Alumnes de la Bisbal d'Empordà aprenen a tocar cobla amb instruments en 3D

El projecte vol democratitzar la música d'arrel tradicional

Aquest dilluns al matí toca classe de música a 4t de primària de l'escola Mas Clarà de la Bisbal d'Empordà. Però a diferència de moltes aules -on sovint se sol tocar la flauta- aquí els alumnes aprenen nocions de tible. I no un de qualsevol, sinó que en aquest cas l'instrument s'ha dissenyat i imprès en 3D. El professor divideix la classe en dos grups i, ara l'un ara l'altre, comencen a tocar notes: Sol, La, Si, Do...

La classe forma part del projecte 'La cobla a l'escola', que aquest trimestre s'ha començat a posar en pràctica tant en aquest centre com també al Cor de Maria. En aquest cas, però, els escolars de 5è de primària hi aprenen a tocar el flabiol (també, imprès en 3D).

La impulsora del projecte és l'Escola de Música Conrad Saló de la Bisbal d'Empordà. El principal objectiu és acostar els instruments de cobla -més endavant, s'hi incorporarà també la tenora- als nens i nenes de primària de la ciutat.

I fer-ho, sobretot, de manera pràctica. Per això, durant l'horari lectiu, un professor de la Conrad Saló s'acosta als dos centres públics i ensenya nocions de tible i flabiol, perquè la canalla aprengui a fer sonar els instruments i a tocar en grup.

"Sobretot, el que ens permet aquest projecte és democratitzar l'ensenyament musical de la cobla", diu el director de l'escola de música municipal, Oriol Oller. "L'avantatge, i també el fet bonic, és que arribem a tothom; i a més, ho fem de manera pràctica, perquè el nostre objectiu no és teoritzar sobre la música, sinó ensenyar-los com funcionen els instruments i crear petites bandes a les aules", hi afegeix.

Oller també precisa que, a més de "sensibilitzar" els alumnes, el projecte 'La cobla a l'escola' també vol fomentar vocacions. I que l'objectiu, sobretot, és que la iniciativa tingui continuïtat en pròxims cursos, estenent-lo a més centres de la Bisbal i abastant tot el cicle superior de primària. "Això és el que li donarà sentit, perquè donarà l'oportunitat als nens i nenes de veure, escoltar i tocar un instrument de cobla; que d'altra manera, possiblement la majoria no haurien tingut mai", subratlla el director.

Banc d'instruments en 3D

'La cobla a l'escola' també demostra que la música d'arrel tradicional -en aquest cas, la sardana- tampoc està renyida amb les noves tecnologies. Perquè en col·laboració amb l'empresa TotMusic, i també amb l'objectiu de fer instruments més econòmics, a mida dels infants, acolorir-los perquè siguin més atractius i que no pesin tant, els tibles i els flabiols -i més endavant les tenores- s'imprimeixen en 3D.

De moment ja se n'ha fet una primera comanda, que ha costat 5.000 euros i que s'ha pagat amb una aportació del Consell d'Infants Municipal de la Bisbal. Ara, el repte és continuar fent créixer el banc d'instruments perquè arribin a totes les aules a mesura que noves escoles se sumin al projecte.

Subvenció de SomSardana

El projecte a les aules de la Bisbal d'Empordà ha estat un dels dos que ha guanyat l'última convocatòria INNOVEM que impulsa SomSardana. Precisament, pel seu caràcter innovador. "Tot i que ja fem cursets per als nens, sí que és veritat que aquest és un sector al qual ens costa arribar; ara aquest projecte ens permet apropar la cobla, i de retruc també la sardana, de manera inclusiva a les aules", diu la coordinadora d'INNOVEM, Laura Rigat.

'La cobla a l'escola' ha rebut un ajut de 15.530 euros dins la convocatòria INNOVEM. L'altre projecte que també subvenciona SomSardana es fa en una escola de Premià de Mar (Maresme). Rigat subratlla que, a més d'apropar la cobla a la quitxalla dins l'horari lectiu i donar-los "uns mínims coneixements", el projecte també permetrà que aquells infants que vulguin puguin "tenir continuïtat" i aprendre a tocar més a fons els instruments un cop surtin de l'escola.

I de fet, els mateixos alumnes testimonien la curiositat i l'interès que ha despertat el projecte. "No ens ensenyen a tocar un tible qualsevol, sinó un en 3D; ens sentim molt afortunats perquè pocs nens poden fer-ho", diu Jan Piferrer, un alumne de 4t de primària del Mas Clarà. "Quan el toquem és molt emocionant i ens agrada molt, tot i que les notes són una mica complicades i si se t'escapa el dit sona diferent", hi afegeix una altra alumna del mateix curs, Samia Abdelkader.

"De moment ens han ensenyat una miqueta les notes; encara ens costaria una miqueta tocar una cançó", admet al seu torn una altra nena, Marina Moliner. "Potser a finals de trimestre ho podrem intentar!", conclou un quart alumne, Martí Mallolis.