Palamós i Roses reben 2,2 MEUR amb els creuers que arriben

L'any vinent, la Costa Brava rebrà més 50 creuers

Els ports de Palamós i Roses rebran aquest any 32.800 passatgers i 15.350 tripulants en les 43 escales de creuer. Unes xifres que segons l'estudi de l'Associació Internacional de Línies de Creuers, la Clia Europe, suposaran un impacte econòmic al territori d'uns 2,2 MEUR. Cada turista que visita els dos ports gironins gasta una mitjana de 62 euros en restaurants, excursions o compres. "Són unes notícies excel·lents que mostren que estem pel bon camí de la recuperació econòmica", ha assenyalat el secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font. Per a la temporada vinent, els dos ports de la Costa Brava batran rècords amb més de 50 creuers i s'està treballant per atreure el mercat americà. "Avui és un dia històric per a la Costa Brava", ha subratllat des d'un bon principi el secretari de Territori i Mobilitat. Es dóna el cas que aquest divendres el port de Palamós ha rebut per primera vegada durant aquesta temporada una doble escala.

D'una banda, el creuer Thomson Dream ha arribat a les nou del matí amb 1.496 turistes (majoritàriament britànics) i 611 tripulants. Un xic més tard també ha atracat a Palamós el veler de cinc pals més gran del món, el Royal Clipper, amb 207 passatgers i 109 tripulants. A més, demà dissabte, els dos ports gironins que reben creuers assoliran el rècord de sumar per primer cop set escales en una mateixa setmana, arribant als 4.550 passatgers.

I és que, enguany, els ports de Palamós i Roses rebran 43 escales de creuer que suposen l'arribada d'uns 32.800 passatgers a terres gironines. Font ha ressaltat que segons un estudi de l'any 2012 elaborat per l'Associació Internacional de Línies de Creuers, l'activitat d'aquests dos ports suposarà un impacte econòmic de 2.194.775 euros per a tot el territori. En concret, els turistes que arriben al port de Palamós són els que fan més despesa (1,6 MEUR), mentre que els que ho fan a Roses es gastaran 400.000 o 500.00 euros.

"Aquesta és una dada aproximada, pel cap baix i de mínims, perquè normalment baixen el 75% dels turistes i si escullen anar al millor restaurant del món o visitar altres zones la despesa va en augment", ha ressaltat Font. Segons aquest estudi, cada passatger de creuer que visita un port escala com Roses i Palamós es gasta una mitjana de 62 euros en fer excursions, comprar regals, gaudir d'un bon àpat o altres serveis turístics. S'ha de tenir en compte que els dos ports gironins són ports escala on els creuers només fan estades d'entre 8 i 10 hores.

S'ha recuperat el mercat alemany i francès

L'informe també calcula que normalment desembarca la meitat de la tripulació del vaixell els quals gasten menys diners que els turistes, al voltant d'uns 21 euros. "Totes aquestes dades marquen que anem pel bon camí de la recuperació econòmica perquè el turisme continua essent el motor principal del país i les xifres que tenim són molt bones", ha assenyalat Font. Segons el secretari de Territori i Mobilitat, el mercat de la Costa Brava està "molt ben valorat" dins el món dels creuers d'àmbit internacional. "El que hem fet aquest any és buscar més qualitat, i per tant més despesa, hem d'anar per aquest model. Enguany hem recuperat el mercats alemany i francès i durant les dues reunions a Miami que hem fet, hem vist que cal treballar per portar més creuers d'Estats Units i del mercat americà", ha assegurat.

El secretari de Territori i Mobilitat ha aprofitat per avançar que ja hi ha confirmades més de 50 escales de creuers per a la propera temporada. "El creixement que tenim és harmònic en els dos ports i ara, des del Govern, veiem que cal apostar per diversificar i potenciar també altres ports de la Costa Daurada, per exemple", ha explicat. Font ha subratllat que la "diversificació" ajudarà a crear noves oportunitats. "Venim d'un rècord històric a la Costa Brava de 33 creuers el 2012, enguany 40 i l'any vinent 50. El que volen les empreses és diverses oportunitats, cal oferir noves coses als turistes", ha insistit.

"Voluntat política"

D'altra banda, Font ha tornat a insistir sobre la necessitat que Palamós sigui definitivament punt Schengen. Ara fa mig any, el ministre d'Interior, Jorge Fernández Díaz, es va comprometre a trobar "una solució transitòria" perquè aquest port del Baix Empordà pogués operar com a port Schengen durant aquest estiu. En aquell moment, el ministre va subratllar que es tractava d'un "compromís personal" i que ell mateix s'encarregava de tramitar aquest expedient. D'aquesta manera, el port podria rebre viatgers de fora de la Unió Europea i suposaria un impuls econòmic per al territori. Aquesta proposta no és nova ja que, des de l'ajuntament i els empresaris gironins ho reclamen des de fa anys.

"Mireu, jo crec que no ens cansarem, ho han promès tots els governs i ajuntaments de tots els colors; si la voluntat política hi és, com també els diners i la inversió, doncs només cal que el govern de l'Estat faci el petit pas", ha explicat el secretari de Territori i Mobilitat. "No és tan complicat fer que dos funcionaris de l'aeroport de Girona vinguin cap aquí i més si es demostra que el tema dels creuers no és una cosa temporal ni puntual sinó que està repercutint positivament en l'economia del país", ha afegit.

Pel que fa al Punt d'Inspecció Fronterer (PIF), Font ha assegurat que "no es poden moure" infraestructures i que, de moment, el punt es quedarà a l'Aeroport de Girona. Tot i això, ha ressaltat que per poder tirar endavant aquesta iniciativa només cal "més voluntat política". "Es tracta d'una inversió que tenim prevista des del 2008, portem una partida de 300.000 euros reservada per col·locar el punt d'inspecció fronterer a Palamós i des del Govern sempre hi ha hagut la intenció d'invertir-los", ha puntualitzat.

En aquesta línia, el secretari de Territori ha comentat que una solució a aquesta demanda seria fer que els inspectors situats Vilobí d'Onyar (Selva) o a la Jonquera (Alt Empordà) es desplacessin puntualment per portar a terme les inspeccions. "Ara no hi ha molta feina i no suposaria gairebé cap despesa per a l'Estat, només els desplaçaments. La inversió per part de la Generalitat per construir aquest punt està garantida", ha conclòs.