La Diputació de Girona i Reempresa eviten el tancament de 440 empreses en l'última dècada

A Girona, han celebrat els deu anys de col·laboració i anunciat la pròrroga del conveni per dos anys més

El GironaHub ha celebrat aquest dijous al migdia els deu anys de col·laboració entre Reempresa, una iniciativa de la patronat Cecot i la Fundació Autoocupació, i la Diputació de Girona. Des del 2013 treballen junts amb l'objectiu d'evitar el tancament d'empreses viables i la destrucció d'ocupació al territori, fomentant la compravenda de negocis com una via d'emprenedoria i de creixement empresarial.

En aquest sentit, s'ofereix als empresaris que volen comprar o vendre un negoci un servei d'intermediació i un acompanyament gratuït per fer-ho amb totes les garanties. La col·laboració ha aconseguit evitar l'última dècada el tancament de 440 empreses a les comarques gironines.

Això ha generat una inversió induïda de més de 17,3 milions d'euros i ha permès salvaguardar més de 1.112 llocs de treball. D'aquestes, un 36 % han estat empreses del sector de l'hostaleria, seguides pels de serveis (29 %) i de comerç (28 %). En grau més baix, hi ha la indústria (5 %), la construcció (1 %) i el sector agropecuari (1 %).

Quant als motius de cessió d'aquests negocis, el més habitual és la jubilació (43 %). A certa distància, hi ha motius personals (22 %), canvi de professió (12 %) i salut (12 %).

El vicepresident primer de la Diputació de Girona, Pau Presas, ha celebrat les dades: "El nostre propòsit és crear un entorn favorable a la creació i el creixement d'empreses i, en aquesta línia, considerem que afavorir la continuïtat de negocis ja existents és tan important com que se n'implantin de nous", ha dit. I ha afegit: "Actualment, comptem amb vuit entitats locals que fan la funció de punts d'atenció Reempresa a la demarcació, que permeten dotar el territori de les eines necessàries per evitar la pèrdua de capital econòmic i de coneixement especialitzat, mantenir la fortalesa de la nostra economia i, sobretot, salvaguardar llocs de treball".

Aquests vuit punts d'atenció, un per comarca, es troben a l'Agència de Desenvolupament del Ripollès, DinàmiG (Garrotxa), l'Ajuntament de Banyoles, l'Ajuntament de Figueres i els consells comarcals del Baix Empordà, la Cerdanya, el Gironès i la Selva.

Nou conveni de col·laboració 2024-2025

El vincle entre Reempresa i la Diputació de Girona tindrà continuïtat i les dues parts ja han subscrit la renovació del conveni per dos anys més, fins a finals del 2025, perquè el mercat de compravenda de negocis de Catalunya estigui a disposició dels empresaris de la demarcació.

El president de Cecot i de Reempresa, Xavier Panés, ha destacat la importància de la col·laboració i coordinació entre Reempresa i la Diputació de Girona per al bon desenvolupament d'aquest conveni: "Estem contents perquè l'objectiu és compartit i treballem conjuntament per promoure la transmissió d'empreses en funcionament que necessiten un relleu per seguir endavant i evitar-ne el tancament".

"Reempresa segueix una metodologia d'èxit que té una gran repercussió al territori. Tenim grans reptes a sobre la taula i estem contents i agraïts del tàndem que hem creat, de col·laboració i suport, entre la Cecot i Autoocupació i la Diputació de Girona", ha afegit la directora de Reempresa, Laura Sallent.

Durant l'acte s'han donat a conèixer dos casos d'èxit de Reempresa a les comarques gironines. Es tracta de la Fleca d'Esponellà (Pla de l'Estany), un negoci emblemàtic i històric que es va obrir el 1935 i que el 2021 es va traspassar, i Vitassana, un comerç de dietètica, herboristeria i complements de productes naturals al centre de Palafrugell (Baix Empordà), que va obrir el 2009 i, recentment, va aconseguir el relleu perquè els propietaris es jubilaven.

L'acte institucional ha comptat amb la participació del vicepresident primer de la Diputació de Girona, Pau Presas; el president de la patronal Cecot i de Reempresa, Xavier Panés; la directora de Reempresa, Laura Sallent, i el president d'Autoocupació i membre del comitè director de Reempresa, Albert Colomer.