Arrenca el 16è Sismògraf d'Olot amb la mirada posada en el moviment i els reptes climàtics

El festival dedicarà els darrers dies a la dansa amb la nova proposta Sismodansa

Dos caps de setmana, més d'una trentena de propostes i amb la natura i paisatge i la dansa com a teló de fons. El Sismògraf d'Olot (Garrotxa) aixeca el teló aquest dijous de la seva setzena edició carregada de "moviment" i amb la mirada posada en els reptes climàtics.

"Sempre trobem fils conductors, nosaltres en diem erupcions, idees que floten en la programació a escala argumental i aquest any n'hi ha dues", explica Busquets. Per una banda, la dicotomia artesania-tecnologia -amb 'Cove' com a màxim exponent- i el que anomenen "geopoètica" o "la poètica dels llocs, de mirar aquest lloc d'una determinada manera".

El festival ha arrencat aquesta tarda al Claustre del Carme amb ‘Cove’, l’espectacle de la companyia Última Vértebra, que parla sobre la construcció artesanal d’un cove tradicional català. Una acció “transgressora i gairebé exòtica” per qüestionar el temps i el ritme de la societat contemporània, i alhora una forma de reivindicar els valors i els coneixements tradicionals com a eines de transformació social. "Reivindiquen el ritme d'avui dia i els coneixements tradicionals, qui aporten molta saviesa i una manera d'estar al món molt diferent de la d'ara", asseguren Quin Vilagran i Anna Garreta d'Última Vèrtebra.

Per continuar obrint boca, l'antiga plaça de Toros ha acollit la primera part d'una trilogia de la Cia Vero Cendoya, 'Cicatrius (o contrapàs de mamuts i altres feres). La peça vol ser una celebració "col·lectiva" de les ferides superades. "Parla de les cicatrius i com les marques de la pell d'un cos narren les històries de vida", explica Cendoya.

Igual que el cos humà impulsa una coordinació perfecte per afavorir que les ferides se cicatritzin, les intèrprets -inspirats pels mamutonis de les danses tradicionals sardes i la moixiganga- han dansat el seu propi ritual per explicar la història d'una ferida. L'espectacle es tornarà a interpretar aquest divendres a la tarda.

Un espectacle en "constant evolució"

La Carbonera ha estat l'escenari de 'Bruma' de Kònic Thtr, un concert "performatiu" sobre l'impacte de la "tecnosfera" sobre la biosfera i la "magnitud" dels canvis infligits sobre la Terra, que ja fan impossible la seva reversió. Sota la direcció de Rosa Sánchez, la peça aborda com ens relacionem amb l'entorn natural. "Ho fem per destruir-lo o per intentar construir?", es pregunta Sánchez.

L'espectacle es va començar a gestar just abans que esclatés la pandèmia de la Covid-19 i es va haver d'aturar durant el confinament. Després va agafar embranzida i ha visitat diversos països. "Està en continua evolució, com creixen algunes plantes: de manera particular", afirma Sánchez.

'Eutopia' de Trickster-P, un joc de sobretaula per als espectadors que combina perfomance, instal·lació i disseny de joc; 'Passatge' d'Albert Coma, una passejada nocturna i íntima amb llanternes; 'Sota Terra' de Moon Ribas i Quim Girón per prendre el pols a la terra completen el cartell d'aquest dijous.

També s'hi podrà veure 'Cratera' de la companyia portuguesa CiRcoLando, un projecte d'arts escèniques dedicat als paisatges volcànics i 'Una illa’ de l’Agrupació Senyor Serrano, una al proposta artística creada amb intel·ligència artificial que busca establir un diàleg entre la IA i com es crea un espectacle.

Bigert & Bergström o Ariadna Rodríguez i Iñaki Álvarez, són altres noms destacats que passaran per Olot al llarg dels dies que durarà el festival.

En l'apartat de dansa, Sismodansa, acollirà dues estrenes. Per una banda, 'Entre' de la companyia Eva Durban i, per l'altra, 'Fairy tales' de la companyia txeca Pocketart, que farà una revisió dels contes clàssics.