Veïns de les Llosses denuncien viure sense Internet i ignorats per Telefónica

Asseguren que la situació "ha empitjorat" i es troben "incomunicats"

Veïns de les Llosses (Ripollès) estan cansats de les constants interrupcions de senyal d'Internet i mòbil. Fa anys que ho denuncien a Telefónica, però diuen que no els fan cas. En les últimes setmanes les incidències han anat a més. El problema és el repetidor que també dona senyal a Borredà, Sant Jaume de Frontanyà i Alpens.

Funciona des del 1993 amb gasoil i tot sovint comporta problemes, sigui perquè s'esgota el combustible o per inclemències del temps."És molt precari, falla moltíssim", es queixa l'alcalde, Jaume Cuní, que assegura que més de la meitat del poble en depèn. Negocis com el càmping Saiol denuncien que això els fa perdre diners i clients. La companyia admet que no tenen previst fer-hi actuacions.

"Portem 24 anys amb el negoci i el servei mai ha anat bé". Així de contundent s'expressa Santiago Garcia, copropietari del càmping, situat en un lloc en plena natura i a tocar del riu. Explica que els clients fidels ja coneixen la problemàtica, però els que volen venir-hi per primer cop sovint desisteixen. "Com que no hi ha manera de contactar amb nosaltres, es pensen que és deixadesa nostra i ens deixen ressenyes dient que no estem per la clientela", detalla.

Una situació que els crea molta impotència i que els condiciona el negoci. Així, per exemple, ja demanen només pagar en efectiu -no poden tenir datàfon ni rebre transferències 'in situ'- i molts clients declinen anar-hi en saber que no podran teletreballar des d'allà.

Com a molt poden tenir senyal 3G i l'Internet és tan lent que no els permet descarregar-se documents. A tot això s'afegeix la part personal, la por a estar incomunicat i a no poder atendre emergències familiars, segons detalla Marga Rubio, dona de Garcia i copropietària del càmping. "Molts cops estàs sense Internet tot el matí i a la tarda, quan torna la cobertura, reps 50 missatges de clients o gent que t'ha trucat perquè has estat incomunicat", remarca.

Es queixen, a més, que en les últimes setmanes els talls són cada cop més freqüents, a raó de dos a la setmana. "La situació ha empitjorat, estem incomunicats", afirma Garcia. És tal l'esgotament que ara ja ni truquen la companyia telefònica per avisar dels talls i senzillament ho anoten a un calendari de paret per tenir un registre. "Abans hi trucàvem per donar la incidència, però ara ja ni això", explica Garcia.

Com que es demana avisar al moment de la incidència, el que havien de fer era agafar el cotxe en direcció a Ripoll a l'espera de tornar a tenir senyal. "No ens agrada parlar amb màquines, els operadors no entenen el problema i tampoc ens donen respostes", es queixa mentre remarca que les factures que paguen són "abusives" si es compara amb els preus que la mateixa companyia ofereix a grans ciutats. "Només tenim aquest recurs o mal recurs", afegeix. No són els únics. Coneixen el cas de veïns que han de teletreballar algun dia de la setmana i que es desplacen a Ripoll per poder fer la seva feina.

"És un greuge al món rural"

Segons l'alcalde, Jaume Cuní, "és un greuge al món rural i ens sentim per sota dels altres; si això passés a una ciutat, seria intolerable i aquí ens passa cada dos dies". I recorda que la gent ha de poder atendre els negocis i poder avisar en cas de necessitat vital.

Precisament en el darrer ple van aprovar una moció denunciant la situació i exigint solucions. Recorda, a més, que no és només el sol cas de les Llosses, sinó que també afecta Borredà, Sant Jaume de Frontanyà (Berguedà) i Alpens (Lluçanès), que és on hi ha el repetidor. Des de l'Ajuntament els consta que des de l'abril hi ha hagut més de deu talls i alguns de més de 3 dies seguits.

Segons l'alcalde, el 2010 es va intentar electrificar el repetidor per posar fi als problemes d'anar amb combustible, però "la companyia no va voler pagar-ho". Un argument que, segons diu, segueix vigent actualment en les reunions mantingudes amb Telefónica.

Desconeixen el cost real dels treballs i reivindiquen més suports de la Generalitat i altres institucions: "Demanem que ens ajudin, que ens assessorin i que facin d'intermediaris perquè aquesta part de la ciutadania catalana també quedi coberta com la resta del país".

La companyia no preveu fer-hi millores

Fonts de Telefònica han confirmat que són coneixedors dels problemes que hi ha darrerament si bé no especifiquen les causes. Defensen que són l'única companyia de telefonia que dona servei a aquesta zona on l'orografia dificulta molt la cobertura.

Així mateix, confirmen que no preveuen assumir l'electrificació, però admeten que si els ajuntaments estan oberts a fer alguna contribució, es podria explorar conjuntament. Malgrat tot, admeten que el repetidor no és una prioritat i que no hi ha previst cap actuació durant el 2024.