S'aplicarà l'Eurovinyeta a l'Eix Transversal el segon semestre de 2014

Es veuràn afectats els vehicles de més de 12 tones

El DOGC ha publicat aquest dilluns l'edicte pel qual se sotmet a informació pública el decret que estableix els criteris de tarifació per als vehicles pesants de transport de mercaderies per carretera a determinades vies de titularitat de la Generalitat. Segons la Generalitat, l'Eurovinyeta permetrà generar fons per la millora i optimització de les infraestructures i del sector del transport i la promoció d'una mobilitat més sostenible i es preveu que s'aprovi a la tardor, després d'un període de presentació i concertació amb el sector del transport. La mesura s'aplicarà a l'Eix Transversal en una primera fase, durant el segon semestre de 2014, als vehicles a partir de 12 tones.

L'Eix Transversal forma part de la xarxa transeuropea (TEN-T) i, amb el seu desdoblament en servei des del gener passat, és previsible que es consolidi com a itinerari de pas de vehicles pesants entre el centre peninsular i França, que a més a més vulguin evitar altres alternatives actualment de peatge explícit (AP-7/ AP-2). 


De fet, des de la seva inauguració, ha arribat a cotes d'entre 2.500 i 3.000 camions/dia de mitjana, entre un 22 i 25% del trànsit total de la via. Cal tenir en compte que l'Eix Transversal es finança mitjançant l'anomenat peatge a l'ombra, és a dir, a càrrec dels pressupostos públics.


A l'exposar el decret de manera pública es permet fixar els criteris que permetran determinar les tarifes a aplicar als vehicles de transport de mercaderies al seu pas per les vies de titularitat de la Generalitat de Catalunya incloses a la xarxa viària transeuropea. El Departament de Territori i Sostenibilitat podrà estendre la mesura a altres carreteres i ja ha sol·licitat al Ministeri de Foment que faci els passos legals necessaris per permetre l'aplicació de la mesura a Catalunya, un permís que és competència de l'Estat.

La Directiva de la Unió Europea té ara mateix dues modalitats alternatives de tarifació: en funció de la distància recorreguda o bé en funció del temps d'utilització de la infraestructura. La modalitat, en tot cas, es concretarà en el moment de l'aplicació efectiva de la mesura. Els ingressos generats per l'Eurovinyeta es destinaran al desenvolupament, millora, manteniment i optimització de les infraestructures i del sector del transport, i al foment d'una mobilitat més sostenible.

Sota els principis de 'Qui usa paga' i 'Qui contamina paga', els objectius de la Directiva són fomentar un transport sostenible, amb la finalitat de reduir la contribució del sector del transport al canvi climàtic. La mesura també té com a finalitat evitar les distorsions de la competència que es puguin produir entre empreses del sector i afavorir l'augment de la competivivitat. L'Eurovinyeta ja és d'aplicació a països com Alemanya, Àustria, Portugal o Txèquia i és previst que a partir de l'octubre vinent també ho sigui a França.