Figueres confirma que l'eliminació de l'estació de tren al centre és ''irreversible''

Masquef assegura que la nova estació intermodal transformarà l'oest de la ciutat

L'Ajuntament de Figueres (Alt Empordà) afirma que la ubicació de la futura estació intermodal de tren convencional i alta velocitat és "irreversible" i que l'execució del projecte permetrà "transformar" la zona oest de la ciutat.

L'alcalde, Jordi Masquef, i el responsable del Comissionat per a la Transformació Ferroviària, Joan Armangué, han detallat que l'Estat vol licitar el projecte constructiu de la variant ferroviària i de l'estació Figueres-Vilafant de manera conjunta i que ho farà, com a molt tard, el primer trimestre del 2024.

Masquef ha subratllat que Figueres està davant d'una "oportunitat històrica" perquè, entre el projecte ferroviari i les infraestructures viàries pendents, preveuen rebre una inversió de més de 500 MEUR de l'Estat.

L'alcalde de Figueres ha remarcat que els projectes, tant ferroviaris com viaris, que hi ha sobre la taula són una "oportunitat històrica" perquè materialitzar-los suposaran transformar la ciutat i assentar les bases per al futur de tota l'àrea urbana. "Esperem una inversió aproximada de més de 500 milions d'euros per part de l'Estat, són oportunitats que passen una vegada i, com a alcalde, aposto per aprofitar-les perquè canviaran radicalment Figueres", ha afirmat.

Després de la mobilització de la plataforma Defensem el tren de l'Empordà coincidint amb la primera reunió del Comissionat per oposar-se al trasllat de l'estació i reclamar que se soterrin les vies del tren convencional que creuen la ciutat, Masquef ha demanat als veïns pensar "en col·lectiu i amb les ulleres del llarg termini posades": "La nova estació intermodal donarà una nova centralitat a Figueres i ha de suposar un abans i un després per a una de les zones més degradades de la ciutat, com és el barri de Sant Joan".

L'enllaç ferroviari, segons ha exposat l'alcalde, es complementarà amb la transformació del carrer Avinyonet, establint una nova connexió des del centre històric cap a l'oest de la ciutat.

L'alcalde exposa que, en paral·lel, l'eliminació de la cicatriu que actualment suposa tenir l'estació al centre de la ciutat també servirà per relligar la ciutat, que disposarà d'uns terrenys molt preuat per al desenvolupament al sud-est: "Suposarà que la ciutat pugui créixer perquè tenim uns barris que actualment tenen una frontera física que, el dia que desapareguin les vies del tren convencional, es podran estendre".

La primera reunió del Comissionat ha servit per passar compte de l'estat de les reunions i la tramitació dels diversos projectes relacionats amb les infraestructures viàries i ferroviàries. El responsable del Comissionat, l'exalcalde Joan Armangué, ha exposat que totes les tramitacions que depenen de l'Estat estan en marxa i que la construcció de la futura estació intermodal ubicada a l'oest es "irreversible".

"En aquests moments, Adif i el Ministeri estan elaborant el plec de clàusules per licitar la redacció del projecte com a màxim el primer trimestre de l'any que ve, és un projecte integral que completarà tota l'anella ferroviària des de Vilamalla i amb la nova estació que donarà aquesta nova centralitat a la ciutat, millorant l'accés per als pobles de l'Alt Empordà i de comarques d'interior com la Garrotxa", ha exposat Armangué.

Així, el projecte preveu que el tram des de Vilamalla fins a l'estació Figueres-Vilafant, actualment executat amb una sola via, es desdobli i que la nova intermodal s'aixequi uns 150 metres cap al sud de l'actual estació d'alta velocitat.

A banda del projecte ferroviari, l'Ajuntament també remarca que el futur de la ciutat passa per desenvolupar el que serà una "gran anella de circumval·lació" per carretera, amb el desdoblament del cinturó de ronda de l'N-II, l'allargament de la C-31, el traspàs de l'avinguda Salvador Dalí i la nova sortida de l'AP-7 Figueres Centre. Tot plegat, segons el consistori, es començarà a executar "a curt termini" i suposaran "la inversió més gran en obra pública de la història de la ciutat".