L'edició de Pasqua del Festival de Peralada revisa els responsoris de Setmana Santa amb Joan Magrané

En els propers anys es faran encàrrecs similars d'obres litúrgiques

El festival de Peralada inaugurarà l'edició de Pasqua d'aquest 2024 amb una revisió actualitzada dels responsoris de Dijous, Divendres i Dissabtes Sants de la mà del compositor Joan Magrané.

Es tracta dels oficis de vespre de tenebres, unes obres que en el Renaixement van tenir un pes important a Itàlia i a la península Ibèrica i que França va rellevar a partir del Barroc. Ara, el festival ha encarregat a Magrané que en faci una versió contemporània sobre aquests episodis que relaten el dolor de la mort de Crist.

El compositor ha assegurat que feia anys que tenia ganes de fer una peça similar i assegura que comptarà amb moltes referències històriques però avança que "no és una recreació".

Es tracta d'una peça amb alguns fragments del llibre Lliçons de tenebres de Divendres Sant que mostren el dolor de la mort de Jesús. Aquestes composicions van agafar volada al segle XVI, sobretot a Itàlia i la península Ibèrica.

Més endavant, el barroc francès va convertir les Lliçons de tenebres en un format musical propi però que amb el temps s'han perdut. Ara Magrané vol donar-hi el seu punt de vista particular en una revisió al gènere que agafa moltes referències als compositors francesos, però donant-hi una veu pròpia.

En aquest cas, el compositor detalla que hi haurà un diàleg entre dues veus, tal com marca el format francès. Una d'elles serà la de la soprano Maria Hinojosa i l'altra, però, serà la veu d'un violoncel interpretat per Pau Codina. A més, hi haurà l'acompanyament de la Gio Symphonia que guanyarà protagonisme en els quatre mutets repartits per la peça.

Per altra banda, la selecció de textos també reflexa la personalitat de Joan Magrané, ja que inclou poemes vinculats amb la Setmana Santa però que són textos contemporanis. "Es tracta d'una obra molt personal", ha reafirmat el compositor.

El director musical Francesc Prat ha remarcat que 'Tenebrae Responsoria' permet entendre "el sofriment d'un home" i per això creu que és una peça que malgrat el caràcter litúrgic que té, "no cal ser creient per entendre-la". "Parlem d'una persona que fa 2.000 anys va protagonitzar un fet històric, però no deixa de ser el relat d'una persona", ha afegit el director musical.

Un encàrrec de cada edició

El director del festival de Peralada, Oriol Aguilà, ha avançat que aquesta peça de revisió de les Lliçons de les tenebres és un encàrrec que ha fet el certamen musical a Magrané, amb qui ja havien treballat el 2019. Aguilà ha avançat que la intenció del festival és repetir anualment aquest encàrrec a altres compositors perquè puguin versionar amb un caràcter actualitzat aquests oficis de vespre tan tradicionals de la Setmana Santa.

De fet, Aguilà ha detallat que l'edició de Pasqua del festival de Peralada busca "el recolliment i la intimitat" que pot oferir aquest tipus de composicions. El director ha marcat la diferència amb l'edició de l'estiu, quan es viu "un moment de trobada social arreu de la Costa Brava". Per aconseguir aquesta visió més íntima han decidit fer un model "més especialitzat" que permeti un públic reduït.