Noel creix un 33% i factura 568 MEUR per l'increment de producció i l'augment dels preus

Ha consolidat l'estratègia de diversificació cap a altres productes i potencia l'exportació

L'empresa d'alimentació amb seu a Sant Joan les Fonts (Garrotxa) Noel, ha tancat aquest any amb una facturació de 568 milions d'euros (MEUR). Això suposa un 33% més que fa un any.

Els motius han estat, d'una banda l'increment de la producció que ha arribat a les 121.456 tones i de l'altra la pujada generalitzada de preus que s'ha repercutit en els productes que elabora.

La firma, que actualment compta amb quinze plantes de producció repartides entre la Garrotxa, Barcelona, Terol i Osca dona feina a 2.500 persones. L'empresa consolida així un creixement que ve donat també per l'estratègia de diversificació del producte -on s'hi ha invertit prop de 30 MEUR-, a més de l'aposta per l'exportació.

La divisió de productes carnis continua representant el principal negoci del grup, amb una facturació de 537 MEUR i un increment del 29% respecte l'any anterior. A més, suposa el gran atractiu per a mercats estrangers, que han augmentat les compres a Noel d'aquest tipus de producte. 

Actualment, la companyia està present en més d'una seixantena de mercats i compta amb filials situades al Regne Unit i als Estats Units, i amb delegacions comercials a la Xina i Portugal.

Les bones xifres, però, també venen donades per l'estratègia de diversificació cap a altres línies de productes que ha tingut Noel els darrers anys i en la que l'empresa ha invertit 30 MEUR. Així, en l'exercici 2022, Noel ha completat l'adquisició de Casa Bona, després de l'entrada al seu accionariat l'any 2019, operació que reafirma la seva aposta per les pizzes, com un dels productes pels que aposta la firma.

Una altra de les fites de l’esmentat exercici ha estat la inclusió de Verday en la cartera de marques de Noel. Dirigida a tot tipus de consumidors, l’ensenya aglutina tots els productes de la divisió de proteïna alternativa vegetal de la companyia.

Menys inversió

Una de les conseqüències del context socioeconòmic ha estat la caiguda de la inversión per part de Noel. En concret ha estat de 37,4 MEUR, un 35% menys que l'any passat, en diversos projectes.

La partida més destacada, de 10 MEUR ha anat destinada a la construcció de la darrera fase de Noel Olot, la planta d'especejament especialitzada en l'elaboració de productes càrnics frescos, que la companyia va posar en marxa el 2021.

També s'ha invertit 9 MEUR per l'adquisició de nova maquinària per a la planta de productes llescats i 3,4 MEUR en noves càmeres d'emmagatzematge per a productes destinats al mercat dels Estats Units.

Compromís amb la sostenibilitat

Des de Noel destaquen les més de 14.000 hores que la compañía ha dedicat a la inversión en sostenibilitat i formación, a través de la Noel Academy. A nivell mediambiental, entre les diverses accions dutes a terme el 2022 en destaquen la generació de 1.068 megawats hora d'energia renovable a través d'instal·lacions fotovoltaiques.

Unes plaques que es dediquen íntegrament a l'autoconsum en les plantes de producció, així com la participació del projecte Carboni Zero, liderat pel Centre Blockchain de Catalunya