'Externalitzar la gestió del Porta Ferrada no era indispensable, però sí necessari'

Albert Mallol, director artístic, defensa crear una marca de tots els festivals de la Costa Brava

El director artístic del Festival de la Porta Ferrada, Albert Mallol, assegura que externalitzar-ne la gestió ha permès "guanyar oxigen" i deixar enrere la cotilla que, en ocasions, suposava dependre del tot de l'ajuntament.

"Fer aquest pas no era indispensable però sí necessari per mantenir-nos entre els grans", considera. Ara que el festival encara la recta final, amb diversos concerts havent exhaurit les entrades, Mallol reivindica la necessitat de fer un pas més. "Hem de ser capaços de buscar un perfil propi marcat per l'obertura artística", considera. Entre les assignatures pendents, tant de Porta Ferrada com de la resta de festivals, el director creu que cal atreure més públic estranger. El Festival de la Porta Ferrada encara la recta final aquesta setmana.

Dissabte, 'Carmen' de la companyia Antonio Gades tancarà l'edició d'aquest 2013, la primera en què s'ha decidit externalitzar-ne la gestió. Bitò Produccions, després de guanyar el concurs convocat per l'ajuntament, ha estat qui ha iniciat aquest nou camí, en què el festival degà de la Costa Brava -porta ja 51 edicions- ha obert la porta a la iniciativa privada.

El director artístic del festival, Albert Mallol, es remet a les xifres per avalar la nova fórmula de gestió. De fet, concerts com els de l'Orquesta Buena Vista Social Club, Manel, Diego el Cigala o el musical 'T'estimo, ets perfecte, ja et canviaré' han exhaurit totes les entrades. "Estem en la bona línia, els espectacles agraden i els concerts són encertats; cadascú, tant ajuntament com empresa, ha trobat el seu espai", explica.

Per a Mallol, aquest és el camí que cal seguir d'ara endavant amb el Porta Ferrada. Externalitzar-ne la gestió, considera, "no era indispensable però sí necessari" per "guanyar aire" i, sobretot, deixar enrere els 'tempos' amb què funciona l'administració.

"Abans no treballàvem amb impediments, però sí amb retards lògics, perquè cada pas s'havia d'aprovar en comissió de govern", reflexiona. I hi afegeix: "Per això, portar des d'un ajuntament petit un festival d'aquesta envergadura fa que aspectes com la contractació s'endarrereixin, perquè et trobes amb una cuina que no té els fogons adequats".

Agilitat i fluïdesa

Per al director artístic, continuar amb la línia que portava el festival des dels inicis, en què tot depenia de l'ajuntament, hauria obligat "a fer més esforços" per mantenir-se al costat dels grans. "Externalitzant la gestió, però, tota la part artística ha guanyat en agilitat i fluïdesa, i no s'ha perdut el caràcter municipal que des de sempre ha caracteritzat Porta Ferrada", reflexiona.

A pocs dies perquè el festival tanqui el cartell, de cara a properes edicions, Mallol reivindica la necessitat de fer un pas més. Sobretot, gràcies al fet que, a diferència d'aquest 2013, el nou concurs -que es convocarà a la tardor- no atorgarà la gestió del Porta Ferrada només per un any, sinó que ho allargarà a dues o tres edicions.

"En temps de crisi com els actuals, és important tenir una mínima estabilitat per poder bastir un bon discurs artístic; i això ens ho permetrà", explica Mallol. El director artístic assegura que, d'ara en endavant, allò que cal és marcar pit, i "potenciar encara més un perfil propi per al Festival de la Porta Ferrada, marcat per l'obertura artística".

Com a exemple d'allò que proposa, Albert Mallol recorda que el festival es va caracteritzar per dur a la Costa Brava artistes que mai abans hi havien tocat, i que a partir d'aleshores també han ofert concerts a d'altres llocs com Peralada o Cap Roig. "Parlo, per exemple, de Chick Corea, Roger Hodgson, Wynton Marsalis, Michel Camilo o Salif Keïta", explica. I subratlla: "Si vam obrir aquesta línia artística, ara en podem obrir moltes més".

"Clatellada cultural"

El director artístic del festival, però, no amaga que aquest 2013 és un any difícil per a la cultura. No només per la "clatellada" que ha suposat el 21% de l'IVA, sinó també perquè a l'hora de contractar, hi ha hagut "moviments frustrats i gires que s'havien anunciat que, al final, s'han fet enrere". Per a Albert Mallol, la crisi econòmica "no ha obviat" el potencial cultural de Catalunya, però sí que ha suposat "que hi hagi més dificultats per atraure artistes".

Per exemplificar la situació, el director artístic posa com a exemple tot allò que, ja d'entrada, s'ha de restar del pressupost perquè va destinat a impostos o comissions. "Estem parlant d'un 31%", precisa. Mallol també explica que el Festival de la Porta Ferrada ha capejat la situació fent com la resta: "ajustant totes les partides que integren el pressupost, i al mateix temps intentant mantenir els preus de les entrades".

Promoció conjunta a l'exterior

Per últim, el director artístic del Porta Ferrada també posa sobre la taula una assignatura pendent que tenen tots els festivals que a l'estiu omplen la Costa Brava: atreure més públic estranger. En aquest punt, Albert Mallol veu amb bons ulls la creació d'una marca paraigües que els ajudés a promocionar-se portes enfora.

"En només 60 quilòmetres a la rodona, durant l'estiu les comarques gironines tenen una proposta cultural de primeríssim ordre arreu d'Europa; per això, ens cal internacionalitzar-nos més i anar a buscar el públic als països d'origen", explica.

Sobre la possibilitat que els festivals poguessin arribar a fer contractació conjunta, el director artístic del Porta Ferrada hi respon amb escepticisme. Com explica, a diferència de gèneres com la música clàssica (en què es podria arribar a fer girar una mateixa orquestra per diversos escenaris amb un programa diferent a cada lloc), la varietat d'estils i registres pels què aposta cada festival ho impossibilita. I, al seu parer, és bo que sigui així.

"És molt difícil i complicat fer contractació conjunta, hem de pensar que cada festival ha de tenir el seu perfil; això no treu que hi hagi artistes que, cada any, solen passar pels diferents escenaris, però més enllà d'aquests, cadascú té el seu espai", conclou.