El castell de Púbol exposa la col·lecció de moda de Gala

L'exposició durarà un any, mostrarà tres temporades i començarà amb peces de Givenchy, Dior o Cardin

El castell de Púbol (Baix Empordà) explora la personalitat enigmàtica i camaleònica de Gala a través de la seva col·lecció de moda. L'exposició temporal s'allargarà un any i mostrarà tres temporades.

La primera, centrada en la primavera-estiu, mostra vuit peces que la musa de Dalí va portar i que porten el segell de dissenyadors com Givenchy, Pierre Cardin o Christian Dior. En destaca un vestit del 1948 amb un estampat de maons o un altre dels anys 70 amb un brocat d'escames de colors que el geni surrealista va admetre que, si el pintava, es convertiria en "el quadre més car del món". L'exposició, que la Fundació ha fet en col·laboració amb La Roca Village, es complementa amb il·lustracions de Carla Fuentes i fotografies de Jordi Bernadó.

Ja ho va admetre la mateixa Gala en aquell reportatge publicat l'any 1964 a la revista Garbo Magazine: "Vull passar a la història com una llegenda". La musa -i esposa- de Salvador Dalí era una dona polièdrica, camaleònica i sempre enigmàtica, que va saber com projectar-se a través de la moda (manipulant la seva personalitat de manera artística i escollint la imatge que volia transmetre).

La Fundació Gala-Salvador Dalí, conjuntament amb La Roca Village, recuperen ara aquest llegat i li dediquen l'exposició temporal del castell de Púbol d'aquest 2024. Una mostra que, com també passa amb les col·leccions de moda, se subdivideix en tres temporades.

La primera, centrada en la primavera-estiu, s'hi podrà veure fins al mes de juny i reuneix vuit outfits -tant vestits com conjunts- que Gala va lluir i que van crear dissenyadors il·lustres com Givenchy, Pierre Cardin o Christian Dior.

La directora de Continguts de La Roca Village i comissària de l'exposició, Noelia Collado, destaca que dins aquest primer capítol, per primera vegada, s'hi exposen pantalons. "És una peça indispensable, precisament perquè en un inici Gala jugava amb l'androgínia per definir aquesta nova feminitat del segle XX; era una Gala més sofisticada i jove que, a mesura passen els anys, retorna a la silueta clàssica", explica Collado.

De les vuit peces que formen aquesta primera col·lecció, també en destaquen dos vestits. El primer, del 1948, és un disseny de maons creat pel mateix geni surrealista, que s'inspira en l'obra 'Brick Wall' del Metropolitan de Nova York. "Ens ensenya de quina manera Gala també feia servir la moda com a aparador de l'art de Dalí", concreta la comissària.

El segon vestit, de principis dels anys 70, el signa el dissenyador Christian Dior. És de brocat i el formen multitud d'escames de nombrosos colors. La musa del pintor el portava en ocasions especials, com una nit de Nadal. "Segons va dir el mateix Dalí, si retratava Gala lluint-lo, el vestit seria tan difícil de pintar que aquell quadre es convertiria en el més car del món", precisa Collado.

Amb l'exposició 'El despertar del mite: Gala Dalí', la Fundació i La Roca Village volen acostar el públic a una nova mirada de la figura de Gala. "Hi veiem vestits més trencadors i d'altres de més clàssics, perquè ella era diferents dones al mateix temps", subratlla la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer.

"Contradictòria i molt creativa"

"Ella volia esdevenir un mite i sabia que a través de la seva imatge ho aconseguiria; no en vida, perquè ella preferia tenir un lloc més invisible", precisa Aguer. Per això, la directora també explica que la mostra també s'endinsa en la personalitat de Gala, ensenyant com si calia "costumitzava" els seus vestits -amb petits retocs- per ensenyar com era una dona "fràgil, però forta al mateix temps, contradictòria i molt creativa, que a Púbol va trobar-hi aquella solitud tan desitjada".

La col·lecció primavera-estiu és el primer capítol d'aquesta Gala polièdrica, que al juny donarà pas a la segona 'temporada' de l'exposició; aquesta, centrada en l'Alta Costura. A l'octubre s'inaugurarà la tercera i última part, la que posarà el focus en la tardor-hivern.

Tots els vestits i conjunts que s'exposaran al llarg de l'any -en total, fins a 24- s'han restaurat per especialistes (que han donat volum a les peces sobre maniquins, respectant-ne l'època i estil). "A l'hora de fer-ne la selecció, sobretot, allò que ens interessava era que les peces fossin representatives de la indumentària que va lluir Gala, i que al mateix temps fossin el reflex de la seva personalitat, en contínua transformació", precisa la coordinadora del Centre d'Estudis Dalinians, Bea Crespo, que també ha comissariat l'exposició.

La mostra, que s'obrirà demà al públic, es complementa amb il·lustracions de Carla Fuentes i fotografies de Jordi Bernadó, que ha creat un diàleg entre les peces i diferents espais del castell de Púbol. En paral·lel, explica Crespo, des de La Roca Village es faran "projectes artístics que volen revisar la influència de Gala a través de l'art contemporani".

"Prenem la moda com a fil conductor de la creativitat; a través de l'armari privat de Gala i de la seva personalitat, volem que aquest fil arribi a l'audiència contemporània i tingui una nova interpretació, per fer que el mite de Gala perduri", concreta la directora de Negoci de La Roca Village, Elena Foguet.