Olot aprova definitivament la prohibició de patinets elèctrics al centre de la ciutat

La nova ordenança entrarà en vigor després d'una campanya informativa al gener

En el ple d’aquest mes de desembre, l’Ajuntament d’Olot (Garrotxa) ha acordat modificar l’Ordenança Municipal de Circulació que impedeix el pas dels patinets elèctrics quan la resta de vehicles tinguin restringit el seu pas per la zona de vianants.

La mesura també afecta a les bicicletes que s’equiparen igualment a un vehicle. Amb l’aprovació en l’últim Ple de l’any, la modificació de l’Ordenança de Circulació entrarà en vigor després d’una campanya informativa que es realitzarà passades les festes de Nadal.

Arran de l’increment dels conflictes entre patinets, bicicletes i vianants, l’accidentalitat dels últims anys i la proliferació de la nova mobilitat en modes unipersonals i més silenciosos, l’Ajuntament d’Olot ha decidit regular més ordenadament la circulació pel centre de la ciutat quan es tanqui el pas per a la resta de vehicles i dotar-se d’unes ordenances per a adaptar-se amb detall a les situacions que se’n deriven.

En el ple del passat mes d’agost es va aprovar de forma provisional la modificació de la normativa, que aquest desembre s’ha aprovat definitivament i que equipara la consideració de vehicle, a efectes de permisos de pas, als patinets i a les bicicletes i, com a tals, l’obligació de complir amb les indicacions fixades amb l’ordenança pel que fa a direccions i horaris de pas pel Nucli Antic.

Alhora, es prohibeix expressament la circulació en sentit contrari al de la via o carrer de plataforma única en qüestió així com la circulació sobre voreres. Tot això protegint, en primer lloc, el vianant i, alhora, assegurant la possibilitat de l’aprenentatge de la mainada en àmbits acotats i vigilats per un adult. També s’assegura la possibilitat de continuïtat de les iniciatives com el Bicibus per accés a escoles en bicicleta.

En el període d’exposició pública, s’han presentat 5 al·legacions: 2 de grups polítics (PSC i CUP) i 3 particulars. L’aprovació definitiva incorpora estimacions parcials, ja que inclou aspectes de consens més enllà del govern com la prohibició de la circulació en sentit contrari, que es possibiliti l’aprenentatge de la mainada menor de 12 anys o el ja citat Bicibus.

També i expressament s’atenen parcialment les al·legacions, per ja implícites en la fase d’aprovació parcial, en els aspectes que clarifiquen les condicions d’habilitació per a la circulació així com eines d’identificació i permís d’aquells veïns o treballadors del Nucli Antic que poden accedir en condicions més clares i entenedores.

Segons dades de la Policia Municipal d’Olot, des del gener de 2022 i fins a mitjans d’aquest mes de desembre, a la ciutat s’han produït 34 accidents en els quals s’hi ha vist implicat un patinet elèctric. D’aquests, 20 sinistres s’han registrat des de principi d'aquest any. Pel que fa a la causa d’accident, un 64,70% ha estat causat per una infracció a la circulació o bé per errades del conductor/a.

Durant el mateix període (des de gener de 2022 a mitjan desembre de 2023), la Policia Municipal d’Olot ha interposat 289 denúncies a conductors de vehicles de mobilitat personal per incomplir la normativa. Les infraccions més freqüents han estat: 198 persones circulaven sense casc, 34 anaven més d’una persona amb el mateix VMP i 24 que anaven per la vorera, entre altres motius.

L’aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança Municipal de Circulació: bicicletes i vehicles de mobilitat personal s’ha aprovat amb l’abstenció del PSC, el vot en contra de CUP i Activem i a favor de la resta de grups. A l’espera de la seva publicació i entrada en vigor previst entre finals de gener-principis de febrer, s’iniciarà una campanya informativa després de les Festes de Nadal.