Pablo Picasso, l'artista banalitzat

Figueres acull una exposició on es mostra la banalització de la figura de l'autor com a "souvenir"

El Museu Empordà de Figueres mostrarà a partir del 18 de maig 'Casi todo Picasso' de Rogelio López Cuenca, una obra basada en "souvenirs" reals i inventats on es demostra la "banalització" d'aquest artista de referència per l'explotació que se n'ha fet.

Concretament, l'artista se centra en qüestionar les formes en què Màlaga va apropiar-se de la figura de Pablo Picasso, nascut a aquesta localitat, per transformar la ciutat i rellançar-la turísticament coincidint amb l'obertura del museu dedicat a l'artista l'any 2003. La mostra s'emmarca en el projecte 'Viatge extra-ordinari', en coproducció amb el Bòlit de Girona, i s'exhibeix juntament amb la de Marcel Dalmau dedicada a Lloret de mar i Empuriabrava.

"La recuperació oficial de la figura de Picasso a la ciutat de Màlaga ha implicat paradoxalment la seva desaparició", explica Rogelio López Cuenca, nascut també a aquesta ciutat. L'artista, que és conegut per treballar temes polítics i econòmics d'actualitat des d'una perspectiva crítica, explica que en el moment en què es va obrir el Museu de l'artista a la ciutat l'any 2003 va iniciar-se un procés en què es van potenciar alguns aspectes de la figura de l'artista com ara el seu "caràcter espanyol, amant dels toros i de les dones" en detriment d'altres com ara "la seva vessant més pacifista, de resistència al franquisme i d'esquerres", que altres ciutats com ara Barcelona sí que han subratllat, explica López Cuenca.


Una evolució de la figura que, al seu entendre, s'ha fet d'una forma "natural" sense que els ciutadans en siguin conscients tot i que en molts casos són vertaderes manipulacions o invencions de la història en funció de les necessitats del mercat. Posa l'exemple de les nombroses plaques que hi ha a Màlaga per situar moments de la vida de Pablo Picasso, ciutat on va viure durant 10 anys. Es tracta d'una transformació del personatge feta "a la força" i que sovint genera conflictes. En aquest sentit, explica com l'arribada de la Fundació que administra i s'encarrega de vetllar pel compliment dels drets d'autor de l'artista va comportar una "persecució" de negocis i de totes aquelles pràctiques que no formaven part del discurs oficial.

L'artista explica a tall d'anècdota com algunes de les peces incloses a la mostra les va comprar d'amagat, "com si estigués comprant droga" recorda, en alguna botiga de "souvenirs" que tenia productes no autoritzats per la fundació. Són articles que poden anar des de barrets, imants, peces de roba amb la imatge de l'artista i arribant a límits inimaginables com ara la carta astral de Pablo Picasso. En clau d'humor, l'artista ha afegit articles ideats per ell mateix però que el visitant no podrà discernir si són reals o de ficció enmig de tota la col·lecció exposada. Així per exemple, hi ha posat calçotets amb dibuixos picassians o una capsa amb un tros de tela com si fos una relíquia d'una peça que va pertànyer al malagueny. "Qui sap, potser algun dia ho veurem", afegia durant una visita guiada per la premsa aquest dimecres.

L'objectiu de la seva obra és "qüestionar" aquesta transformació del personatge i mostrar les "debilitats" d'un discurs que s'ha imposat i que, al seu entendre, el que fa és "empobrir" la cultura i els coneixements al voltant de la seva persona i obra. 'Casi todo Picasso' (2011) s'ha pogut veure al Centre d'Art de la Panera de Lleida i anteriorment a la galeria Helga de Alvear de Madrid. El fet que ara es mostri a Figueres té un valor afegit, segons l'artista, ja que aquesta ciutat està aprofitant també la figura de Salvador Dalí per presentar-se com a destinació turística.

El turisme de Lloret de Mar i Empuriabrava

La casaEmpordà també acull una selecció dels millors treballs de l'artista visual de Les Planes d'Hostoles (Garrotxa) Marcel Dalmau on es pretén reflexionar sobre el turisme des d'una vessant també crítica. Així, la mostra inclou el tríptic fotogràfic 'Galactic Tour' -que dóna nom a la selecció-, i les dues obres 'Utourism-Utopism' (2010) i l'àlbum 'BiarritzBonheur. Photo de Familie' (2006).

En la mostra, Dalmau situa l'espectador en dues poblacions turístiques de la demarcació de Girona com són Lloret de Mar i Empuriabrava i reflexiona sobre com el turisme condiciona el paisatge. L'artista explora el punt de vista de l'espectador. "Em trobava incòmode veient-me com un antropòleg que observa uns indígenes i se'm va ocórrer estar present com un turista més" explica Dalmau.

Un projecte conjunt amb el Bòlit

Les dues mostres es podran veure a la casaEmpordà de Figueres -l'edifici de l'antic escorxador- a partir del 18 de maig i fins a l'1 de setembre. Formen part del projecte 'Exposició viatge extra-ordinari' que el Museu Empordà ha produït conjuntament amb el centre d'art contemporani de Girona el Bòlit. El programa inclou una gran varietat d'activitats relacionades amb els 21 artistes visuals participants.