El RACC alerta dels excessos de velocitat a la travessera de Celrà

Tres de cada deu vehicles incompleix la normativa al circular per la via urbana

Tres de cada deu vehicles que creuen Celrà (Gironès) per la travessera urbana de la C-66 circulen amb una velocitat excessiva. I de tot el trànsit que passa diàriament per la via, un 10% dels conductors s'enfronten fins i tot a perdre punts del carnet, perquè sobrepassen els 60 quilòmetres/hora. Aquesta és una de les conclusions que recull una auditoria feta pel RACC, que recomana instal·lar ressalts a la calçada o reduir l'amplada dels carrils per evitar que es premi massa l'accelerador.

En general, l'estudi -que analitza cinc travesseres urbanes de Catalunya- aprova l'estat de la C-66 a Celrà, però detecta assignatures pendents com l'amplada de la vorera o la manca de carril bici i de senyalització. L'auditoria que ha fet el RACC s'ha centrat a analitzar cinc travesseres urbanes del país. A més de la de Celrà, també s'han estudiat les de l'N-340 a Altafulla (Tarragonès), la C-31 a Cubelles (Garraf), l'N-II al Masnou (Maresme) i la C-55 a Monistrol de Montserrat (Bages). Excepte la d'Altafulla, que és de titularitat municipal, totes les altres depenen de la Generalitat.

L'estudi analitza diversos paràmetres de cada travessera i els hi atorga una puntuació. Cadascun d'ells s'ha inclòs en tres àmbits: mobilitat (passos de vianants, amplada de voreres, carrils bici...), seguretat viària (compliment dels límits de velocitat, il·luminació o senyalització) i adequació urbana (mobiliari i arbrat, nivell de soroll).

De totes les vies analitzades, la que en surt més ben parada és la d'Altafulla. I les que menys, les del Masnou i Monistrol (que suspenen estrepitosament). Celrà se situa en segon lloc (obté 62 punts sobre 100) però, tot i aprovar l'auditoria, això no vol dir que no hi hagi aspectes a millorar.

Velocitat excessiva

Una de les assignatures pendents és aquella que fa referència als límits de velocitat. I és que, com posa de relleu l'estudi, tres de cada deu vehicles que creuen el poble per la travessera de la C-66 circulen a velocitat excessiva.

En concret, de tot el trànsit que passa per Celrà, un 20% circula a velocitats que van entre els 55 i els 60 quilòmetres per hora (la limitació és a 50 qm/h), cosa que ja els porta a enfrontar-se amb una sanció. I el 10% restant, fins i tot, supera els 60 qm/h. És a dir, que si premen massa l'accelerador, poden arribar a perdre punts del carnet (en aquells casos en què circulin a més de 70 qm/h).

El responsable tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, explica que una de les mesures que permetria reduir aquests excessos seria col·locar ressalts a la C-66. "No es tracta tant de posar patrulles de policia, sinó d'aplicar solucions més perdurables damunt la infraestructura; entre aquestes també s'hi trobaria, per exemple, reduir l'amplada dels carrils pintant un zebrejat al mig de la calçada", explica.

Voreres estretes i sense carril bici

L'estudi també detecta altres mancances a la travessera de la C-66 a Celrà, que en total fa 2,26 quilòmetres. Com recull l'auditoria, no hi ha carril bici, s'ha de millorar la senyalització i, en alguns trams, la vorera és massa estreta i els cotxes hi solen aparcar al damunt. A més, hi ha punts en què el soroll dels vehicles pot arribar a ser molest per als veïns que viuen a tocar de la carretera.

A l'altre costat de la balança, però, l'auditoria del RACC recull que la disposició dels passos de vianants és l'adequada, que les parades per al transport públic estan ben situades, que la travessera en general està ben il·luminada o que, tan a l'entrada com a la sortida del poble, hi ha rotondes que ajuden els conductors a saber que circulen per una via urbana.

Lluís Puerto també assenyala que, tot i que a Celrà es va construir un vial al polígon, aquest no ha actuat mai com a variant. "De fet, podríem dir que es va fer una solució a mitges, perquè la majoria del trànsit continua circulant per dins del poble", ha explicat el responsable tècnic.

Adequació urbana

Per últim, l'auditoria del RACC també recomana que és millori l'adequació urbana de la travessera de Celrà. És a dir, que es plantin arbres i s'hi instal·li mobiliari urbà al llarg de tot el recorregut -en alguns trams ja n'hi ha- perquè, d'aquesta manera, aquest tram de la C-66 s'integri més al poble.

Segons Puerto, és cert que el fet que la titularitat de la via correspongui a la Generalitat pot dificultar-ho (de fet, l'auditoria només considera adequada la integració urbana de la carretera que s'ha fet a Altafulla, on és titularitat municipal).

"És veritat que, normalment, el traspàs de competències es fa quan hi ha una variant construïda", indica Puerto. El responsable tècnic ha recordat, precisament, que Celrà s'inclou dins el projecte de l'anella de les Gavarres i que, tot i ser "conscients del cost" que suposa la variant prevista, "aquest és un horitzó que també s'ha de tenir en compte".