Girona crearà rutes turístiques sense barreres arquitectòniques

L'ajuntament, conjuntament amb Mifas, estudia quins itineraris i recursos són adients per a les persones amb mobilitat reduïda

Tècniques de l'Oficina de Turisme de Girona s'han assegut aquest dimarts a una cadira de rodes per fer, de la mà de Mifas, una visita turística per la ciutat des de la perspectiva de les persones amb mobilitat reduïda.

D'aquesta manera, volen estudiar quins són els itineraris adients per a les persones amb minusvalidesa i poder informar a través dels recursos turístics de l'ajuntament sobre aquests itineraris especialment pensats per a ells.

Girona vol posicionar-se així com a destinació de referència per a aquest tipus de turisme. De fet, ja compta amb recursos com el trenet turístic que, per primera vegada, està adaptat per a persones en cadira de rodes.

L'Ajuntament de Girona vol avançar en el camp del turisme accessible per tal de fer atractiva la ciutat als visitants que tenen problemes de mobilitat. Ja a l'exposició de 'Girona, temps de flors' del 2012 l'ajuntament va posar a disposició d'aquestes persones unes cadires de rodes elèctriques i unes scooters especials de forma gratuïta per poder gaudir de la proposta floral.

Després d'aquella experiència, ara volen conèixer de la mà de Mifas quins són els recursos necessaris per tal que les persones que van en cadira de rodes puguin venir a conèixer Girona. Per això, aquest matí cinc tècniques de l'Oficina de Turisme, així com la regidora de Turisme i Comerç, Coralí Cunyat, s'han assegut en una cadira de rodes i, de la mà del vicepresident de l'entitat, Albert Carbonell, han visitat el centre de Girona. Carbonell els ha explicat com fer funcionar les cadires, les ha advertit dels perills més habituals i de com evitar els obstacles que hi ha a la via pública.


"És molt important en turisme viure les experiències de primera mà", ha destacat Cunyat, que reconeix que quan es recorre Girona en cadira de rodes t'adones que té molts desnivells i que es presenten dificultats. Darrera d'aquesta iniciativa vindrà un treball més de fons per conèixer quins són els itineraris més adients per fer en cadira de rodes, quins són els recursos que manquen, quines millores es poden fer i quins consells es poden donar als turistes amb problemes de mobilitat que visiten Girona.

Un cop identificats aquests aspectes, l'ajuntament vol penjar aquesta informació a totes les plataformes turístiques que té a la seva disposició. La idea és que qualsevol persona que va en cadira de rodes i que vol visitar la ciutat pugui, prèviament, connectar-se a Internet i conèixer quines facilitats tindrà per moure's pel Barri Vell o per arribar fins als monuments més destacats de la ciutat. Per exemple, per primera vegada, el trenet turístic ja disposa de places adaptades per a cadires de rodes i això permet que el visitant pugui fer tot el recorregut pel centre històric (sovint amb llambordes i amb molta inclinació) a sobre d'aquest transport rodat.

Referent del turisme accessible

Segons detalla el vicepresident de Mifas, Albert Carbonell, el turisme accessible és un valor a l'alça i Girona i la Costa Brava tenen una bona oportunitat de posicionar-se com a referents. Fins ara, ha destacat que les illes Canàries han estat el referent d'aquest tipus de turisme per a molts països europeus però que, cada vegada més, hi ha punts de l'Estat que comencen a destacar. Per això, ha explicat que a la demarcació de Girona ja hi ha molts recursos turístics preparats per a aquest tipus de turista però que cal donar-ne més informació i fer-ne difusió. Per exemple, ha destacat que ja s'ofereixen a la Garrotxa vols en globus adaptats, que a les vies verdes es pot anar unes bicis on es pedala amb les mans o que també hi ha Karts preparats per a persones amb mobilitat reduïda.

"A un turista anglès o francès li és igual anar a Múrcia que venir a la Costa Brava si aquí està tot més preparat per a ells", ha reflexionat Carbonell, que afegeix que millorar l'accessibilitat de la ciutat no només beneficia els turistes sinó també totes les persones amb mobilitat reduïda que viuen a Girona, a la gent gran o les persones que van amb cotxets de nen petit.