Anna Codina centra el seu primer llibre 'Algoritmes' en el debat sobre les xarxes socials

L'autora posa el focus en la manipulació per part de les noves tecnologies

Algoritmes’, publicada per l’editorial ‘La Segona Perifèria’, és la primera novel·la de la gironina Anna Codina. La història parla sobre els clarobscurs de les xarxes socials, denuncia la manipulació de la societat per part de les noves tecnologies i intenta situar els límits de la mentida. Ho fa a través dels seus dos personatges principals, la Muriel i en Robert, que s’instal·len a Londres perseguint un somni.

Una aventura compartida que va fent aigües a mesura que avança el relat, fent cada cop més gran la distància entre la realitat i les vides que tant un com l’altre projecten a través d’internet. Va ser presentat ahir per la seva autora en un acte celebrat al Centre Cívic Barri Vell – Mercadal de la ciutat de Girona, que va reunir una cinquantena d’assistents i va comptar amb la participació de la periodista Rita Peré, qui va definir el llibre com un debat entre “la veritat i la mentida”.

Una conversa entre Codina i Peré va servir per desgranar els pilars d’una novel·la que critica l’actual cultura empresarial de les multinacionals del sector tecnològic i que assegura que les persones viuen enganxades a les xarxes socials, pel que s’estan distorsionant. “No és un llibre d’autoajuda, sinó una ficció”, recordava la seva autora, malgrat que durant 312 pàgines es relata un context real en el qual es troben a l’ordre del dia les fuites d’informació privada, les conseqüències negatives envers la salut mental per part de les xarxes i les repetides mentides per intentar projectar una vida ideal.

Situació que no és pas nova, sinó que s’ha sostingut al llarg de la història, però que aprofita els canals avui dia existents per donar-li una projecció encara més gran. Començant pel títol, es definien els algoritmes com a mecanismes perillosos per a la salut de les persones i també per a la democràcia, capaços de “radicalitzar” la societat. “Cada persona té la seva pròpia i petita audiència a la qual li decideix explicar un relat condicionat”, s’afegia.

“Les persones estem condemnades perquè estem enganxades a les xarxes socials i les aplicacions estan dissenyades perquè així passi. Són unes màquines escurabutxaques digitals i nosaltres, una mena de rates de laboratori. El que volen les empreses és la nostra atenció per monetitzar. I aquesta atenció no és un bé renovable, sinó que és limitada. Tot això té una conseqüència vital, social i econòmica”, explicava l’escriptora.

‘Algoritmes’ així ho posa de manifest quan retrata les vides de la Muriel, una creadora de contingut que projecta la seva vida a través d’Instagram sempre des d’un prisma que intenta deformar subjectivament la realitat, i d’en Robert, la seva parella i treballador d’una gran empresa tecnològica que no l’acaba tractant com ell esperava. Precisament, d’aquesta cultura empresarial ferotge també se’n parla. Codina en criticava “el culte a treballar mil hores, a tenir poc respecte per la privacitat i a la tendència a la individualitat heroica en comptes de sumar en equip”.

També n’assenyalava “la manca de transparència, la competitivitat exagerada, la màxima de voler aconseguir un objectiu a curt termini en comptes d’un creixement molt sostingut”. La transmissió d’aquests valors són els que incideixen directament en l’actual societat i “per això tenim el que tenim”. Denunciava també que “productes com Instagram afecten la salut mental dels seus usuaris i tothom ho sap; és la conseqüència directa del funcionament d’aquestes empreses”.

Es denunciaven problemàtiques i alhora s’intentaven buscar solucions, a l’espera de poder “interactuar d’una manera més ètica i sostenible” perquè a les persones “no ens faci mal” utilitzar les xarxes. Per a Anna Codina les persones haurien de trobar “un equilibri” i que hi ha gent que en comença a ser conscient per intentar frenar l’ús excessiu de les noves tecnologies.Igualment, es posava el focus en els menors d’edat.

“Si nosaltres que som adults encara estem indefensos, les dificultats s’accentuen amb els més joves. Hi ha molt d’alarmisme. Pel perill de les xarxes i perquè aquestes relaten una perspectiva que no té relació directa amb la realitat”. S’abordava també el tema de la soledat i es posava al damunt de la taula el desconcert sobre quines seran les conseqüències a curt, mig i llarg termini de l’aparició de la intel·ligència artificial en el nostre dia a dia.

De veritats i mentides, d’explicar el que convé, també en parla ‘Algoritmes’. Mitjançant els seus protagonismes i també alhora aprofitant l’aparició de personatges secundaris amb pes important en el relat, com ara la mare de la Muriel. “El pare es passava tot el dia viatjant però malgrat això ella feia veure que tot era perfecte. En realitat s’enganyava perquè intentava projectar una imatge que no era certa. La Muriel fa el mateix, explicant que a Londres tot és molt maco. Això passa ara i sempre ha passat”.

Es llançava ahir la pregunta d’on se situen els límits de la mentida, si n’hi ha que valen i d’altres que no i fins a quin punt es pot arribar a tergiversar la veritat. “Quan anem de viatge, normalment el que més recordem són les fotografies, que il·lustren els millors moments d’aquelles vacances. Ara els canals han canviat. A les xarxes sempre s’intenta mostrar una vida perfecta, la millor versió dels fets”. I ho completava: “Sembla que el més important no és gaudir de l’experiència, sinó de viure-la a través d’una pantalla de mòbil per demostrar que hi has estat en primera persona. Si no, és com si no valgués per a res”.

La història és narrada en tercera persona, però canvia de punt de vista segons quin és el protagonista de cada capítol. La completen diferents textures per donar la sensació de connectivitat entre tots els fets que hi passen. S’intercalen articles de blog, publicacions a Instagram, fils de correu electrònic que s’han de llegir a l’inrevés, converses de WhatsApp i fins i tot la transcripció d’un vídeo en directe.

L'autora

Anna Codina (Girona, 1983) és llicenciada en Administració i Direcció d’Empreses i actualment està estudiant el grau de Llengua i Literatura Catalanes. Especialista en estratègia digital i màrqueting i blogger premiada,  sempre ha estat vinculada en temes de consultoria d’innovació i ha treballat amb diverses start-ups. Actualment enfoca la seva vida laboral a ElGiroscopi, una consultoria d’estratègia especialitzada en màrqueting, comunicació i noves tecnologies.

Experta en tendències de mercat, duu a terme projectes amb clients nacionals i internacionals, redacta tuits per a empreses de diversos àmbits i crea marques que tenen ressò a Instagram. Aquesta vessant laboral la comparteix amb la seva voluntat d’escriure, el que la va portar anys enrere a cursar l’itinerari de narrativa online a l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès.

Fruit d’aquesta experiència va néixer ‘Algoritmes’, novel·la que finalista del Premi BBVA Sant Joan de literatura catalana. “Sempre m’havia agradat escriure però mai havia escrit res. Fer una novel·la era per a mi com construir una catedral, un projecte enorme. L’aprenentatge online em cridava l’atenció i per això em vaig apuntar a l’Ateneu”, deia, tot afegint que “ha sigut un procés llarg, en el que hi he dedicat molts matins i cap de setmana. Però ha valgut la pena”.