Es redueixen un 35% els accidents mortals a les carreteres gironines

Han mort 17 persones fins al 31 d'agost, nou menys que l'any passat

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 31 d’agost, han mort 104 persones en 92 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida a les carreteres catalanes 116 persones en 107 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 10% en el nombre de morts i d’un 14% en els sinistres mortals.

Respecte al 2019, any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023,la reducció és del 15% pel que fa als morts i del 20% pel que fa als accidents, ja que es van registrar 122 morts en 115 sinistres.

Quant als ferits de gravetat, enguany se n’han registrat 491, un 9% menys respecte al mateix període de 2019, però un 7% més respecte al 2022. A les carreteres gironines, aquest any han mort 17 persones, 9 menys respecte a l’any passat i 2 menys que el 2019. Aquest agost s’han registrat 3 víctimes mortals. L’Alt Empordà, amb 9 morts, és la comarca que més morts registra aquest 2023. També cal destacar que més de la meitat de les víctimes a Girona són motoristes (9).

A la xarxa viària de Barcelona hi ha hagut 40 víctimes mortals, 9 menys que l’any passat i 12 menys que el 2019. Aquest mes d’agost ha mort 1 persona per accident de trànsit a la demarcació. Des que ha començat l’any, les comarques amb més víctimes mortals han estat el Vallès Oriental, amb 11 morts, i el Bages i el Baix Llobregat, amb 5 morts. A Barcelona destaca que de les 40 persones mortes 16 són motoristes.

A la xarxa viària de Tarragona han mort fins al 31 d’agost un total de 30 persones, 2 menys que al 2022 i el 2019. Aquest agost 5 persones han perdut la vida en accidents a les carreteres tarragonines. Des de l’1 de gener, les dues comarques amb més morts han estat l’Alt Camp (8) i el Baix Ebre (7). 4 persones han mort a l’AP-7 en el seu pas per terres tarragonines.

A Lleida, han mort fins al 31 d’agost 17 persones, 8 més que el 2022 i 2 menys que el 2019. Aquest agost 3 persones han mort per accident de trànsit a les carreteres de la demarcació. L’Urgell (6 morts) i el Segrià (5 morts) són les comarques amb més morts. A més, a Lleida, la gran majoria de víctimes mortals, 13, viatjaven en turisme, 2 eren motoristes, 1 conductor de camió i 1 ciclista.

Estiu amb mobilitat

Durant aquest agost, un mes que registra una mobilitat molt elevada a les carreteres del país, 13 persones han mort a la xarxa interurbana. Això suposa un 19% menys respecte l’any passat i un 38% menys respecte a l’agost del 2019. Tot i aquest descens, des del Servei Català de Trànsit s’apel·la a la precaució i responsabilitat dels usuaris en els desplaçaments per evitar sinistres i morts a la carretera el que resta d’estiu.

En aquest sentit, es fa una crida a no relaxar-se a la conducció i es recorda que l’alcohol i les drogues són incompatibles amb la conducció. També és important evitar distraccions, respectar els limitis de velocitat, així com utilitzar els elements de seguretat passiva correctament.

Frenada dels accidents mortals de motoristes

Enguany han mort a les carreteres catalanes 33 motoristes, el que representa el 32% de les víctimes mortals, això és, 1 de cada 3 morts. L’any passat fins al mes d’agost van perdre la vida 31 motoristes, i 37 en el mateix període de 2019.

L’incrementde la sinistralitat d’aquest col·lectiu va començar al març i s’ha fet més palesa als mesos de maig, juny i juliol, quan el 50% aproximadament de les víctimes mortals registrades van ser motoristes. Aquest mes d’agost, l’augment de motoristes morts ha frenat lleugerament.

Quant al conjunt de col·lectius vulnerables, motoristes, vianants i ciclistes sumen prop de la meitat de víctimes mortals (44%) a les carreteres catalanes. Fins al 31 d’agost han mort també 9 vianants i 4 ciclistes. En relació amb l’any passat això representa 4 víctimes menys pel que fa als vianants i el mateix nombre pel que fa als ciclistes. Des de l’SCT també s’insta a motoristes, ciclistes i vianants a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes dels col·lectius vulnerables.

8 de cada 10 morts, homes

De les 104 víctimes mortals registrades enguany, 86 són homes i 18 dones.D’aquests 86 homes, 60 eren conductors, però també destaca que 7 eren vianants (dels 9 vianants morts en tot l’any). Quant a les 18 dones mortes, 9 eren conductores, 7 viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants.

Per edat, la franja que concentra més víctimes mortals és la de 45 a 54 anys, amb 20 víctimes i un increment del 25% respecte l’any passat.

El 30% són xocs frontals

Pel que fa al tipus de sinistre, en 64 dels 92 accidents hi havia implicat més d’un vehicle, això és el 70% dels accidents. Els xocs frontals (27) sumen el 30% del total dels accidents mortals. D’altra banda hi ha hagut 28 accidents simples, amb un únic vehicle implicat.

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, 53 de les persones finades va ser en accidents de trànsit en dies feiner i les 51 víctimes mortals restants van morir en cap de setmana o festiu.

Es redueix la sinistralitat a l’AP-7

L’AP-7, amb 9 morts, és la via que ha registrat més sinistres mortals, tot i que es manté una clara reducció de les víctimes mortals d’aquesta via respecte l’any passat, períodeen què van morir 20 persones. Aquestes xifres representen una reducció de més de la meitat (55%) de les víctimes mortals a l’AP-7.

D’altra banda, l’N-340, l’A-2, l’N-II, la C-12, la C-17 i la C-32 han registrat 4 víctimes mortals cadascuna.