El conseller delegat de Nestlé Espanya, Bernard Meunier, ha anunciat aquest dijous una nova inversió de la companyia a Girona. El grup agroalimentari suís destinarà, fins el 2015, 44 milions d'euros per "renovar completament" la factoria gironina de cafè soluble, referent del grup a Europa, per dotar-la d'una major capacitat de producció i més eficiència.
La inversió no suposarà nova contractació, però la companyia assegura que garantirà l'ocupació actual de la fàbrica per als propers "quaranta anys". La planta, construïda el 1968, compta amb una plantilla de 450 persones i juntament amb la planta de càpsules Dolce Gusto, també a Girona, exporta el 74% de la seva producció a 70 països d'arreu del món.
Les obres s'iniciaran la segona meitat d'aquest any amb el desmantellament de la fàbrica actual, i de cara al 2014 s'iniciarà la construcció de la nova planta, on s'implementaran uns processos de producció amb tecnologia punta que li permetrà ampliar la seva capacitat de producció, sense necessitat de contractar nova plantilla. La previsió, segons la direcció de Nestlé a Espanya, és que la nova fàbrica estigui llesta el 2015 i que vagi augmentant la seva producció de forma progressiva conforme vagi augmentant la demanda, especialment per la via de les exportacions. Durant tot aquest temps, la planta continuarà treballant amb normalitat.
Aquests 44 milions d'euros d'inversió se sumen als 50 que Nestlé ha destinat en la recent ampliació i millora de l'altre planta que el grup té a Girona, dedicada a la fabricació de les càpsules de cafè Dolce Gusto. En aquest altre cas, la inversió ha permès duplicar la capacitat productiva de la planta, que actualment funciona en dos terços de la seva capacitat amb una plantilla de 250 empleats. En aquest cas però, la companyia sí que preveu una ampliació progressiva de la plantilla en funció de l'augment de la demanda amb un topall màxim d'un centenar de noves contractacions.
Segons el conseller delegat de Nestlé a Espanya, la inversió a les fàbriques de Girona les posiciona com a "centres d'excel·lència" i d'alta competitivitat. I al seu parer, són també "un molt bon exemple del que creiem que ha de ser el futur de l'alimentació", un sector, ha afegit, vital tant per l'economia catalana com l'espanyola que ha d'esdevenir motor de la recuperació, juntament amb el turisme i la gastronomia.
Més de 50 milions d'inversió al conjunt de fàbriques d'Espanya
La direcció a Espanya de Nestlé també ha anunciat per aquest any 2013 una partida total d'inversions per la millora i remodelació de les dotze plantes que té al conjunt de l'Estat de més de 50 milions d'euros. Una xifra alta però que s'allunya de les partides rècord de 98 milions de l'any passat o més de 100 milions el 2011. "Estem invertint més que mai perquè les nostres fàbriques siguin altament competitives", ha destacat Meunier.
La companyia agroalimentària va tancar l'any passat amb una facturació per vendes de 2.107 milions d'euros, un 1% més que el 2011. La xifra suposa mantenir per tercer any consecutiu un lleuger increment de les vendes, malgrat la caiguda del consum pels efectes de la crisi que ha fet caure el consum de productes agroalimentaris, sobretot fora de l'àmbit de la llar fins a un 25%.
D'aquests 2.107 milions, 1.500 van provenir de les vendes al mercat espanyol, on es va registrar una caiguda de l'1,5% anual. La resta, van provenir de les vendes a l'exterior, amb unes exportacions que el 2012 van créixer un 9% respecte un any abans, quan es registrava una punta en aquestes vendes a l'exterior del 30% gràcies, precisament a l'ampliació de la fàbrica de càpsules de cafè de Girona.
Respecte els resultats previstos pel 2013, Meunier ha declinat donar cap xifra però sí que ha dit que confien que, malgrat tot, no només no registrar pèrdues sinó tornar a registrar un increment lleuger de les vendes.
En aquest sentit, ha destacat les exportacions, com una de les vies per aconseguir-ho i ha anunciat la signatura recent d'un contracte entre Nestlé Ibérica i Aràbia Saudí per exportar en aquest i altres països de l'Orient Mitjà les farinetes infantils que el grup produeix a les fàbriques d'Espanya i Portugal. Un acord que, preveu, suposarà uns increments de producció per aquests productes de fins a un 30% per aquest any.
Innovació en productes, reforçament de les marques i preus més populars
A banda de les exportacions, la direcció de Nestlé insisteix en el què des de fa uns anys ve denominant el "cercle virtuós" com a estratègia per fer front a la crisi. Un cercle virtuós que passa per eficiència, innovació, inversió i ocupació. En aquest sentit, Meuier ha destacat l'èxit de l'aposta per l'innovació de la companyia el 2012, quan del total de les vendes de la companyia, el 18% van provenir de productes nous llançats amb alguna innovació en els últims tres anys.
Finalment, també ha destacat el seu rebuig frontal a la guerra de preus oberta arran de la crisi "abaixar els preus és abaixar la qualitat", malgrat ser conscient que s'està davant uns nous paràmetres de consum: "vivim en una nova realitat, i ja no tornarem a allò que coneixíem abans de la crisi. El consumidor ha canviat més en els últims quatre anys, que en els darrers trenta", ha destacat.
Per Nestlé, ha seguit, l'aposta per fer front a la crisi és renovar els productes clàssics i revaloritzar-los. Així com també incloure una gamma de productes més senzills a un preu més populars, cada cop més presents entre els productes i begudes preparades, i que Nestlé va començar a incloure als seus lineals fa quatre anys. Aquesta gamma està tenint molt bona acollida entre els consumidors i ja suposa el 17% del total de les vendes del grup.
La crisi de carn de cavall, superada
A preguntes dels periodistes, el conseller delegat de Nestlé a Espanya també s'ha referit a la crisi generada fa uns mesos a Europa arran de la descoberta de carn de cavall en productes presentats com a vedella i que va afectar alguns dels productes preparats del grup com La Cocinera i Buitoni.
Per Meunier, la retirada primer de dues referències importades d'Itàlia i més tard de sis més fabricades a Espanya dels establiments comercials va ser un "exercici de transparència" que "el consumidor ha entès". Ha explicat que la mesura va tenir un impacte directe en les vendes les primeres setmanes, amb caigudes d'entre un 20 i 25% de les vendes en aquesta categoria de productes, però no ha volgut xifrar econòmicament quines van ser les pèrdues, com tampoc aclarir si el grup ha interposat mesures judicials contra els proveïdors de les carns manipulades.
El conseller delegat de Nestlé a Espanya sí que ha dit però, que un cop reintroduïts els productes amb els certificats i controls de qualitat pertinents, les vendes es van anar paulativament recuperant fins a trobaer-se, en l'actualitat, als nivells anteriors a la crisi de la carn de cavall. Finalment, Meunier ha insistit que els fets van suposar un "frau econòmic a nivell europeu, però no un problema de risc per a la salut".