Malgrat el poder de la digitalització, el bustiatge és encara avui una de les estratègies de marketing directe més eficaces del sector. Amb un 92% de la població de Catalunya que rep aquesta mena de publicitat a la seva bústia, segons la consultora Kantar el 80% dels consumidors visita conseqüentment la botiga física promocionada. Motiu pel qual, entre d’altres, el 65% dels negocis catalans considera efectiva aquesta estratègia viva.
Una estratègia simple, però de gran impacte
Al món del marketing, assolir una estratègia que abasti bé i amari profundament el públic objectiu és una proesa. En alguns casos, no necessàriament reservada a aquelles campanyes més llampants o de gran dispendi logístic i econòmic. I el bustiatge, malgrat que sovint titllat de rudimentari o simple, n’és un bon exemple. Una estratègia que depèn de la segmentació del consumidor objectiu i que demostra, rere l’actual predomini digital, romandre més viva que mai.
Les ciutats, en disposar de negocis de tota mena, són un ecosistema realment favorable per a desenvolupar campanyes de bustiatge. Per aquesta raó, el buzoneo barcelona exemplifica bé l’èxit de l’estratègia als nuclis urbans. Amb un 57% dels barcelonins que revisa la publicitat rebuda a la bústia, segons l’Ajuntament de Barcelona, i un 48% afirmant que aquesta influeix directament sobre la seva decisió de compra. Però és el bustiatge tan efectiu com sembla?
Publicitat impresa i comerç local
En l’era digital, apostar per una campanya de publicitat impresa pot semblar una bogeria. Però, no obstant això, un anàlisi de l’estatunidenca Data & Marketing Association (DMA) conclou que el 51% dels consumidors reté millor la informació impresa que no pas la digital. Afegit a què el 63% del públic espanyol, segons l’estatal Correos, consulta els pamflets i catàlegs rebuts a la bústia, és clar que el contingut resulta d’interès per una part important de llurs destinataris.
Tot i així, el bustiatge no és aliè a la digitalització. I és que, segons la consultora Kantar, el 70% consulta a Internet sobre el producte o la marca publicitats. Sent possible acréixer l’eficàcia de l’estratègia en combinar-se amb recursos digitals, com ara un codi QR o promocions en línia de caràcter exclusiu. Situant, segons MarketingSherpa, que el 76% del públic hi interactua de forma activa cas de presentar-se aquesta combinació de mitjans. Però no tot roman a Internet.
Segons Kantar, a més a més, d’aquells qui reben publicitat a la bústia de casa el 80% visita la respectiva botiga física sota possibilitat de compra. Especialment, quan el comerç en qüestió es troba a la mateixa àrea geogràfica del consumidor. Motiu pel qual el bustiatge gaudeix d’una major efectivitat en aquelles campanyes que pivoten sobre negocis locals i/o regionals. La publicitat dels quals gaudeix de bona rebuda pel 54% del públic, segons Small Business Trends.
L’impacte del bustiatge a Catalunya
A Catalunya, segons l’Associació Catalana de Marketing, el 92% de les llars catalanes reben publicitat a través del bustiatge, de forma setmanal en un 78% dels casos. La xifra expressa una capacitat d’abast considerable, amb una freqüència òptima per a assolir una bona taxa de penetració entre la població. Estratègia que, a més, augmenta la intenció de compra del 47% dels consumidors catalans, segons l’Associació Espanyola d’Economia Digital (Adigital).
Aitals percentatges, com ho trasllada l’anàlisi de l’Associació d’Empresaris per la Qualitat de la Comunicació Comercial (AECOC), fan que el 65% de les empreses catalanes consideri molt efectiva l’estratègia per abastar llur públic i generar vendes. Alhora, de forma força econòmica. Car, situant-se entre les estratègies de marketing més rentables, el bustiatge ostenta un retorn de la inversió (ROI) potent, malgrat que aquest depèn de l’efectivitat i l’encert de la campanya.
Com aconseguir una campanya de bustiatge efectiva
Cap campanya té una fórmula miraculosa i, molt sovint, l’èxit prové de factors i circumstàncies no sempre controlables. Tot i així, trobar un disseny atractiu i impactant, així com emprar una tipografia concreta, uns colors que es diferenciïn de la competència directa o imprimir sobre materials i formats de qualitat —en forma de flyers, tríptics, catàlegs o fulletons— sempre és útil. Sobretot, a fi de transmetre professionalitat i mostrar la cura tinguda sobre la campanya.
No obstant això, mai s’ha de jutjar un llibre per la portada. I és per aquest motiu que, junt amb el disseny adient, cal tenir en compte l’originalitat i necessitat del contingut. A banda de què i com es promociona el producte, servei o empresa en qüestió, valorar amb claredat i concisió quin és l’objectiu de la campanya. El qual pot ser des de donar a conèixer una nova marca o producte, com el d’oferir ofertes que aconsegueixin cridar l’atenció i/o fidelitzar els consumidors.
Finalment, cal recordar que, per indrets de la magnitud de Barcelona, empreses com Sercom Publicidad disposen d'eines d'última tecnologia de bustiatge en temps real. Incloent serveis de marketing integral per a fer de la campanya una aposta decisiva en l'abast de clients i la generació de vendes. Perquè apostar per una agència de marketing especialitzada en aquesta i d'altres estratègies anàlogues, des del perching fins al repartiment en mà, marca la diferència.