Un paraigüer del 1910 de Rafael Masó, exposat al MNAC

L'obra, de dos metres d'alçada i de ferro forjat, havia estat sempre en mans privades

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) exposa des d'aquest dimarts una obra de Rafael Masó a les sales de la col·lecció permanent del museu. Es tracta d'un impressionant paraigüer-penjador de dos metres d'alçada dissenyat per l'arquitecte el 1910, quan va realitzar la reforma de la Casa Salieti de Girona.

L'obra, que havia estat sempre en mans privades, va sortir a subhasta recentment i va ser adquirida per la Fundació Rafael Masó, que l'ha cedida en dipòsit al MNAC. El paraigüer-penjador de la Casa Salieti, treballat en ferro forjat, és un bon exemple de l'evolució que Masó va fer des del modernisme de la seva joventut cap a les formes més geomètriques i austeres del noucentisme.

L'impressionant paraigüer també és un magnífic exemple de la tasca que l'arquitecte gironí va fer per renovar i reivindicar els oficis artístics amb artesans locals, en aquest cas amb la col·laboració del forjador Nonito Cadenas, un dels seus principals col·laboradors en la decoració d'edificis.


El president de la Fundació i alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i el president del Patronat del Museu Nacional d'Art de Catalunya, Miquel Roca, han signat aquest dimarts un conveni de cessió de l'obra en dipòsit per un període de deu anys. Ambdues institucions fan d'aquesta forma possible que la producció de Rafael Masó sigui present a les col·leccions del Museu Nacional, que fins ara no comptava amb cap obra de l'arquitecte gironí. El paraigüer-penjador de la Casa Salieti s'exposarà junt a les obres d'altres arquitectes contemporanis i amics de Rafael Masó: Antoni Gaudí, Josep Puig i Cadafalch i Josep M. Jujol.

La Casa Salieti és un casal del segle XIV al centre de Girona que Masó va reformar entre 1910 i 1911 per encàrrec de Joan Salieti (1835-1928), un empresari de la indústria del paper molt influent en la societat gironina de l'època i client habitual de Masó. El paraigüer forma part d'una intervenció important a l'edifici, centrada al voltant de l'escala principal, amb diversos elements de forja, pedra, ceràmica i vitralls, per tal de fer ressaltar el seu aire noble, en una línia que recorda els interiors neogòtics de l'arquitectura Arts & Crafts anglesa, que Masó coneixia i admirava.