El director dels museus de Glasgow: ''El Crist de Dalí és l'obra més estimada pels escocesos''

La fundació ha inaugurat l’exposició que retorna l'obra a Figueres 71 anys després

El director dels museus de Glasgow, Duncar Dornan, diu que Salvador Dalí volia veure ‘El Crist’ exposat juntament amb ‘La cistella de pa’ i que la cessió que han fet de l’obra és una “oportunitat” que ajuda a entendre millor el procés de creació de la peça.

Dornan ha participat aquest dilluns a la inauguració oficial de l’exposició ‘El Crist de Portlligat’ on es mostren les dues grans obres del geni empordanès i documents inèdits sobre el seu procés de creació.

Durant l’acte, Dornan ha dit que se senten “absolutament privilegiats” de tenir la peça al seu museu i ha dit que és l’obra “més estimada” pels escocesos.

“És molt estrany que marxi però aquesta exposició és una gran oportunitat. És bo veure-la de nou a casa i entendre més sobre la seva creació i sobre el propi Dalí”, ha assegurat. Dornan també ha assegurat que el pintor volia que aquesta obra i ‘La cistella del pa’ -que està en mans de la Fundació Gala-Dalí- “s’exhibissin juntes”. “Volíem entendre perquè el va vendre a Glasgow i estem absolutament encantats que ho fes perquè és la nostra possessió més valuosa”, ha insistit.

Malgrat això, Dornan ha dit que veure les dues obres en “conjunció” ensenya “més sobre el que estava pensant quan va crear ‘El Crist’”. D’altra banda, el màxim responsable dels museus de Glasgow ha dit que la cessió, que es podrà veure al Museu Dalí fins al 30 d’abril, permet veure el procés de creació d’aquesta obra mestra i, alhora, estrènyer uns lligams “més forts” amb la Fundació Dalí.

Tot i que la presentació del projecte es va fer fa unes setmanes, aquest dilluns s’ha fet la inauguració oficial de l’exposició ‘El Crist de Portlligat’. La mostra, a més de permetre veure les dues obres dialogant, suposa el retorn d’aquesta obra que l’artista va pintar l’any 1951 i que no s’havia vist ni a Catalunya ni a l’estat espanyol des del 1952, quan es va exposar a Madrid i Barcelona.

El procés de creació de l'obra

Dalí la va pintar entre els mesos de juliol i novembre al seu taller de Portlligat -on s’emmarca el paisatge que retrata el quadre- però ja la tenia al cap uns anys abans. Per fer-la va utilitzar un model de Hollywood a qui, segons han pogut saber, pagava uns 35 dòlars al dia per estar penjat en sessions de 20 minuts. També s’han localitzat uns negatius que mostren que el pintor també va utilitzar altres models però que, finalment, va optar per Russ Saunders, un doble d’actors.

El director de la Kelvingrove Art Gallery and Museum, Tom Honeyman, va ser l’artífex de l’adquisició. El desembre del 51 va visitar l’exposició del Crist a la galeria Lefevre de Londres i va quedar impressionat. Després de diverses negociacions, Glasglow en va comprar l’obra i els drets per 8.200 lliures esterlines de l’època. L’actuació no va estar exempta de polèmica perquè els escocesos reclamaven que s’invertís en artistes locals.

La Fundació va començar a gestar la mostra durant la pandèmia però es va haver d’aturar i ara, finalment, ha vist la llum. A banda de les dues grans obres, que s’exposen gairebé a mode contemplatiu, també s’hi poden veure sis objectes de material preparatori, cinc fotografies i un quadern que formen part del procés creatiu.

Una "obra mestra"

Durant l’acte inaugural, la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, ha dit que es tracta d’una obra mestra per la perfecció de la tècnica que Dalí va fer servir, però també per la iconografia, perquè està envoltada “d’enigma” i perquè és una “apologia a la pintura a l’oli i a l’ofici de pintar”.