El Montilivi, primer institut gironí amb simulador per a conduir camions i autobusos

Les dones ja representen el 12% de les conductores del transport de viatgers

L'institut Montilivi de Girona ha incorporat el primer simulador per aprendre a conduir camions i autobusos de les comarques gironines.

El faran servir els alumnes del cicle formatiu de grau mitjà de transport que estudien al centre -actualment són setze- però també conductors en actiu, gràcies al conveni que la Generalitat ha signat amb la patronal Asetrans.

El simulador recrea diferents tipus de conducció (per autopista o pistes forestals), situacions meteorològiques adverses i imprevistos (com quedar-se sense frens o punxar una roda).

El president d'Asetrans, Eduard Ayach, ha subratllat que la formació professional ha de ser un trampolí per pal·liar la manca de professionals al sector del transport, que mica en mica va feminitzant-se.

El simulador de conducció de l'institut Montilivi és un dels cinc que hi ha repartits a diversos centres de Catalunya i que en global han suposat una inversió de 300.000 euros.

Aquest cicle d'FP dura dos anys i actualment compta amb setze alumnes. D'aquests, onze fan primer i els altres cinc, segon. El director de l'institut, Ruben Pino, explica que la voluntat és que aquesta xifra es dobli el curs 2024-2025. "Volem arribar als 30 estudiants el més aviat possible; i si és l'any vinent, molt millor", ha precisat.

Gràcies al simulador, els alumnes podran recrear virtualment situacions que es poden trobar quan surtin a fer carretera. Bé sigui al volant d'un camió petit, d'un tràiler o bé d'un autobús. Entre d'altres, el simulador incorpora un sistema que recrea els moviments de la cabina i permet entrenar-se amb diferents tipus de vies (carreteres locals, autopistes i autovies, pistes forestals...), situacions meteorològiques adverses (pluja, neu, gel) o bé sentir què passa quan hi ha un imprevist (com ara que el vehicle punxi una roda o bé es quedi sense frens en una baixada).

Els alumnes, però, no seran els únics que es posaran al volant d'aquest simulador. També ho faran els transportistes en actiu que treballen en alguna de les empreses del sector sota el paraigües de l'Asetrans. D'aquesta manera, això els permetrà reciclar-se i millorar les seves aptituds professionals.

Conveni per impulsar la formació

El nou simulador, a més, dona resposta a una de les demandes del sector del transport: reivindicar que l'ensenyament públic ajudi a formar conductors, per no dependre única i exclusivament de la formació privada a l'hora de cobrir la manca de professionals. Actualment, la conducció d'autobusos i camions representa 110.000 llocs de treball arreu de Catalunya.

Aquest passat maig, precisament, les associacions del transport i la Generalitat van subscriure un conveni per impulsar la formació professional al sector. I entre les mesures que recollia l'acord hi havia, precisament, instal·lar simuladors de conducció a cinc centres que imparteixen el cicle de formació de grau mitjà de transport per carretera. A més de l'institut Montilivi, els altres quatre es troben al Pere Martell de Tarragona, el Mare de Déu de la Mercè de Barcelona, la Caparrella de Lleida i el de Vic.

Formació dual

El grau mitjà que imparteix l'institut Montilivi té un total de 2.320 hores i s'imparteix amb modalitat dual (cosa que permet als alumnes fer entre 900 i 1.000 hores de pràctiques en empreses de transport, tant de mercaderies com de viatgers).

D'aquesta manera, la formació s'alterna al centre educatiu i a l'empresa. El cicle formatiu, a més, també permet obtenir el certificat d'aptitud professional de viatgers i mercaderies (CAP), un document que juntament amb els permisos C o D, és necessari per poder treballar. Segons explica Pino, els estudis prioritzen els alumnes que tinguin 18 anys o més, tot i que de moment, el gruix dels estudiants en tenen entre 16 i 17.

Les dones guanyen pes

El president d'Asetrans, Eduard Ayach, ha posat en relleu que la formació professional és "una eina fonamental" per ajudar a pal·liar la manca de professionals al sector. "Els carnets d'abans venien del servei militar i no pas a partir d'una formació com toca; ara, aquesta es fa mitjançant un servei públic i les empreses s'encarreguen de complementar-la", ha recordat.

Ayach ha subratllat que cicles formatius com el que imparteix l'institut Montilivi són "una sortida per als joves d'avui i els del demà" per nodrir un sector "que està canviant constantment i necessita professionals". De fet, com també passa amb d'altres que tradicionalment s'havien associat als homes, el transport de mercaderies i de viatgers s'està feminitzant cada cop més.

Dels setze alumnes que té l'institut, dues són noies. I com ha precisat el vicepresident d'Asetrans, Àlex Gilabert, les dones també guanyen pes a l'hora de posar-se al volant. Sense anar més lluny, dels 320 carnets de tipus D que s'han expedit en els darrers tres anys a les comarques gironines -els que permeten conduir autobusos- n'hi ha 39 que els han obtingut dones (cosa que representa el 12%).

La delegada del Govern, Laia Cañigueral, ha posat en valor que el simulador de conducció "fa realitat una demanda que el sector reivindicava des de feia anys". Cañigueral ha recordat la importància del sector del transport a les comarques gironines, ha dit que comptar amb uns estudis de grau mitjà era "una necessitat imperiosa" al territori i ha reivindicat el paper de l'FP a Catalunya.