El sobrepès benèfic

La Creu Roja destinarà a fins socials el material sobrer dels vehicles interceptats en el dispositiu 'Pas de l'Estret'

Els viatgers que portin sobrepès i siguin interceptats dins del dispositiu 'Pas de l'Estret' no podran deixar la sobrecàrrega i recuperar-la quan tornin. Enguany, com a novetat, s'han retirat els grans dipòsits d'emmagatzematge i la Creu Roja es farà càrrec del material aprofitant-ho per als seus projectes socials.

"El que passava és que els conductors no tornaven a buscar allò que havien deixat", explica la Cèlia Fita, tècnica social de Creu Roja a la Jonquera. Aquest dissabte s'ha endegat aquest operatiu amb un control a l'AP-7 a la Jonquera. Els Mossos asseguren que els viatgers - procedents de França, Itàlia o Alemanya- cada cop són més conscients, transporten menys pes i més ben lligat. Aquest dissabte s'ha realitzat el primer control dins del dispositiu 'Pas de l'Estret' 2013, que es realitza per cinquè any consecutiu, i que té com objectiu vetllar per la seguretat viària i pels viatgers que es desplacen des d'Europa, passant per les carreteres catalanes i espanyoles, cap al nord d'Àfrica.

Aquest operatiu compta amb la col·laboració de Creu Roja, Abertis Autopistes, Áreas i el Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112. Enguany, el dispositiu s'allargarà fins el proper 15 de setembre i, amb aquests controls, es pretén prevenir i reduir les conductes de risc, l'excés de càrrega o la manca del sistemes de seguretat com els cinturons o els sistemes de retenció infantil.

Des de primera hora del matí, desenes d'agents dels Mossos d'Esquadra i membres de la Creu Roja s'han instal·lat al quilòmetre 6,5 de l'AP-7 dins del terme municipal de La Jonquera per realitzar el primer control. "Aquest operatiu es fa pel gran augment que suporten les vies catalanes i el corredor mediterrani degut al nombre de viatgers que volen arribar a l'Àfrica", argumenta el cap de l'àrea regional de trànsit dels Mossos d'Esquadra de Girona, l'inspector Pedro Castrejón.

En concret, els agents demanen la documentació als conductors, calculen el pes dels vehicles amb unes bàscules mòbils per comprovar que no circulin amb sobrepès i supervisen la correcta col·locació del material, dels cinturons de seguretat i dels sistemes de retenció per als infants. "També donem consells per combatre la fatiga, els expliquem que cal que s'aturin cada 200 quilòmetres i que no han de beure begudes alcohòliques o menjar molt ja que així eviten la somnolència", detalla l'inspector.

Abans d'aquests controls, els Mossos ja han realitzat xerrades i conferències per donar consells de seguretat als grups o col·lectius que realitzen aquests viatges de llarga distància. Una primera part de prevenció que ajuda als viatgers a l'hora d'organitzar els seus trajectes. I és que l'excés de càrrega o la mala estiba del material pot provocar greus perjudicis. "L'excés de càrrega afecta negativament les condicions tècniques del vehicle, la mala estiba dificulta la visió del conductor i en cas d'un accident podria sortir tota la càrrega projectada i afectar a altres usuaris", ha detallat Castrejón.

Enguany, com a novetat, els vehicles interceptats que porten sobrepès no poden deixar el material de més en els contenidors que instal·lava la Creu Roja. A diferència d'altres anys, els viatgers han d'avisar a familiars o transportar el material sobrant fins a un altre lloc perquè si el deixen en el lloc del control ho perden. "Abans els conductors denunciats podien deixar la càrrega i recuperar-la en un termini de 40 dies però ara això s'ha modificat", ha comentat l'inspector.

Segons la tècnica social de la Creu Roja de La Jonquera, Cèlia Fita, s'ha pres aquesta decisió davant el fet que els viatgers no tornaven a buscar el seu material. "Allò que no podien transportar es deixava en un magatzem i tenien dos mesos per recuperar-ho però veiem que els conductors no venien a buscar-ho i per gestionar-ho directament s'ha decidit que la Creu Roja es fa càrrec de tot el material i s'aprofita per a fins socials", ha assegurat.

Conductors "més sensibilitzats"

Tot i això, hi ha materials com vidres, finestres o fustes que l'entitat no pot utilitzar i ho porten directament a la deixalleria. A més, l'organització també compta amb un traductor d'àrab que ajuda a resoldre dubtes, ofereixen jocs per als infants mentre els pares fan els tràmits amb els Mossos i també tenen una ambulància i tècnics sanitaris per ajudar en cas que els viatgers es trobin malament. "L'any passat una dona va patir una lipotímia, avui mateix una altra senyora ens ha demanat ajuda perquè li feien mal els peus", comenta Fita. En aquest sentit, els viatgers - majoritàriament procedents de França, Itàlia o Alemanya- acostumen a patir alguns efectes o conseqüències derivades del cansament o fatiga.

D'altra banda, l'inspector Castrejón ha assegurat que cada cop els conductors són "més conscients" i tenen més sensibilitat sobre els perjudicis de l'excés de pes i la mala estiba del material. "Ens hem adonat que els viatgers porten cofres totalment tapats o utilitzen semi remolcs per transportar els seus objectes", ha apuntat. Tot i això, encara hi ha persones que circulen amb 200 o 400 quilos de més. "La massa màxima autoritzada per a turismes és d'entre 1.500 i 1,700 quilos, en el cas de les furgonetes són 2.000 o 2.200 quilos", explica l'inspector. A més de supervisar tots aquests elements, els mossos lliuren uns tríptics als conductors - escrits en francès, àrab, castellà i català- amb consells de seguretat i mesures per combatre la fatiga.

"Els controls estan funcionant molt bé perquè durant aquests cinc anys cada cop es troben menys cotxes que circulen amb sobrepès o en condicions poc adequades", explica el director de Xarxa AP-7/AP-2 d'Abertis autopistes, Miquel Camacho. En principi, els dies amb més afluència de viatgers que travessen Espanya es concentren entre mitjans de juliol i agost i els caps de setmana. El propers tres controls policials es faran dissabte 3 d'agost a la Jonquera en sentit nord, i dissabte 24 i 31 d'agost, a L'Aldea en sentit sud.