Els hospitals gironins han tramitat 3.246 baixes per ingrés en setze mesos

El projecte promou disminuir la càrrega administrativa de l’atenció primària

La Regió Sanitària de Girona va començar a desplegar al setembre de 2022 la gestió de les incapacitats temporals (IT) per ingrés des dels mateixos hospitals. Des d’aleshores, i fins a tancament del 2023, s’han tramitat 6.137 comunicats relacionats amb baixes per l’ingrés.

D’aquests comunicats, 3.246 corresponen a la primera baixa produïda per l’ingrés i els 2.891 restants són comunicats de confirmació que es generen de forma automàtica si al cap de 7 dies el pacient encara continua ingressat.

El projecte, impulsat pel Departament de Salut, s’emmarca dins el Pla d’Enfortiment i Transformació de l’Atenció Primària i Comunitària (PEiTAPiC), que treballa amb l’objectiu de reforçar aquesta línia assistencial i desburocratitzar les seves tasques.

Els primers centres preparats informàticament per gestionar les IT, i per tant on primer es va desplegar, van ser l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa, l’Hospital Santa Caterina de Salt i l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta.

Progressivament, es va habilitar a la resta d’hospitals gironins: Palamós, Figueres, Campdevànol, Blanes i Sant Jaume de Calella. També ha incorporat el tràmit la Clínica Salus Infirmorum, en tant que hospital complementari adherit al sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT).

De mitjana, cada mes s’han tramitat uns 430 comunicats relacionats amb la incapacitat temporal, essent el juny de 2023 el mes amb major nombre de baixes i comunicats de confirmació gestionats des dels hospitals: 563 en total (292 baixes i 271 comunicats de confirmació).

La mesura beneficia la població en edat laboral i el canvi permet agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions d’aquest tipus i millorar l’experiència del pacient i el seu entorn. El 18% de les IT generades a la regió són per ingrés hospitalari.

La baixa per IT la genera el mateix hospital en el moment de l’ingrés, ja sigui de forma urgent com programada, a petició del pacient i a partir de la informació que es recull en aquell moment. D’aquesta manera, s’estalvien desplaçaments dels familiars al centre d’atenció primària per a gestionar-la.

Si al cap de 7 dies –comptant des del primer dia que va faltar a la feina- el pacient encara continua ingressat, es genera un comunicat de confirmació de manera automàtica, el qual té una validesa de 14 dies. Tant la baixa com el primer comunicat es poden descarregar des de La Meva Salut. Els següents comunicats de confirmació s’han de tramitar des de l’atenció primària.