Les multes constants a Ryanair fan reaccionar la companyia

L'aerolínia ha eradicat algunes males pràctiques

Les multes constants que l'Agència Catalana de Consum (ACC) ha imposat a l'aerolínia de baix cost Ryanair han fet rectificar la companyia, que ha eradicat algunes de les males pràctiques que tenien. El director de l'agència, Alfons Conesa, ha explicat que han arribat a multar Ryanair cada mes perquè era una companyia que rebia moltes queixes però no atenia les reclamacions.

Entre els canvis, i ha que ara l'areolínia no cobra un import per pagar amb targeta de dèbit i que està estudiant admetre altres documents oficials com el llibre de família o el carnet de conduir per poder viatjar. El 2012, l'ACC ha rebut 3.546 reclamacions a Girona, la meitat per problemes amb companyies de telefonia i Internet.

Durant el 2012, l'ACC ha rebut 791 reclamacions de Ryanair arreu de Catalunya. Tot i això, no hi va haver cap mediació ni cal laude. Segons ha explicat Conesa, l'aerolínia de baix cost rep moltes queixes però no acostuma a atendre les reclamacions.

Tot i això, Conesa ha assegurat que "no és inútil" presentar reclamacions contra Ryanair perquè són el punt de partida que permet a l'ACC posar-se en contacte amb la companyia i, si fan cas omís de les peticions, multar-los per infringir la normativa de Consum. Segons Conesa, han sancionat Ryanair "cada mes" per diversos motius, des de cobrar per pagar amb qualsevol targeta, no deixar facturar una maleta gratis per a vols domèstics o cobrar 40 euros per imprimir la targeta d'embarcament.

Conesa creu que amb aquesta pressió han aconseguit que Ryanair comenci a fer alguns canvis i a eradicar males pràctiques. Actualment, per exemple, els bitllets pagats amb targeta de dèbit no tenen recàrrec. A més, estan treballant perquè permetin viatjar amb altres documents identificatius oficials, com ara el llibre de família o el carnet de conduir.

El 2012, l'ACC ha atès a les comarques gironines 3.546 reclamacions, més de la meitat relacionades amb telefonia i Internet. En segon lloc, els consumidors es queixen de les condicions i tractes de les empreses dedicades als subministraments de llum, aigua o gas. Aquestes companyies han suposat el 14,7% de les reclamacions. En tercer lloc, i ja a força distància, hi ha el transport, amb un 7% de les queixes.

Les reclamacions relacionades amb activitats immobiliàries i financeres suposen el 6,1%. Alfons Conesa ha explicat que preveuen que aquesta xifra augmenti molt aquest any perquè estan rebent totes les reclamacions relacionades amb víctimes de les participacions preferents.

Part d'aquestes reclamacions s'han resolt a través de la mediació. Durant el 2012 han resolt 1.713 casos a les comarques gironines, un 16,07% menys que l'any passat. També han disminuït els laudes perquè durant el 2012 n'han fet 166, un 22,43%. Conesa ha explicat que la davallada es conseqüència també de la davallada general del nombre de reclamacions.

Les empreses que no s'avenen a raons i continuen infringint la normativa acaben amb una sanció. Durant el 2012 han incoat un total de 109 expedients sancionadors a Girona, que s'han traduït finament en 95 multes. L'import total de les multes ha estat de 367.967 euros.