Entra en vigor el nou POUM de Figueres (Alt Empordà) després que ahir el Diari Oficial de la Generalitat en va publicar la normativa, deixant obsoleta la planificació del 1983 i que des d'aleshores només havia comptat amb modificacions puntuals al llarg de quaranta anys.
El document, que va rebre l'aprovació provisional abans de ser enviat a Urbanisme el passat 29 de març, va obtenir 13 vots a favor i 7 abstencions de Cs i Junts per Figueres. Els dos regidors no adscrits presents a la sessió –Miquel Fernández no va poder assistir per motius laborals- hi van donar suport i l'equip de govern va aconseguir tirar-ho endavant.
El procés es va endegar amb l'anterior equip de govern i l'aprovació inicial es va fer, ja amb l'actual, el juliol del 2021. Aleshores va comptar amb el suport dels quatre grups que integren el govern municipal (ERC, PSC, Guanyem Figueres i Canviem Figueres), dos de Ciutadans i un de Junts. Els altres set regidors de Junts –ara cinc- es van abstenir i el vuitè hi va votar a favor per l'absència per malaltia d'una regidora socialista.
En aquesta darrera fase, el pla ha rebut un total 293 al·legacions de les quals 215 s'han estimat total o parcialment i 78 han estat desestimades.
La ciutat del futur
El POUM fixa el creixement de la ciutat des d'ara i fins al 2040, que es planteja en un màxim de 53.000 habitants i 25.000 habitatges. El planejament de fa 38 anys preveia fins a 75.000 habitants. El document també especifica que es prioritzaran els habitatges unifamiliars en les tres principals àrees de creixement: Cendrassos Sud, Vilatenim i la zona de l'Aigüeta.
Un altre dels eixos que recull té a veure amb l'activitat econòmica. Aquí el pla preveu que el sostre destinat a aquesta finalitat passi del 18 al 26% a les zones d'entrada a la ciutat des de Girona, l'N-II des de la Jonquera i la zona de Vilatenim. A més, s'amplia la trama urbana consolidada que ha de possibilitar la implantació d'activitats comercials en àrees de l'avinguda Vilallonga i la carretera de Roses.
Pel què fa a l'àmbit ferroviari el document preveu la solució anunciada al febrer per l'Estat i que preveu la supressió dels passos a nivell i el trasllat de l'actual estació del centre a Vilafant, amb una estació intermodal del TAV i tren convencional.
L'Estat preveu licitar aquest estiu l'estudi constructiu del projecte, que inclourà un túnel de dos quilòmetres a tocar del castell de Sant Ferran i un traçat de 14 quilòmetres de via, que enllaçarà amb el traçat cap a Portbou. L'actuació podria rondar els 150 MEUR.
Amb el trasllat de l'estació i la supressió dels passos a nivell, al centre quedaran alliberades unes 8,7 hectàrees de terrenys. El trasllat a oest entroncaria amb un tram de via de via única ja construït a l'entorn de Vilamalla, que creua el riu Manol i arriba fins a l'estació de l'Alta Velocitat.
Aquesta via s'hauria de fer de doble carril i des de l'estació construir un traçat cap a nord que connectaria amb un túnel a tocar del castell de Sant Ferran i amb un tram elevat entroncaria amb la via convencional cap a Portbou, salvant el centre de Figueres.
El document inicial preveia la reserva de terreny per al bypass ferroviari amb aquesta estació única a nord però també la supressió de les vies al centre, si finalment no s'acabava construint.
Amb l'anunci, el POUM recull ara la solució anunciada, a més de l'alliberament dels terrenys que actualment ocupen les vies i l'estació a l'est, que s'hauran de desenvolupar. En aquest sentit, el pla dibuixa un pla de millora amb cessions d'espais verds i residencials i fins a un 35% destinat a activitats econòmiques.
El pla també aposta per l'execució de la Ronda Nord, la creació d'una xarxa d'aparcaments dissuasius i un augment dels carrils bici.