persones amb menor capacitat adquisitiva".
Les propostes d’horari per a la ZBE s’estenen a tota la jornada laboral dels dies feiners. Una alternativa proposa l’aplicació continuada, entre les 7h i les 20h dels dies laborables (que ja no coincideixen amb els dies de treball reals en l’actualitat per a moltes persones), i una altra, l’aplicació de forma interrompuda els dies laborables durant les hores de major volum de trànsit (entre les 7h i les 10h i entre les 17 i les 20h).
"Aquest horari seria especialment perjudicial pels veïns del municipi de Girona que hagin de desplaçar-se durant la seva jornada laboral a municipis externs a la ZBE. Imposen sobre aquests la càrrega d’haver de cenyir el seu trasllat i retorn a l’horari establert, el que la jurisprudència ha denominat efecte confinament”, asseguren.
Discriminació segons lloc de procedència?
La Cambra també adverteix d’un tracte discriminatori cap a determinats col·lectius no residents a Girona, en funció del lloc de procedència. Una de les directrius de caràcter normatiu que es planteja en el projecte estableix que no es produiran limitacions d’accessibilitat al centre per als vehicles amb matrícula estrangera.
Aquelles persones que es vulguin desplaçar a Girona, per motius de feina, estudis, turisme, compres o lleure, procedents d’altres zones de Catalunya i de l’Estat, podran incórrer en les causes de sanció previstes a la futura ordenança, mentre que als titulars de vehicles de matrícula estrangera, contaminin el que contaminin, no es veuran afectats per les mesures.
Esforç de comunicació cívica per evitar la decadència
La corporació assegura que sigui quina sigui la regulació que finalment s’apliqui, caldrà realitzar un gran esforç de comunicació cívica, a tot el territori, que generi confiança respecte del manteniment de condicions favorables als desplaçaments de tots els ciutadans, visquin dins o fora de Girona, i a la possibilitat de seguir desenvolupant els projectes personals, professionals i de vida dins de la ciutat.
"En cas contrari, estarà garantida la decadència de la ciutat i del seu teixit productiu". El text de la moció conclou: “Potser sí que es reduiran les emissions, però serà degut a la manca d’activitat, no a un canvi de model de mobilitat”.
11 problemàtiques essencials
Tots els aspectes anteriorment descrits formen part d’11 problemàtiques essencials detectades per la Cambra de Comerç de Girona i que creiem que cal revisar en l’actual redacció del Projecte. Aquestes són enumerades:
- Pel que respecta a l’àmbit territorial de la ZBE, la delimitació actual genera dubtes sobre la seva idoneïtat.
- Vigència de les dades incloses en el Projecte: la possibilitat que algunes no es trobin actualitzades.
- El model de la ZBE de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, pres com a referència per aquest Ajuntament, no és traslladable a la ZBE de Girona.
- No es reflecteix el fet que Girona és un municipi receptor, diàriament, de vehicles dels nuclis de població del seu voltant.
- Manca d’una major justificació d'impacte econòmic, social i de mobilitat derivats de la ZBE.
- El fet que se centri en l’òptica del municipi de Girona i no en els del seu voltant.
- El règim d’excepcions establert.
- Les possibles alternatives.
- El possible greuge comparatiu pels residents a Girona que hagin de desplaçar-se durant la seva jornada laboral a municipis externs a la ZBE, atès l’horari de restriccions proposat.
- El Tractament discriminatori cap a determinats col·lectius no residents a Girona, en funció del lloc de procedència.
- El perjudici per a persones amb menys capacitat econòmica davant l’obligació del canvi de vehicles per altres més sostenibles.
La Cambra es compromet a seguir en detall el procés de desenvolupament de la ZBE per trobar fórmules que compaginin l’interès general que ha de buscar aquesta implantació amb l’impuls del model econòmic social de la capital de la demarcació gironina.
Així mateix, la corporació seguirà les propostes d’implantació de noves ZBE a les localitats gironines que normativament hi estan obligades.