Més de 365.000 persones han visitat la 68a edició de “Girona, Temps de Flors”. Una xifra que s'ha traduït també amb una alta ocupació en el sector de l'hostaleria i els allotjaments de la ciutat i amb un impacte econòmic per Girona que es calcula en 10,5 milions d'euros (MEUR). Aquest migdia, la tinenta d’alcaldia i regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Girona, Glòria Plana Yanes, ha fet balanç de l’esdeveniment.
“Temps de Flors s’ha desenvolupat satisfactòriament i en fem una valoració positiva. Aquestes dades, tant les d’afluència com les econòmiques, ajuden al dinamisme econòmic de la ciutat i en aquest sentit estem molt satisfets. Agrair a totes les parts implicades en l’esdeveniment i a les persones voluntàries”, ha remarcat la tinenta d’alcaldia.
Segons les dades recollides fins a les 22 h del dissabte 20 de maig en els diferents punts d’entrada i sortida del Barri Vell, aquest any 2023 han passat per la mostra floral un total de 365.631 persones. Es preveu que amb les visites que es puguin fer al llarg del dia d'avui s'arribi a les 380.000 persones, una xifra superior a l’edició anterior quan es va arribar a les 375.000 persones.
Pel que fa al comportament de les persones visitants, s’observa que el 63% han utilitzat l’entrada de la pujada de Sant Feliu, seguida de les entrades de la pujada de Sant Martí i de la plaça dels Jurats. Menys afluència han tingut els punts de Sant Cristòfol i Sant Domènec. En relació amb les sortides, la més freqüentada ha estat la del carrer de la Força amb la plaça de l’Oli, que ha aglutinat el 31,06% del total, seguida del carrer de la Força amb Ballesteries i la baixada de les escales de Sant Feliu.
Els dies de més afluència han estat els caps de setmana, especialment el dissabte 13 de maig, coincidint amb el primer dia de la mostra, que suposa el 17,5% del total de persones visitants. Entre setmana el dia amb major afluència ha estat el dimarts 16 de maig amb un 11,8% del total.
Cal remarcar que el dijous 18 de maig, dia de l'Ascensió, era festiu a França, fet que s’ha vist reflectit en el fort increment de visites (un 26,3% més que el 2022). Amb aquestes dades s’observa com les persones visitants estan canviant els hàbits i la tendència és que les visites quedin esponjades al llarg de la setmana.
Aquest any s’ha pogut realitzar un comptatge de l’accés als espais tancats. Els indrets més visitats han estat el claustre de la Catedral amb 96.789 visites, l’església de Sant Lluc amb 86.727 visites, l’antiga Sala de ball Odeón amb 64.418 entrades i els soterranis de la Catedral amb 58.814 visites.
En relació amb la procedència, un 68% de les persones visitants són de Catalunya i la resta d’Espanya. En concret, el 87,66% han estat catalans (5.593 persones), seguit del 12,34% de l’Estat espanyol (un 3% provinent de Madrid, seguit del 2,77% de la Comunitat Valenciana).
Pel que fa a la procedència dels catalans, el 72,86% han vingut de la província de Barcelona, el 21,83% de Girona, el 3,65% de Tarragona i l’1,66% de Lleida. I referent al turisme internacional, un 58,33% han estat francesos, seguit d’un 8,80% del Regne Unit, un 4,93% d’Alemanya i un 4,23% dels Països Baixos.
Aquestes dades de procedència han estat obtingudes a través de les enquestes que s’han realitzat des de l’Oficina de Turisme de la Rambla. En total s’han contestat 4.163 enquestes que han representat un total de 9.380 persones ateses.
Enguany s’han registrat aproximadament 550 autobusos estacionats a l’aparcament de Fontajau, una xifra similar a la de l’any anterior.
D’altra banda, l’impacte econòmic estimat de la 68a edició de “Girona, Temps de Flors” és d’un total de 10.546.953,28 euros. Es tracta d’una xifra que es calcula a partir de la despesa generada per les pernoctacions en hotels i apartaments turístics, dels menús servits en l’àmbit de la restauració i de despeses en altres serveis.
El concurs d’aparadors
Els establiments Lola Casademunt, del carrer del Migdia; Perfumeria Xaloc, del carrer de Santa Clara, i Manicura 24, del carrer de Joan Maragall, han guanyat el primer, el segon i el tercer premi, respectivament, del 19è Concurs d’Aparadorisme i Decoració Interior de “Girona, Temps de Flors”, organitzat per l’Ajuntament de Girona. L’objectiu d’aquests premis és potenciar el comerç de la ciutat durant “Girona, Temps de Flors”, un dels esdeveniments amb més projecció nacional i internacional de Girona.
Els accèssits han estat per Culinarium, del carrer Nou; la Farmàcia Nebot, de l’avinguda de França, i Almacenes Julian Sanchez, del carrer de Santa Eugènia. Aquest darrer aparador l’ha elaborat l’alumnat del cicle formatiu de Comerç i Màrqueting de l’Institut Santa Eugènia. El premi popular, que es dóna al projecte més votat a través del perfil d’Instagram de Turisme i Comerç de l’Ajuntament de Girona, se l’ha endut Abacus Girona Centre, ubicat a la rotonda de Sant Antoni Maria Claret, amb 106 vots.
En aquesta edició, un total de 41 establiments han participat en el concurs d’aparadors. El jurat de l’activitat ha estat format per l’Ajuntament de Girona, l’Associació de Comerciants Girona Centre Eix Comercial i l’Associació d’Amics de les Flors de Girona, que han valorat els diferents aparadors participants. Els criteris que han valorat són l’originalitat, la qualitat artística, el disseny, el grau de vinculació al tema del concurs i l’ús de flors naturals en la composició de l’obra.
El premi consisteix en un apartat específic a la pròxima edició de la revista Temps de Flors per promocionar i donar visibilitat als establiments premiats. També es podran visualitzar a la pàgina web de Temps de Flors.