33.000 alumnes catalans han participat en projectes de la Fundació per a la Creativació

L'entitat celebra el seu desè aniversari

33.000 alumnes de més de 150 centres educatius d’arreu de Catalunya han participat en els projectes impulsats per la Fundació per a la Creativació, des de la seva creació, ara fa deu anys. L’entitat iniciarà els actes de celebració del seu desè aniversari el proper dimecres 4 d’octubre amb un combat per confrontar les habilitats humanes i la intel·ligència natural amb les capacitats de les noves tecnologies i la intel·ligència artificial.

La Fundació per a la Creativació porta deu anys impulsant la creativitat per convertir- la sistemàticament en innovació (Creativació) en l’àmbit educatiu, a través d’un model d’aprenentatge significatiu basat en reptes reals (ABR) vinculats als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), promoguts per les Nacions Unides. L’objectiu és dotar les noves generacions de les capacitats necessàries per donar resposta als reptes del món exponencial en el que viuran i contribuint, al mateix temps, a la seva realització personal.

En aquest sentit, el president de la Fundació per a la Creativació, Pep Garcia, ha destacat que “la capacitat de resolució de problemes complexes, el pensament crític i la creativitat són considerades les tres habilitats clau dels professionals del futur”.

Al llarg d'aquests 10 anys els projectes de la Fundació han impactat en 33.000 alumnes de més de 150 centres educatius de tot Catalunya que han participat en algun dels seus projectes educatius. Des d'infants d'educació primària fins a estudiants de Màsters Universitaris han tingut l'oportunitat d'aprendre i posar en pràctica diferents eines per estimular la seva creativitat i la seva capacitat d’innovació i desenvolupar propostes transformadores capaces de donar resposta als reptes reals plantejats per tot tipus d’entitats, organitzacions i empreses a través d’una metodologia pròpia (el mètode de la Creativació).

Al llarg dels darrers cursos s’han portat a terme diferents projectes educatius vinculats amb la sostenibilitat i la protecció del medi ambient, com la Descoberta dels Pirineus, impulsat conjuntament amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) o La Mar de Net, promogut amb la Federació de Confraries de Pescadors de Girona i la Conselleria d'Acció Climàtica, Alimentació i Medi Rural de la Generalitat per impulsar entre l’alumnat iniciatives que promoguin la reducció dels plàstics d'un sol ús i la problemàtica del seu abocament al medi marí.

Projectes com l’Animal Respect Challenge, impulsat conjuntament amb l'empresa Gosbi, per fomentar el benestar animal, el TurisTIC Challenge per cercar noves propostes per a un turisme més inclusiu, sostenible i experiencial, amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, o bé l’Smart Makers per promoure l’ús de les noves tecnologies i cercar, a través d’elles, solucions innovadores a necessitats del seu entorn que es puguin desenvolupar amb l’ajuda de les noves tecnologies han contribuït igualment a promoure la capacitat creativa de l’alumnat per innovar, desenvolupar i portar a terme propostes per afrontar tots aquests reptes.

Així mateix, s’han promogut diversos projectes amb compromís social impulsats per entitats de referència com la Fundació Josep Carreras, per cercar entre els estudiants de màsters universitaris propostes innovadores per impulsar les donacions de medul·la òssia; la Fundació del Fútbol Club Barcelona, per buscar propostes per millorar el benestar emocional d’infants hospitalitzats; d’Open Arms, per impulsar iniciatives innovadores per conscienciar la població sobre la problemàtica dels refugiats; i per altres organitzacions de referència com la Fundació Lluita Contra les Malalties Infeccioses o l'Hospital Sant Joan de Déu.

En tots aquests projectes, els participants han estat capaços d’analitzar els reptes, emprant eines d’anàlisi, generar les idees utilitzant eines de creativitat, valorant i seleccionant-ne les millors, per desenvolupar les seves propostes, provar-les i compartir-les amb les entitats promotores que han seleccionat, en cada cas, els projectes finalistes guanyadors de cada edició amb la voluntat d’executar-los i portar-los a terme.

Al llarg dels deus anys de la Fundació per a la Creativació, s’han presentat més de 2.000 propostes i s’han seleccionat prop de 100 projectes finalistes per donar resposta a alguns dels 50 reptes de diferents àmbits impulsats al llarg d’aquests anys Així mateix, des de la Fundació, i en col·laboració amb altres entitats, s'han portat a terme tallers vinculats amb temàtiques de màxima actualitat com la Perspectiva de Gènere, els Valors o el Benestar Emocional per donar la veu i promoure la participació d’adolescents i joves amb l'objectiu d'escoltar les seves propostes.

Entre les propostes presentades que s’han fet realitat, hi ha una campanya de polseres interactives del projecte BescaNo Plàstic, unes polseres per incentivar l’ús d’envasos retornables al comerç local; o la gravació d’un rap amb lletra i coreografia dels alumnes sobre el respecte animal amb Gosbi.

La Fundació per a la Creativació ha impulsat també diferents jornades com les Creativation Talks, que amb un format innovador van comptar amb ponents de reconegut prestigi en l’àmbit de la innovació i l’educació i varen agrupar prop de mil participants en les dues edicions celebrades a la ciutat de Girona. Així mateix com altres seminaris, ponències i jornades realitzades en diferents ciutats catalanes per fomentar l'emprenedoria, entre les que destaca la Jornada: “Imagina’t el món que vindrà” per estimular al jovent a prendre part i ser protagonistes del seu futur.

Combat d’aniversari

Per celebrar el seu desè aniversari la Fundació per a la Creativació portarà a terme un acte públic per debatre sobre un tema de màxima rellevància i confrontar les habilitats humanes i la intel·ligència natural amb les capacitats de les noves tecnologies i la intel·ligència artificial.

Amb el nom d’Intel·ligència Natural vs Artificial, cadascuna d’elles estarà representada per un ponent d’excepció com són Toni Segarra, un dels publicistes més reconeguts a nivell internacional, en representació de la intel·ligència natural, i Genís Roca, un dels màxims experts en transformació digital, en representació de la intel·ligència artificial.

L’acte tindrà lloc el proper dimecres 4 d’octubre a les instal·lacions de Casa Seat a Barcelona a partir de 2/4 de 7 de la tarda i serà el primer d’una sèrie d’actes que serviran per commemorar aquests deu anys d’educació de la Creativació per a un món millor.