Els camioners gironins no tindran privilegis per ciruclar per l'N-II

Ricard Font no posa data perquè entrin en servei les Rodalies de Girona

Ara fa dues setmanes, la patronal gironina del transport per carretera, l'Asetrans, va demanar a la Generalitat que suavitzés les restriccions de pas per l'N-II als camioners del territori. Durant una trobada que es va fer a la seu de la Generalitat, i on també van assistir-hi representants de les benzineres i restaurants, l'Asetrans va fer arribar aquesta petició expressa al secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font.

La intenció de la patronal era que els transportistes que fan recorreguts interns no hagin de circular forçosament per l'AP-7 durant la major part del trajecte, sinó que puguin aprofitar més la nacional. Per distingir-los de la resta de tràilers, l'Asetrans va proposar al Govern que apliqués un sistema similar al què ja es ve utilitzant per al túnel de Bracons (on els camions d'empreses de la Garrotxa o Osona llueixen un distintiu específic).

De moment, però, la Generalitat tanca la porta a fer excepcions per als transportistes del territori. Com a mínim, fins que no hagi passat mig any d'ençà de l'entrada en vigor de les restriccions (que van començar el passat 19 d'abril). "Com totes les demandes que ens ha fet arribar el sector l'estudiarem, però en aquests moments no ho contemplem", ha assegurat Ricard Font.

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat explica que, si s'habilités una excepció d'aquest tipus per als transportistes gironins, això suposaria "un canvi important". Font concreta que la prohibició de pas per als tràilers "dóna bons resultats per a la mobilitat" i que qualsevol modificació "s'ha d'estudiar amb calma".

Per això, el secretari ja ha avançat que fins que no hagi passat un cert temps i es pugui veure la situació en perspectiva, no es farà cap canvi. És a dir, que els camioners gironins, quan facin trànsits interns, hauran de fer servir l'N-II el mínim possible. La resta de recorregut, l'hauran de fer per l'AP-7 (i en aquest cas, tindran una bonificació del 50% en el preu de peatge).

Les Rodalies, sense data

D'altra banda, Ricard Font no s'ha atrevit a posar data per a l'entrada en servei de les Rodalies a Girona. Sí que ha dit, però, que el Govern confia desencallar aviat el contracte de serveis amb Renfe, que permetrà poder-les començar a operar (no només aquí, sinó també a Tarragona i a Lleida).

"L'últim escull que queda és aquest contracte; crec que podrem veure les Rodalies a finals del 2013, però no m'atreveixo a posar un calendari concret, perquè depenem de les negociacions", ha concretat Ricard Font. El secretari d'Infraestructures també ha deixat molt clar que, encara que es tanqui un acord amb Renfe, la Generalitat també aposta per "la liberalització del servei" (cosa que permetria que hi hagués operadores, com la francesa SNCF, que es poguessin fer càrrec de les Rodalies a Girona).

Col·laboració amb el sector privat

Ricard Font ha fet aquestes consideracions després de prendre part al Cercle d'Infraestructures de Girona, on ha pronunciat la conferència 'Infraestructures i mobilitat: qüestió d'Estat'. Durant la xerrada, que s'ha fet a la Cambra de Comerç, Font ha insistit en què a partir d'ara caldrà impulsar la col·laboració públicoprivada a l'hora de concebre les infraestructures.

El secretari, però, ha advocat perquè en comptes de fer servir fórmules com el peatge a l'ombra (que hipoteca ja més del 40% del pressupost del Departament) s'impulsin altres col·laboracions. Per exemple, que aquell privat que faci la inversió després sigui qui n'obtingui el rendiment.