El Fòrum Impulsa, gran aparador de projectes catalans

Més de 1.600 persones omplen l'Auditori de Girona per escoltar les ponències

Verkami i Worldcoo tenen tres eixos en comú. Les dues són xarxes de micromecenatge, les dues han nascut a Catalunya i les dues tenen gent jove al seu darrere, que va decidir fer realitat una idea malgrat les dificultats econòmiques.

Aquest dijous, aquests projectes, juntament amb la recent creada Fundació per a la Creativació, s'han convertit en els ambaixadors del país al quart Fòrum Impulsa, que se celebra a Girona i que aplega una vintena de ponents, alguns de prestigi internacional.

Més de 1.600 persones, la meitat dels quals de menys de 35 anys, omplen l'Auditori per perdre la por a emprendre. De fet, dos dels projectes catalans són fills de l'esperit del Fòrum i van néixer gràcies a Impulsa.

"Un emprenedor és aquell que es fa preguntes i en busca la resposta". Partint d'aquesta idea, i amb l'objectiu de finançar projectes socials i d'ONGs, Sergi Figueres (Sant Cugat del Vallès, 1984) va decidir crear amb dos amics de la infància el seu propi projecte personal: Worldcoo, una plataforma de micromecenatge.

Després d'assistir al Fòrum Impulsa 2011, i mentre veia com l'ONG que havia fundat un any abans feia aigües, Sergi Figueres i els seus socis van decidir donar un tomb al seu projecte i reconvertir-lo. "Assistir a Impulsa ens va ajudar a llançar-nos a la piscina; era un risc però hem aconseguit superar les dificultats", explica aquest jove emprenedor.

Avui dia, Worldcoo ja té vuit projectes en cartera i estan a punt de tancar el finançament per al primer. Es tracta d'una iniciativa impulsada per la Universitat Jaume I, que cada any beca un estudiant d'un país en conflicte i li ofereix la possibilitat de fer un màster sobre la matèria a Castelló. Ara, després de patir les retallades, Worldcoo és qui busca recursos a la universitat per permetre-li continuar tirant-ho endavant.

A més d'aquest, la plataforma de micromecenatge treballa amb projectes d'arreu del món. Des de portar aigua a Etiòpia fins a aixecar una cooperativa de cafè a Nicaragua, passant per impulsar projectes d'energies renovables a l'Índia o al Senegal. "Estem raonablement satisfets, i crec que si tens un somni i ho veus clar, t'hi has de llançar", explica Figueres.

150.000 micromecenes i 1.000 projectes culturals

El jove català ha portat aquest dijous la seva experiència al Fòrum Impulsa, compartint escenari amb un altre emprenedor del país, Jonàs Sala (Mataró, 1982). El projecte que ell va impulsar el 2010, juntament amb el seu pare i el seu germà, avui dia s'ha convertit en la plataforma de micromecenatge de referència a Europa.

Es tracta de Verkami, que ja ha permès a més de 1.200 projectes culturals aconseguir finançament per tirar endavant. El documental 'L'Endemà' produït per Isona Passola, llibres, discos i -fins i tot- una cervesa artesana es compten a la seva cartera. "Allò que fem és posar el nostre petit gra de sorra perquè molts creadors puguin fer realitat les seves idees gràcies a l'aportació del públic", concreta Sala.

Les xifres parlen per elles mateixes i avalen l'èxit de Verkami: 150.000 mecenes a dia d'avui i més de 6 milions d'euros (MEUR) aconseguits gràcies al micromecenatge. "El 70% dels nostres projectes tiren endavant, i això ens fa molt feliços perquè demostren que la iniciativa funciona", explica el soci de Verkami.

El missatge que Sala ha vingut a donar als joves assistents al quart Fòrum Impulsa és clar. "Si realment tenen una idea i hi creuen, que l'intentin materialitzar de la millor manera possible; que ho provin, perquè segur que més gent comparteix la seva visió i podran tenir èxit", explica.

Creativació entre els més petits

Al costat de les dues iniciatives de micromecenatge, pel Fòrum Impulsa 2013 també hi ha passat un altre projecte català. En aquest cas, es tracta de la Fundació per a la Creativació, nascuda de l'esperit del primer Fòrum (celebrat el 2010) i que s'emmarca totalment dins l'objectiu de promoure la creativitat (en aquest cas, entre els més petits). El seu principal artífex és Miquel Àngel Oliva (Girona, 1970).

"La fundació neix en adonar-nos que, si volem que els joves siguin emprenedors, ens convé educar-los des de ben petits perquè tinguin confiança per dur a terme les seves idees", explica Oliva. El concepte que guia el dia a dia de la fundació és la paraula 'creativació' (creativitat + innovació).

Fins ara, ja han fet projectes en algunes escoles. Entre d'altres, alumnes de Girona i Salt (Gironès) han fet propostes per millorar els seus municipis, i les han fetes arribar als alcaldes. Però l'objectiu és anar molt més enllà "i arribar a un milió de nens, gràcies al suport d'empreses que ens plantegin els seus reptes i de personalitats que hagin destacat per ser creatius", concreta el seu artífex.

El dia 1 de juliol, la Fundació per a la Creativació es presentarà oficialment a Barcelona. I per apadrinar-la i fer visible el seu esperit, el xef Ferran Adrià donarà suport a la iniciativa.

Ponents de prestigi internacional

Verkami, Worldcoo i la Fundació per a la Creativació han estat els projectes ambaixadors de Catalunya al quart Fòrum Impulsa. Aquest segon dia, per l'Auditori de Girona hi passen una vintena de ponents -alguns dels quals, de prestigi mundial- que han posat de relleu el valor de la creativitat. L'objectiu del Fòrum és, precisament, que els joves perdin la por a emprendre i, en aquesta quarta edició, tots els actes tenen com a eix el concepte 'compromou-te', que vol posar en valor la col·laboració per estimular el creixement.

Les conferències s'estructuren en tres grans blocs (Idees, Recursos i Actituds). Entre d'altres, aquest matí s'han pogut escoltar les experiències de la directora de creació del Cirque du Soleil, Lyn Heward, o del president de l'organització edX, Anant Agarwal, que està canviant els fonaments de l'ensenyament amb l'oferta de cursos lliures i gratuïts a través d'Internet. A la tarda, un dels plats forts és la ponència de l'impulsor de la campanya 'Falling Whistles' (Xiulets caiguts) per fomentar la pau al Congo, Sean Carasso.

El Fòrum Impulsa, organitzat per la Fundació Príncep de Girona (FPdGi) aplega més de 1.600 persones a l'Auditori de Girona (la meitat dels quals, menors de 35 anys). El príncep d'Astúries, Felip de Borbó, que ha inaugurat la jornada, ja ha recordat al seu discurs quin és l'objectiu de la iniciativa.

"Aquesta edició del Fòrum és més necessària que mai, i també la més ambiciosa", ha dit Felip de Borbó, en clara referència a la necessitat de superar les estocades de la crisi. "Vivim temps complexos, i els joves ho sabeu bé; com també sabeu que només amb un esperit de col·laboració poden tirar-se endavant tots els projectes", ha conclòs el príncep d'Astúries.